Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven is al bezig met het in de praktijk brengen van digitale veranderingsprocessen. Daarbij blijkt dat de heersende bedrijfscultuur in veel gevallen nog niet klaar is voor het omgaan met nieuwe technologie. Dit komt naar voren uit een onderzoek van ict-concern DXC Technology onder honderd topmanagers en beslissers in Nederland.
Uit dit Digitale Agenda 2020-onderzoek van DXC Technology blijkt dat 43 procent van de respondenten de bedrijfscultuur als belangrijkste knelpunt ziet om digitale transformatie tot een succes te maken. Andere hobbels zijn het organiseren van technische trainingen voor werknemers (39 procent) en een gebrek aan ervaring van medewerkers hebben in het gebruiken van digitale technologieën over afdelingsgrenzen heen (33 procent).
Volgens Coks Stoffer, algemeen directeur DXC Technology in Nederland, is het dan ook noodzaak dat managers trainingen op de werkvloer organiseren en aandacht schenken aan verandermanagement. ‘Zo’n digitale transformatie betekent meer dan alleen een ict-verandering. Het gaat echt om ketenintegratie: het anders inrichten van bedrijfsprocessen richting klanten.’
Stoffer geeft als voorbeeld een verandertraject bij het Oogziekenhuis Rotterdam waarbij DXC als it-partner betrokken was bij de invoering van een nieuw elektronisch patiëntendossier (epd). ‘Dat project startte september 2016 en had wat last van kinderziektes. We hebben toen gelijk opgeschaald in capaciteit en bijvoorbeeld ook extra trainingen georganiseerd. Vanaf het begin zijn alle disciplines betrokken geweest om grote problemen te voorkomen. Er was geregeld overleg met de bestuurders, artsen en verpleegkundigen. Uiteindelijk, door oog te hebben voor verandermanagement, hebben we het project in juni 2017 kunnen afronden.’
Voorop lopen
Volgens Stoffer beseft men op topniveau dat de digitalisering nu echt is begonnen. ‘Wij praten tegenwoordig bij het begin van zo’n traject vooral met bestuurders, marketingdirecteuren en managers aan de businesskant en minder met de ict-afdeling. Dat vind ik typerend.’ De directeur wijst op de resultaten van het onderzoek van DXC. Daaruit blijkt dat 63 procent van de ondervraagde Nederlandse managers en beslissers al bezig is met een digitaliseringsproject en dat 43 procent zegt al de positieve resultaten daarvan in de praktijk terug te zien.
Stoffer: ‘Als je dit vergelijkt met Duitsland, waar wij een soortgelijk onderzoek hebben uitgevoerd, dan blijkt daar pas 51 procent van de peergroep te werken aan digitale plannen; 38 procent zegt dat inmiddels resultaat oplevert. Kijk je naar bedrijven die nog geen plannen hebben voor een digitale transformatie, dan gaat het in Duitsland om 13 procent en in Nederland om 4 procent. Dat zijn duidelijke verschillen. Niet voor niets zegt 83 procent van de it-beslissers in Nederland te zien dat de markt en concurrentie veranderen door digitalisering.’
Agenda 2020
Het onderzoek ‘Digitale agenda 2020’ toont voorts aan dat de Nederlandse topmanager en it-beslisser zich bewust is van het belang van cyberdefensie. Bijna de helft (47 procent) van de geënquêteerden noemt it-beveiliging als belangrijk onderdeel van de digitale agenda. ‘De recente DDo0S-aanvallen hebben dit bewustzijn zeker vergroot. Wij lichten onze klanten ook proactief in als dit soort aanvallen plaatsvinden. Bedrijven moeten zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen dreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen’, vindt Stoffer.
Dat ict-beveiliging niet de enige prioriteit is, blijkt wel uit de rest van de digitale agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en scoort ook dataverzameling en -evaluatie hoog op de prioriteitenlijstjes (beide 44 procent). 43 procent van de bedrijven heeft verdere automatisering van processen op de digitale agenda staan. Nadrukkelijk naar nieuwe businessmodellen kijkt ruim een derde: 38 procent is bezig met het opzetten van digitale platforms om nieuwe businessmodellen te ondersteunen.
Technologie
Voor wat betreft specifieke technologieën richten Nederlandse bedrijven zich met name op cloudsoftware (44 procent), data-analyse en datawetenschap (42 procent) en externe sociale netwerken (37 procent). Dat nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (ai) en blockchain in opkomst zijn, blijkt uit het feit dat een derde van de bedrijven zich al met deze relatief nieuwe technologieën bezighoudt, aldus de ‘Digitale Agenda 2020’ van DXC Technology.
