Nu iedereen in deze corona-tijden zoveel mogelijk wordt aangeraden om thuis te werken, brengt dat ook uitdagingen met zich mee. Van security-flaters tot web-toepassingen die niet altijd even vlot werken. Security-specialisten zien vier problemen.
Dat meer mensen van thuis uit werken, blijkt alvast uit de cijfers. Proximus en Telenet zien opvallend veel meer verkeer op hun vaste internetnetwerk dan op normale werkdagen. Proximus noteerde gisteren vijftig procent meer trafiek. Telenet ziet een toename met zowat zeventig procent meer verkeer dan op een normale werkdag. En ook de Nederlandse providers KPN, Vodafone-Ziggo en T-Mobile zien op hun netwerken een aanzienlijke stijging van het telecomverkeer.
Thuiswerk dus, al kan het natuurlijk zijn dat, net zoals in Italië, de thuisblijvende jeugd en kinderen enige druk op internet zetten. Hoe dan ook, al dat thuiswerk brengt de nodige uitdagingen met zich mee, niet in het minst inzake security.
1. Social sharing
De voorbije (werk)dagen doken heel wat screenshots van #remotework conference calls op Instagram en Facebook. Met als boodschap: wij werken verder als bedrijf en collega’s.
Goed voor de samenhorigheid. Maar inzake security geen goed idee, stelt securityspecialist Inti De Ceukelaire formeel. ‘In de meeste gevallen staat de (onbeveiligde) link er mee op en kan iedereen mee luisteren naar je vergadering of groepsgesprek met je dierbaren. Je denkt dus best na voor je deelt.’
2. Haastwerk
Veel mensen zijn de voorbije halsoverkop gaan thuiswerken. ‘Een onderbelicht neveneffect zijn de security-consequenties die zo’n hele operatie met zich meebrengt’, oppert Stijn Jans van Intigriti.
Wereldwijd zien we, zo merkt Jans op, een piek in veiligheidslekken in verkeerd geconfigureerde cloud, vpn-oplossingen en remote workspace setups. ‘Als het snel moet gaan, is er niet altijd tijd om de documentatie volledig door te lezen, met mogelijk rampzalige gevolgen achteraf.’
3. Phishing
Phishing is sowieso al een vooraanstaande bron voor veel security-problemen en dat is in tijden van thuiswerk en corona niet anders. ‘Corona is niet langer alleen een gezondheidsprobleem. In cybersecurity zien we veel nieuwe soorten phishing en virussen opduiken met deze naam’, zo merkt Geert Baudewijns van Secutec op.
4. Scaling
Los van de security-uitdagingen is het ook een kwestie van schaalbaarheid. Kunnen al die online-meeting- en leerplatformen de stormloop wel aan?
‘Geweldig dat we allemaal digitaal gaan lesgeven en werken maar ik vrees dat de tools die we willen gebruiken niet allemaal even goed meeschalen in pandemie tijden’, stelt securityspecialist Jan Guldentops vast. ‘Microsoft Teams heeft bijvoorbeeld serieuze problemen op het moment maar ik denk niet dat ze de enige toepassing gaat zijn die scalibility-problemen gaat hebben’, zo merkte hij gisteren op.
ja wellicht dat deze periode het roze-digi-brilletje bij sommigen doet afzakken. ik kom wel vaker die types tegen van de technologie is awsome en vervang alles en wat jij doet is niet meer van de tijd enzv. enzv. et voila het kind met het badwater weg dan he.
Van de nood een deugd maken doen ook de hackers, niks nieuws onder de zon als we kijken hoe effectief phishing is bij social engineering. En ja, naast angst als slechte raadgever is haast geen goede leermeester maar of het aantal slecht geconfigureerde oplossingen gestegen is betwijfel ik. Veel oplossingen zijn een opschaling van de cloud oplossingen die door een intensiever gebruik tot wat problemen leiden.