Haastige spoed is zelden goed, leert Samsung door zijn Note 7-debacle. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Samsung heeft het debacle met zijn vlamvattende Galaxy Note 7-phablet aan zichzelf te wijten. De smartphonemaker meldt na eigen onderzoek dat het een te grote accu met een niet toereikende isolatielaag in de Note 7 heeft gepropt. Vervolgens heeft de kwaliteitscontrole tekort geschoten, biecht Samsung nu op. Het bedrijf belooft beterschap en voegt de daad bij het woord.
Zo scherpt het zijn kwaliteitscontroles aan en zal het zijn aankomende Galaxy 8-smartphone niet al op het Mobile World Congres presenteren. Eerder werd dit wel verwacht, maar Samsung stelt dit dus uit. Een verstandige, maar laat komende stap. Voor de haastige ontwikkeling en snelle release van de brandgevaarlijke Note 7 heeft Samsung zichzelf opgejut. Apple’s iPhone 7 leek uiterlijk weinig vernieuwend en daar wilde de Android-concurrent op inspringen. De hierdoor opgelegde interne deadlines hebben echter tot afraffeling geleid. Haastige spoed is zelden goed. Wat vind jij?
Er is hier mijns inziens meer dan één ding misgegaan. Niet alleen Samsung heeft steken laten vallen bij het ontwerp en het testen, ook de betrokken leverancier(s). Samsung is volop in het nieuws om het de eindverantwoordelijke is. Zij verkopen het product immers aan de consument. Ik zet echter mijn vraagtekens bij de werkwijze en kwaliteitscriteria van de accu-leverancier(s). Daarop zal vanuit Samsung een enorme druk zijn uitgeoefend om snel te leveren, maar het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat binnen de muren van die bedrijven bewust of onbewust zaken niet goed en grondig uitgevoerd in de ontwerp- en testfase.
Ik ben op geen enkele manier bij een van de bedrijven betrokken en heb geen hard bewijs, maar gezien de omvang van het aantal batterijen gaat het hier niet om een eenmanszaak die de accu’s voor Samsung maakt. Er zal dus gedegen (juridisch getoetst) contract zijn opgesteld met leveringsafspraken over de accu’s, inclusief kwaliteitseisen. Het lijkt me sterk dat de leverancier aan de vastgelegde verplichtingen voldaan heeft in dit geheel. Dit nog los van de uiteraard gebrekkige eindcontroles van Samsung zelf.
@Marcel Kornegoor
De Note 7 was de eerste (en voorlopig laatste) telefoon met Samsung’s eigen accu’s:
https://tweakers.net/nieuws/120339/samsung-note-7-accus-vatten-vlam-door-ontwerpfout-en-fout-bij-isolatietape.html
Nadat de eerste Note 7 toestellen met slechte accu’s vlamvatten, ging het weer fout bij het omruilprogramma: de accu’s waren wel goed, maar de isolatietape niet. Haastklus op haastklus.
In het eerste geval was Samsung de veroorzaker van het probleem, want de zelf geproduceerde accu’s waren fout. In het tweede geval was Samsung ook de veroorzaker van het probleem, want de ingekochte accu’s waren goed, maar de montage in de telefoons was fout. De fout ligt voor 100% bij Samsung.
Samsung heeft sowieso al te veel marktaandeel dus is het voor de concurrentie een mooie kans om wat van dat aandeel af te snoepen.