Wolters Kluwer, leverancier van bedrijfssoftware en vakinformatie, stopt steeds meer kunstmatige intelligentie in zijn software. Zo biedt het product CCH IQ van het bedrijf met behulp van machine learning-technieken automatisch inzicht in de gevolgen van nieuwe belastingregels; accountants kunnen met CCH IQ hierover direct hun klanten verwittigen. Het concern stuurde artificial intelligence-expert Sandeep Sacheti deze week naar Nederland om de tools toe te lichten en partners te zoeken.
Sandeep Sacheti, hoofd van de groep ‘Customer information management & Operational excellence’ bij Wolters Kluwer, is een van de sprekers op Semantics 2017, een internationale conventie over ‘linked data’ en het semantisch web die deze week in Amsterdam plaatsvindt. Op dit congres treffen zakelijke gebruikers, leveranciers en de academische wereld elkaar.
Sacheti stelt dat Wolters Kluwer al een aantal jaren bezig is met artificiële intelligentie (ai). ‘We proberen met onze tools inzichten uit data te verwerven waarmee onze klanten, zoals medici, juristen, accountants en ambtelijke bestuurders, hun beslissingen makkelijker kunnen nemen. Die tools ontwikkelen we met behulp van geavanceerde technologie, zoals machine learning, deep learning en robotics, gecombineerd met de domeinkennis die er binnen Wolters Kluwer is op een aantal vakgebieden.’
Herkennen
Met de huidige ai-technologie zijn uitkomsten veel preciezer te bepalen, vandaar dat je ook een groei ziet in het aantal oplossingen, stelt Sacheti. Het ontwikkelen van tools gaat tegenwoordig ook een stuk sneller, soms wel in negentig dagen. Al is het gebruik ervan nog laag. Hij merkt wel dat het omgaan met ai-technologie zowel voor de leverancier als klanten nog wennen is. ‘Het blijft ook belangrijk om uitkomsten altijd in een mens-machine-combinatie te bekijken. ‘Een ‘best case-scenario’, opgesteld middels ai-technologie, kan fouten bevatten. Het is belangrijk om domeinkennis toe te voegen en zo fouten er uit te halen.’
Wolters Kluwer heeft bijvoorbeeld voor de medische sector software ontwikkeld die handgeschreven aantekeningen en krabbels op een notebook – ‘free form notes’ – kan omzetten in gestandaardiseerde berichten. Die kunnen dan na nalezing worden verwerkt in onder meer een elektronisch patiëntendossier. ‘Een dokter of verpleegkundige hoeft zijn aantekeningen dan niet meer over te tikken in epd. Dat scheelt tijd.’
Controleren
De ai-expert van Wolters Kluwer wijst nog op het product Legal Review Analyzer dat gemaakt is voor bedrijfsjuristen. Die zijn veel tijd kwijt aan het uitpluizen van de facturen van ingehuurde advocatenkantoren. ‘Het kost hen veel tijd om te controleren of alle ingediende urendeclaraties terecht zijn. Geen leuk werk maar het moet gebeuren want het gaat om een hoop geld. Met onze tool Legal Review Analyzer, waarbij we machine learning-technieken combineren met vakkennis, is deze kwaliteitscontrole automatisch uit te voeren. De software geeft vervolgens aan welke items nog een extra controle behoeven. Het scheelt de bedrijfsjurist al met al een hoop werk en ergernis.’
Een ander ai-product is CCH IQ, dat is ontwikkeld voor de belasting- en accounting-industrie. Gebaseerd op kunstmatige intelligentie brengt de tool automatisch in kaart wat de gevolgen zijn van nieuwe belastingregels. Met deze analysetool kan een accountant pro-actief een plan opstellen hoe zijn klant moet omgaan met de nieuwe regels. Wolters Kluwer heeft CCH IQ in Australië als eerste uitgebracht; andere landen volgen. Het bedrijf richt zich met zijn ai-software in eerste instantie op de grootzakelijke markt.
Chatbot
Het bedrijf beschikt over een eigen ai-team met ontwikkelaars en data scientists maar ook werkt ook met partners. Sacheti hoopt op de conferentie Semantics 2017 nieuwe partners te kunnen strikken, voor zowel het verkopen en distribueren van de producten als het mee willen doen aan nieuwe experimenten.
Zo heeft Wolters Kluwer proefprojecten lopen waarbij ‘robotic process automation’ en natuurlijke taaltechnologie worden toegepast. ‘Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van chatbots. Wij proberen momenteel ook chatbots in onze eigen klantenservice uit.’
Bio
Sandeep Sacheti is gespecialiseerd in het werkveld ‘data analyse in combinatie met klantgedreven processen’. Voordat hij bij Wolters Kluwer kwam werken, was hij een aantal jaar hoofd van de Amerikaanse tak voor ‘business risk & analytics’ van UBS. Ook werkte Sacheti een aantal jaren voor American Express op het terrein van risicomanagement. Hij houdt een twintigtal patenten op de gebieden informatiemanagement, crm (customer relationship management), ‘decision management’ en fraudedetectie. Sacheti heeft een achtergrond als (landbouw)econoom.