De koop van NXP door Qualcomm stuit op hobbels op de weg, vanwege auto’s. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De eind vorig jaar aangekondigde overname van het Nederlandse NXP door het Amerikaanse Qualcomm is nog geen done deal. Er zijn namelijk hobbels op de weg, vanwege auto-automatisering. Toezichthouders in Europa en Azië zijn bezorgd over concurrentieverhoudingen en markten. De Europese Commissie (EC) stelt een diepgaand onderzoek in, vanwege zorgen over hogere prijzen, minder keuze en minder innovatie. Kortom, teveel macht bij één grote partij.
Qualcomm is vooral groot in chips voor mobiele apparatuur zoals smartphones. Overnamedoelwit NXP is echter de grootste leverancier van chips aan de auto-industrie, waar een grote automatiseringsgolf gaande is. Naast ingebouwde elektronica voor het reguliere rijden, het normale navigeren en het multimediale entertainment volgt er namelijk een nieuwe ronde ict-embedding. Deze extra elektronica betreft zaken als filevermijding, elektrisch rijden (en eventueel navigeren naar laadpalen) plus nog autonoom rijden. Zelfrijdende auto’s zijn volgens marktvorsers de toekomst en NXP speelt daarin een flinke rol. Wat vind jij?