De huidige recessie is geen tijdelijke dip, maar de nieuwe werkelijkheid. Dat is het nieuwe inzicht van ceo Henny Hilgerdenaar van SAP-dienstverlener Ctac in Den Bosch. ‘We hebben te lang vastgehouden aan de gedachte dat de grote opdrachten wel weer zouden komen. Nu gaan we er vanuit dat ze niet komen.’
Het bewijs dat de inkomsten van de onderneming structureel op een lager niveau liggen, vindt Hilgerdenaar in twee lijstjes in zijn boekhouding: de omzet per medewerker en de omzet per declarabele medewerker. Het eerste cijfer piekte in 2008 op 174.000 euro, om daarna scherp terug te vallen naar 155.000 euro in 2011. De omzet per declarabele medewerker schoot van 192.000 euro omlaag naar 170.000 euro in 2011. De inkomsten zijn stabiel, maar structureel lager. Daar zal Ctac het voortaan mee moet doen, voorziet Hilgerdenaar.
Verbeteren marge
Halverwege 2011 scherpte Ctac zijn strategie aan. Alle kaarten zet het bedrijf op het leveren van oplossingen, een toekomst als zogeheten solution provider. ‘Alles wat daar niet aan bijdraagt, daar zullen wij mee stoppen. Ook de verkoop van bedrijfsactiviteiten die onvoldoende potentieel hebben om binnen afzienbare tijd goed te renderen of niet meer passen binnen de strategie van Ctac, behoort hierbij tot de mogelijkheden. Op welke manier is nog niet duidelijk, we hebben nog geen besluiten genomen. Ons doel is het verder verbeteren van de marge', zegt Hilgerdenaar in een toelichting op de jaarcijfers van 2011.
Ctac boekte over 2011 een verlies van 12,7 miljoen euro, tegen twee ton winst een jaar eerder. Oorzaak is een afboeking op zogeheten goodwill en eenmalige reorganisatiekosten van 1,2 miljoen euro. Het verlies gaat ten koste van het eigen vermogen van de onderneming. Daarvan verdampt tweederde, waardoor nog zes miljoen euro resteert. De huisbankier wordt er niet nerveus van, zegt Hilgerdenaar. ‘Het is de nieuwe balansverhouding die bij een bedrijf in de ict-dienstverlening past.'
Lasten
De onderneming speelt kort op de bal. ‘We kijken elke maand naar de kosten. De nieuwe strategie werpt vrucht af, sinds juli 2011 realiseren wij een besparing van driehonderdduizend euro per maand. In die maand zaten wij nog op een verlies van een half miljoen. Een kwartaal later break-even, dat was niet slecht. Het derde kwartaal is altijd zwak door vakanties. Je hebt dan wel de lasten, maar niet de lusten van je mensen.'
In het laatste kwartaal van 2011 boekte Ctac een winst van bijna zes ton. ‘De opgaande lijn heeft zich in de eerste maanden van 2012 voortgezet. Wij kijken nu beter naar de bezettingsgraad, we willen onze mensen kort-cyclisch wegzetten.' Uiteindelijk werd het jaar met een fors verlies afgesloten door de herwaardering van de onderneming en de kosten van de reorganisatie. Voor 2012 verwacht Ctac een toename van de omzet en een verdere verbetering van het bedrijfsresultaat.
Reorganisatie
Hoeveel mensen het bedrijf precies hebben verlaten kan Hildegenaar niet zeggen. Het aantal mensen is licht gedaald naar 492 mensen, maar dat is de optelsom van de mensen die vertrokken en mensen die nieuw in dienst zijn gekomen. Bij de reorganisatie zijn vooral mensen in de back-office vertrokken, zegt Hilgerdenaar.
Ctac heeft recent ook de structuur van de bedrijfstop aangepast. De raad van bestuur bestaat sinds eind 2011 uit twee leden: Hilgerdenaar en de nieuwe financiële man Douwe van der Werf, die per 1 april de overstap maakt van vastgoedbedrijf Breevast. De functie van chief operations officer Harrie van Groenendael wordt niet meer ingevuld. Zijn taken zijn verdeeld over de twee resterende leden van de raad van bestuur.
