Outsystems maakt bekend dat het 360 miljoen dollar heeft opgehaald bij investeringsfonds KKR en zakenbank Goldman Sachs. Hiermee wil het groeien en via r&d zijn low-code-platform verder automatiseren. Zo wil het bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) en machine learning (ml) toevoegen vertelt Outsystems-oprichter en ceo Paulo Rosado. Wij stellen hem vijf vragen over de miljoeneninvestering.
1. Wat is de meerwaarde van Outsystems?
‘Outsystems heeft een duidelijke visie: het radicaal vereenvoudigen van het maken van enterprise software. Wij leveren een platform voor softwareontwikkeling op basis van low-code. Dit maakt het voor iedereen mogelijk om bedrijfsapplicaties te ontwikkelen zonder te hoeven programmeren. Ons platform integreert met bestaande systemen.’
‘Low-code herdefinieert hoe organisaties softwareapplicaties ontwikkelen door een kortere ontwikkeltijd en een visuele manier van ontwikkelen. Zo krijgen digitale transformatie-initiatieven een boost en worden applicaties in slechts dagen of weken gebouwd, in plaats van in maanden of jaren. Dit zorgt dat organisaties snel kunnen innoveren en bedrijfsapplicaties op grote schaal snel kunnen inzetten.’
2. Waarom is er zoveel geld opgehaald tijdens de investeringsronde?
‘Low-code is een van de snelst groeiende segmenten van softwareontwikkeling en is het alternatief voor traditionele softwarecodering. KKR en Goldman Sachs zien low-code-applicatieontwikkeling als de toekomst voor het versnellen van digitale transformatie. De low-code markt is nu 27 miljard dollar waard en wordt mainstream. Gartner, Forrester en Ovum stellen dat dit het snelst groeiende segment van softwareontwikkeling is. Door te investeren in de technologie en het schalen van de business zijn we in staat om de toekomst van bedrijfssoftwareontwikkeling te bepalen en digitale transformatie initiatieven te ondersteunen.’
3. Waarvoor zet Outsystems de 360 miljoen in?
‘Het geld wordt ingezet om bedrijfsexpansie te realiseren en om binnen de research en development (r&d)-afdeling vooruitgang te boeken op het gebied van softwareontwikkeling. Met de fondsen willen we bovendien klanten helpen excelleren en volledige low-code-fabrieken (centers of excellence) laten realiseren. Er wordt geïnvesteerd in de r&d-afdeling om nieuwe producten te realiseren en het platform te blijven verbeteren. Denk aan innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) en machine learning (ml). Ten slotte wordt een deel van de investering ingezet om de sales, marketing en partnernetwerken uit te breiden.’
4. Wie zijn de Benelux-klanten van Outsystems?
‘Klanten in de Benelux zijn onder andere Deloitte, Garantibank, Ahold, Randstad en ING. Op ons low-code-platform ontwikkelen deze organisaties bedrijfsapplicaties gericht om de interne processen te optimaliseren of voor het aanbieden van klantervaringen. Ze gebruiken deze ontwikkelmethode voor bijvoorbeeld het ondersteunen van nieuwe businessinitiatieven of het vervangen van legacy-applicaties.
5. Wat is de impact van de investering voor de Benelux?
‘Outsystems is in de Benelux op zoek naar talent op allerlei vlakken, waaronder it, verkoop en marketing. Via de investering kunnen we in deze regio groeien. Ook klanten profiteren van de investering vanwege de innovaties die we op het platform gaan toevoegen. Bovendien worden zij nu beter ondersteund in hun doel om een low-code digitale fabriek te realiseren, waarmee uiteindelijk het hele bedrijf digitaal kan excelleren.’
Outsystems
Outsystems heeft kantoren in Boston en Lissabon en ruim zevenhonderd mensen in dienst. Op de klantenrol staan onder meer bedrijven als Toyota, Ricoh, Logitech en Deloitte. De omzet zit boven de honderd miljoen dollar. Outsystems groeit naar eigen zeggen met meer dan 70 procent per jaar.