In twintig jaar tijd groeide Main Capital Partners uit tot een van de actiefste participatiemaatschappijen in de Nederlandse softwaresector. Het Haagse bedrijf investeert jaarlijks in tientallen ondernemingen en heeft daarvoor ruim twee miljard euro in beheer. De laatste tijd is Main ook actief in markten buiten de Benelux en binnenkort is zelfs Amerika aan de beurt. Computable spreekt Bram Kaashoek, managing director Market Intelligence & Performance Excellence.
Main komt regelmatig in het nieuws met nieuwe investeringen in softwarebedrijven. Kunt u uitleggen wat jullie precies doen?
‘Onze investeringsmaatschappij richt zich op middelgrote bedrijven in bepaalde segmenten binnen de enterprisesoftwaremarkt. Zoals software voor de zorg, lokale overheid, onderwijs en digitale veiligheid. Het zijn robuuste marktsegmenten waarin veel innovatie plaatsvindt. Wij weten exact hoe deze markten eruitzien, welke concurrenten en klanttypes er zijn en hoe ondernemers meer impact bereiken. Hiervoor doen we veel onderzoek.
Ik leid het team van datascientists die gegevens van ondernemingen en markten analyseren en deze informatie beschikbaar stellen aan collega’s en portfoliobedrijven. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de consultants die deze bedrijven ondersteunen in hun duurzame groei. Denk aan advies over financieel management en strategische marktbeslissingen. Main verschaft dus meer dan alleen kapitaal. We bieden ook concrete ondersteuning. Maar we gaan nooit op de stoel van de ondernemer zitten. Meestal leveren we een commissaris en de adviezen van onze consultants.’
Hoe onderscheidt Main zich van andere participatiemaatschappijen?
‘Er zijn weinig andere investeerders met dezelfde focus op middelgrote partijen in de enterprisesoftwaremarkt. De meeste zijn meer generiek van aard. Wij kunnen gespecialiseerde bedrijven veel gespecialiseerder helpen. Door onze focus en specifieke marktkennis zitten we vaak vroeg in het proces om de tafel met het management van bedrijven die wij mogelijk aan ons portfolio willen toevoegen. Dat geeft een goed beeld van de onderneming, het management en de mogelijkheden.
Een ander voordeel is dat we al vroeg een band opbouwen met de ondernemers door onze aanpak en het gezamenlijk uitdenken van een visie. Daardoor merken we niet veel van de toenemende concurrentie onder investeerders in de ict-markt. Want die is er wel degelijk. Er is veel kapitaal beschikbaar, de rente staat laag en er wordt flink geboden op bedrijven. De meeste strategische investeerders kopen bedrijven om ze te integreren in hun eigen portfolio. Vaak stappen de founders er dan uit. Bij ons gebeurt dat zelden. De founders streven met ons naar dezelfde strategische groei.’
Main heeft platformbedrijven en add-ons. Leg uit.
‘Als onderdeel van onze buy-and-build-strategie brengen we ondernemingen samen om er verschillende sterke softwaregroepen van te maken. Op basis van marktonderzoek definiëren we een interessant product- of marktsegment en zoeken we naar een onderneming die daarin de beste papieren heeft. Dit noemen we dan het platformbedrijf. Daaromheen verzamelen we andere ondernemingen die iets waardevols toevoegen aan de groeistrategie van het platformbedrijf. Die ondernemingen heten de add-ons. Het beste voorbeeld van zo’n platformbedrijf is Xxllnc, dat data-apps voor overheden ontwikkelt. Sinds onze participatie in 2019 hebben we acht add-ons toegevoegd. Bij elkaar managen we nu 34 actieve platformbedrijven en meer dan vijftig add-ons.’
Jullie begonnen in 2003 als software-investeerder voor de Benelux. Nu is Main ook daarbuiten actief. Wat zijn de ambities?
