Studenten van de Haagse Hogeschool (HHS) hebben tijdens de minor 'usability expert' applicaties, websites of andere digitale producten getest op de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid. Computable heeft als ict-vaktitel de opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de publieke sector geworven voor de hogeschool. Opdrachtgevers zoals het Ministerie van Defensie delen hun bevindingen van de usabilitytests.
Reinier Morra van City4u liet twee producten door de minorstudenten testen: een platform voor burger interactiepunten en de gebruiksvriendelijkheid van een mobiele enquête applicatie. ‘Studenten kijken onbevangen naar onze producten. Ze hadden wel wat begeleiding nodig, maar daar krijg je ook wat voor terug. We ontvingen van de eerste groep een rapport met advies en de ander groep bood ons een mock-up demo app. We hebben zeker wat adviezen opgevolgd. Momenteel staan de activiteiten even op een laag pitje, maar we zouden zeker nog eens een product laten testen.’
Het Ministerie van Defensie liet een dashboard voor de Hoofdprocessen (ontwikkelen, plannen/roosteren, uitvoeren, monitoren proces/product) testen op de gebruiksvriendelijkheid. Dit vanwege de onvrede van gebruikers en het feit dat studenten een moderne invalshoek leveren. Er stond al een herontwerp op de planning en de resultaten van de studenten zijn uitgereikt aan de klanten en/of gebruikers om mee te nemen bij het gebruik. Toch zou Armand Vincentie niet snel nog eens een product laten testen. ‘Het rapport rammelde hier en daar. Bovendien kostte het project ons te veel ballast, tijd en energie in drukke tijden. Jammer, want de studenten hebben de toekomst.’
Ook André Noorlander van Landmerc+ sluit zich aan bij de bevindingen van Vincentie. ‘In het rapport stonden suggesties met betrekking tot het uiterlijk en de werking van onze softwareapp. Hier hebben we een paar punten uit gehaald om ons product gebruiksvriendelijker te maken. Of ik me weer zou opgeven? Waarschijnlijk niet, het kostte me vrij veel tijd.’
Zinvol en leerzaam
Softwareleverancier hsb heeft de zogenaamde tablet ID laten testen. Dat is een tablet met gekoppelde randapparatuur, zoals een vingerafdruk scanner en een kaartlezer. Op de tablet draait software die een bepaalde flow doorloopt om een persoon te registreren, verifiëren of identificeren. Jasper Lammers vertelt dat de studenten twee keer op het kantoor zijn langsgekomen en aan het einde van de minor een adviesrapport opleverde. ‘Dit werd toegelicht in een presentatie. De eindresultaten waren bruikbaar, maar mogen misschien nog iets beter worden uitgewerkt. Ook moeten de studenten iets meer creativiteit toevoegen aan hun advies.’ Desalniettemin laat Lammers weten dat hij dit jaar weer product door studenten laat testen: ‘Ze waren enthousiast en hebben een goed hbo-waardig eindproduct opgeleverd.’
Italamo is een leverancier van online dossiersystemen. Het liet zijn website testen op de gebruiksvriendelijkheid. Marc Verspeek vertelt dat hij wekelijks een Skype-sessie met de studenten hield. ‘Daarnaast vond er nog wat e-mailverkeer plaats en heeft de groep een eindpresentatie gegeven. Het eindrapport was zinvol; de aanbevelingen zijn grotendeels overgenomen en geïmplementeerd bij nieuwe releases.’ Hij vond de samenwerking met scholieren van de Haagse Hogeschool dan ook zinvol en leerzaam. ‘Zij hebben een frisse kijk of een product waar wij al langere tijd mee bezig zijn. Bovendien hebben wij een mooi resultaat gekregen met voor ons beperkte inspanningen.’
Een andere groep studenten voerde een usabilitytest uit op de webshop van De Schoolfabriek. Catharina van den Berg was namelijk benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid van hun website. Na een uitstekend contact met de studenten ontving zij een adviesrapport met mondelinge toelichting. ‘Het advies was helder, duidelijk geformuleerd en bovendien zeer leerzaam. De adviezen hebben we dan ook zoveel mogelijk ten harte genomen.’ Zij voegt hier wel aan toe dat alles niet mogelijk was in verband met de kosten. ‘Gezien de zeer goede ervaring zouden wij in de toekomst graag nog eens een test laten uitvoeren, maar voor komend jaar nog niet.’
Bevestiging van vermoedens
Ook werd de gebruiksvriendelijkheid van het klantcontactsysteem (kcs) van Exxellence getest. Jolanda van de Kooij: ‘We vonden het nuttig om een expert review van ons product te krijgen met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid. In het begin verliep de communicatie prima, maar later werd het wat rommelig en ontbrak goede communicatie vanuit de studenten. Uiteindelijk is een document opgeleverd waarin de plus-, min- en verbeterpunten stonden beschreven. Soms waren dit vanzelfsprekende punten, maar anderen waren zeer nuttig. We hebben een aantal punten uit het rapport meegenomen in de doorontwikkeling van ons systeem. Dit waren vaak wel al wel dingen die we van plan waren te verbeteren.’
Erik Put van het bedrijf See Ya liet een website op de user interface testen. Dit om een second opinion vanuit studenten te ontvangen. ‘We kregen een rapportage met aanbevelingen op basis van de testbevindingen opgeleverd. Dit was zeer bruikbaar en bevestigde voor ons de vermoedens over de gebruiksvriendelijkheid.’ Uiteindelijk zijn de aanbevelingen deels geïmplementeerd en heeft Put zich voor dit jaar weer opgegeven voor een ander product.
Opgeven?
Ook dit jaar testen studenten van de Haagse Hogeschool weer applicaties, websites of andere digitale producten op de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid? Heeft u een product dat u wilt laten onderzoeken? Lees alle informatie in het artikel ‘Haagse Hogeschool zoekt usabilitytests’ en meldt u zich snel aan!