Alphalogic
Het afscheid van Van Groenendael is in goed overleg gegaan, vertelt Hilgerdenaar. ‘Hij is ondernemer en zou in zijn nieuwe functie meer moeten gaan managen. Dat was geen rol die bij hem paste.' Van Groenendael kwam in 2008 bij Ctac terecht door de overname van de resterende aandelen in de logistieke SAP-dienstverlener Alphalogic, waarvan Van Groendael eigenaar was.
De nieuwe strategie van het bedrijf staat in het teken van 'enabling your ambition'. Dat is een boodschap aan klanten, maar ook aan medewerkers. Aan medewerkers gaf Ctac in 2011 overigens 6 procent meer uit dan een jaar eerder. In de cijfers zit een gemiddelde loonstijging van 3 procent. Hilgerdenaar verklaart de extra kosten door het andere type medewerker dat de dienstverlener tegenwoordig inhuurt. Die heeft meer inzicht in business processen, naast kennis van SAP – nog steeds het belangrijkste product. ‘We huren nu mensen in tegen relatief lage tarieven – ook voor concurrentie is de markt namelijk slecht. Twee jaar geleden hadden wij deze mensen veel meer geld moeten bieden.'
Flinke kostenpost
Een flinke kostenpost vormde in 2011 ook de aankoop van computerapparatuur en de ict-infrastructuur voor zevenhonderdduizend euro voor in het nieuwe pand in Den Bosch dat Ctac in mei betrekt. 'Ja, dat was een flinke uitgave', stelt Hilgerdenaar in een toelichting op de jaarcijfers. 'Maar dan is onze infrastructuur wel klaar voor de toekomst.' In het nieuwe pand voert Ctac het zogeheten nieuwe werken in.
De verhuizing staat gepland voor het weekeinde na Hemelvaart. 'Dan zijn wij vier dagen vrij', legt Hilgerdenaar uit. Erg spannend wordt de verhuizing volgens hem niet. 'Het ergste dat er mis kan gaan is dat iemand een kartonnen doos uit zijn handen laat vallen. Klanten hoeven niet bevreesd te zijn dat er iets misgaat met de dienstverlening. 'De verhuizing van de systemen naar het datacenter van de Telecity Group in Schiphol-Rijk is voor 90 procent al voltooid.'
Begrijpelijk artikel. Wat me toch in enige mate verbaasd is dat men pas zo laat tot de conclusie komt dat deze dubbele recessie zo lang werd gezien als ’tijdelijk’. Wie zijn ogen namelijk verder in de wereld had gericht had allang tot de conclusie gekomen dat er twee zaken mondiaal gaande zijn.
Verzadiging
Er is op vele fronten een verzadiging opgetreden die men op allerlei mogelijke manieren aan het ontkennen is. Sterker nog, door allerlei ‘stimulerende’ maatregelen en ideeën te bedenken probeert men iets te bereiken dat de economie ‘los’ zou moeten trekken.
Toenemend gebrek aan grondstoffen
Ik zal waarschijnlijk één van de zeer weinigen zijn die begrijpt dat de aanslag op de grondstoffen die nu nog beschikbaar zijn, op een alarmerende niveau is gekomen maar weinigen die daar naar durven te kijken.
IT
Gaan we terug naar de wereld van IT? Dan zien we dat iedereen heel hard nieuwe dingen aan het bedenken is en aan het roepen en hypen maar je hoort weinigen heel realistisch en nuchter kijken naar hoe men met de IT als materie om gaat en of de bestaande nethoden wel genoeg zijn uitgenut.
Wanneer men alleen al naar dat aspect zou willen kijken dan kan het niet anders dan dat men eindelijk weer eens gaat kijken naar de basis van de materie IT en waar deze ook alweer voor dient.
Hoe vaker dit niet word gedaan, des te vaker zullen we te maken krijgen met oude wijn in nieuwe zakken en allerhande debacles zoals die van 112 en de KPN, c2000, EPD, Prorail en meer van die faillures. Klaarblijkelijk is de kennis die weet wat ‘Trend’ betekend in de huidige weg die men is ingeslagen als ‘oud’, ‘duur’ of ‘overtallig’ met hulp van de overheid, de organisatie uitgewerkt.
De winst, dat heeft altijd al zo moeten zijn, zit hem in het gegeven dat automatiseren ‘Strategisch’ repeterende taken kan versnellen en daardoor tijd en FTE besparing kan opleveren. Al het andere? Dat kost geld waarvan het maar helemaal de vraag is of die nieuw bedachte term ROI werkelijk kan worden gerealiseerd.