‘Veruit de meeste investeringen vinden plaats in Europa. In het begin bedienden wij vanuit ons Haagse kantoor inderdaad alleen de Benelux. Sinds 2016 richten we ons vanuit Düsseldorf ook op de Duitstalige DACH-regio en sinds 2019 bedienen we vanuit Stockholm de Scandinavische markt. We zoeken nadrukkelijk naar grensoverschrijdende samenwerkingen en datadeling. Rond de zomer openen we trouwens een kantoor in Antwerpen, speciaal voor de Belgische markt.
Daarnaast willen we voor eind 2022 een vestiging aan de oostkust van de VS hebben. Noord-Amerika heeft onze aandacht. Enkele van onze portfoliobedrijven zijn zo volwassen dat ze erheen willen uitbreiden. Door onze blik op de VS worden we ook interessanter voor potentiële portfoliobedrijven. We zijn nu bezig het plan uit te werken. Het Amerikaanse team moet een lokaal netwerk opbouwen, best practices verzamelen en helpen bij betreding van de markt en bij acquisities door onze portfoliobedrijven.
Uiteraard moeten ze ook onze filosofie uitdragen, bijvoorbeeld over de manier waarop je de waarde van een bedrijf vergroot en over het belang van duurzame samenwerking. Vooruitlopend op onze ambities nam Textkernel, een van onze Nederlandse portfoliobedrijven, afgelopen december Sovren uit Texas over. Textkernel levert een softwareoplossing voor het matchen van kandidaten en vacatures, en was al actief op de Amerikaanse markt.’
Afgelopen najaar haalde Main ruim 1,2 miljard euro nieuw kapitaal op, meer dan ooit tevoren. Waar komt het vandaan en wat gebeurt ermee?
‘Het kapitaal is afkomstig van onze bestaande geldschieters, veelal institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. We steken het in twee nieuwe fondsen. Ruim een miljard euro gebruiken we voor nieuwe investeringen in middelgrote softwarebedrijven. Wij zijn goed in het doorbouwen aan bedrijven die al volwassen zijn, een aantoonbare market fit hebben en een omzet van acht tot vijftig miljoen euro behalen. Daarnaast stellen we ruim tweehonderd miljoen euro beschikbaar voor de groep bedrijven die qua omzet daaronder zitten, maar wel interessant zijn. Dit tweede fonds is niet voor echte durfinvesteringen; dat is echt een ander spel. We verkennen trouwens wel de mogelijkheid om ondersteuning te bieden aan kleine snelgroeiende softwarebedrijven die nog niet winstgevend zijn.’
Uiteindelijk willen jullie verdienen aan participaties. Hoe werkt dat?
Waardecreatie is ons bestaansrecht. Investeringen moeten zich uiteindelijk terugverdienen, iets wat ook voor onze investeerders belangrijk is. Als zij een goed rendement behalen, doen ze graag mee in een volgend fonds. Meestal gebeurt het terugverdienen via een exit, een verkoop van portfoliobedrijven aan partijen die het bedrijf weer een stap verder kunnen brengen. De afgelopen twintig jaar hebben we achttien strategische exit-scenario’s gerealiseerd. Recentelijk verkochten we Sofon aan Revalize in Florida en Axxerion aan het Duitse Nemetschek.
Gemiddeld houden we een participatie vier tot zes jaar aan. Deze termijn wordt wel steeds langer. We worden strategischer en dan loopt de samenwerkingsperiode op. Een beursgang is een ander scenario om de investering terug te verdienen. Tot dusver hebben we geen portfoliobedrijven naar de beurs gebracht, maar we sluiten dit niet uit.
Wat valt jullie op bij de analyse van de Nederlandse markt van bedrijfssoftware?
‘Een terugkerend onderwerp is het tekort aan goede ict’ers. Dat speelt bij vrijwel al onze bedrijven en elders in de markt. Er is zoveel werk en gewoon te weinig mensen. Wij zijn daarom bezig met verschillende initiatieven om dit probleem te helpen oplossen. Zo werken we aan ondersteunings- en omscholingstrajecten voor ict-studenten. De plannen zijn nog pril, maar we verwachten hierover later in het voorjaar meer te kunnen vertellen.’