Voorop lopen… Gebrek aan ervaring in gebruiken technologie… Bedrijfscultuur niet klaar voor…
En ondertussen maar stevig bijven doorrennen met de invoering van nieuwe, vaak onbewezen technologie waarvan steeds minder mensen nog begrijpen hoe die achter de schermen werkt en in een tempo dat een steeds groter wordende groep mensen niet meer kan bijbenen. Want stel je voor dat de concurrentie ons voor is!
De gevolgen daarvan zijn dagelijks om ons heen te zien: crashende systemen, security die zo lek is als een mandje (vooral bij consumenten), dramatisch mislukkende ICT projecten en producten rond IoT die niet ‘af’ zijn.
En dat gaan we beslist allemaal spoedig oplossen met het alom schreeuwend tekort aan ICT-ers.
Misschien wordt het tijd om eens wat minder snel te vernieuwen?
DDoS-aanvallen, zal wel met SOA architectuur te maken hebben 😉
Je kunt nog zoveel waarschuwen, men doet uiteindelijk toch steeds wat men lekker vindt.
Of wat men gewend is. Bij voorkeur beide.
Digitale vernieuwing, de nieuwe bezigheids therapie van het bedrijfsleven.
Als een toverbal. Net als vroeger. Steeds een andere kleur, als je hem uit je bek haalde 😛 En je deed er zo lekker lang mee.
Maar als ik er aan denk hoe die nou eigenlijk smaakte …
Rob,
Wat je beschrijft over het adopteren van nieuwe technologie.Is dit niet constant altijd gaande in de IT? Transformeren hoeft niet altijd met onbewezen technologie dat is iets te kort door de bocht. Transformatie doe je door te vernieuwen. En nieuw is niet altijd per definitie slecht. Te lang vasthouden aan het verleden levert ook vaak nare herinneringen en vervelende uitdagingen op.
Ik deel wel je mening dat het hier draait om “people and proces”. (Digitaal/IT ) Transformeren is een andere manier van denken en doen. En als je daar niet je mensen optimaal in begeleidt, is de kans op succes vele malen kleiner.
Verandering is menselijk en heeft dus tijd nodig. Dan heeft het weinig zin om door hijgerige hypende marketeers constant lastig gevallen te worden die je langs hun eigen meetlat houden om je vervolgens mede te delen dat je als de sodemieter mee moet met de mallemolen. Dat maken wij dus zelf wel uit.
Beste Ruud,
Klopt allemaal wat je zegt: nieuw is niet altijd slecht en vasthouden aan het verleden hou je niet eeuwig vol. Maar dan is de kern van mijn betoog blijkbaar niet overgekomen: het gaat te snel en er is te weinig expertise.
Mensen en organisaties zijn er niet klaar voor. En als je dan toch geforceerd doorgaat vraag je om problemen.
Ik denk dat het probleem bij transformaties vaak van twee kanten komt: de vragende partij denkt dat ICT-ers kunnen toveren en de aanbiedende partij ziet gebruikers teveel als machine die je maar hoeft te ‘programmeren’. Stop er een procedure in het gaat vanzelf werken.
Rob,
Verandering vergt altijd andere kennis en ervaring. En ja dat is (intern) niet altijd even goed voor handen. Goede begeleiding is cruciaal voor het succes van het project. Maar met alleen begeleiding en training kom je er niet. Processen, mensen en eigenlijk je hele organisatie moet anders denken en doen.
Ik ben het niet met je eens dat er te weinig expertise is. Er zijn genoeg organisaties welke je hierbij perfect kunnen ondersteunen. Alleen ligt zoals je al zegt de grootste uitdaging veelal bij de bedrijven intern. IT afdelingen willen of kunnen vaak niet veranderen en zijn bang voor hun toekomst.
Je kan dan wachten en het je zelf eigen maken of het totaal uitbesteden. Aan beide kleven voor- en nadelen. Ik ben voor de hybride aanpak. Goede begeleiding en je mensen trainen en “omvormen”. Maar ook bijvoorbeeld nieuwe kennis en kunde van buitenaf aannemen.
En nee het is niet zo dat dit meteen morgen gedaan hoeft te worden, maar te lang vasthouden aan het verleden brengt geen innovatie. En zonder te innoveren kan je weinig tot niets leren en verbeteren. Verandering is toch alleen maar leuk en uitdagend? Het zou ontzettend saai worden als we nooit iets nieuws proberen.