Ik heb daar zo mijn gedachte over.
@NumoQuest
Ik heb mijn verwondering over de financiële kant van de zaak eerder ook al eens hier neergezet. Als je in 2010 2 ton winst over houdt op een omzet van 70 mio dan zit er iets heel scheef in je kostenstructuur, en als je dan in 2012 daar iets aan gaat doen… tja, dan kun je je in ieder geval afvragen waar de top van het bedrijf zich de afgelopen maanden (jaren?) mee bezig gehouden heeft.
Los van de prestaties van Ctac, ben ik verwonderd over een aantal strategische beslissingen van het bedrijf. Ik ken natuurlijk niet de ins en outs bij het bedrijf, maar van de bedrijfseconomische beslissingen die het bedrijf nu maakt, heb ik altijd geleerd dat ze niet verstandig zijn:
1. We nemen afscheid van alle activiteiten die op korte termijn geen redement opleveren
Een korte termijn visie wordt gezien als een van de veroorzakers als de kredietcrisis en absurde bonussen. Ook word als belangrijk punt gezien dat men met cloud computing (om een verband te leggen met ICT) lange relaties moet opbouwen met klanten voor stabiele en gezonde groei.
Bovendien kan een activiteit die niet rendabel is, complementaire zijn aan andere dienstverlening van Ctac. Afstoten van die activiteit zou in dat geval geen oplossing bieden.
2. Ons doel is om onze marge verder te verbeteren
Dat lijkt me geen opmerking die ik graag aan mijn klanten zou willen mededelen. Bovendien is het verhogen van marge lastig en een simpele rekensom leert dat het verhogen van retentie veel waardevoller is dan het verhogen van marge. Maar wellicht heeft Ctac al een zeer indrukkende retentierate. In dit geval chapeau!
@ Rob Dijkshoorn
Eens.
@ Rick van den Hoogenhof
Eens dat dit niet een presentatie is die je naar buiten toe, lees naar (potentiële klanten) buiten toe zou willen presenteren. Ook ik ben natuurlijk inhoudelijk van cijfers en plan niet op de hoogte.
Waar ik dan wel weer van op de hoogte ben is dat we ons bevinden in het segment automatiseren, een segment dat sinds jaar en dag uitgaven moet besparen maar waar telkens summier maar iets van terecht blijkt te komen.
Veel zorgwekkender vind ik dan het gebruik van uitdrukkingen zoals ‘Nieuwe werkelijkheid….???’ en ‘klaar voor het nieuwe werken …???’
De recessie is al sinds 2008/2009 gaande en die is bij lange na nog niet voorbij. Dat heeft zo zijn consequenties voor de desastreuze wijze waarop men nu integraal met de materie IT en kennis en ervaring om aan het gaan is.
Als men stelt dat men dan pas klaar is voor het nieuwe werken? Dan mag je je met recht en reden afvragen wat men dan in die tussentijd dan heeft gedaan uiteindelijk. Hoe het ook zij, niet een artikel waarmee je naar buiten zou willen treden al helemaal niet ter profilering denk ik.
Retentie? Als ik even om mij heen kijk naar +90% van de organisaties heeft men van retentie klaarblijkelijk nog nooit gehoord laat staan van de basics van automatiseren.
Dat zie je dan aan de toenemende incidenten die in de publiciteit komen zoals 112 storingen bij de KPN, computerproblemen bij Prorail, Enorme IT debacles bij gemeenten en overheden. Deze gaan de komende tijd alleen maar toenemen bij gebrek aan kennis van basics van IT en desinteresse voor iets bijzonder triviaals als retentie management of kennis conserveren in en met IT. Helaas.
Omzet van 155k per medewerker (niet eens per declarabele medewerker)! En dat noemen ze ‘niet goed’? Ik snap dat er ook indirecte kosten zijn, maar in godsnaam wat zijn dan die indirecte kosten? Klanten van Ctac, krabt u zich nu eens achter de oren?
Dat SAP consultants voorheen grootverdieners waren is bekend, toen nog met torenhoge tarieven. Nu is de markt genormaliseerd, maar de kostenstructuur kennelijk nog niet.