Jesse van Dijk was recent in Utrecht om voor tweehonderd it-studenten en gameliefhebbers een inspirerend college te geven over zijn specialisme: concept art. In het derde college, in een reeks van vier video’s, gaat Van Dijk in op de start van zijn carrière en vertelt hij hoe hij opklom tot lead concept artist van de game Destiny.
In dit derde college legt Van Dijk uit wat hij als belangrijke factoren beschouwd om succesvol te worden in zijn vak. Hij geeft de studenten mee wat hij zelf graag had willen horen toen hij studeerde. ‘Je moet niet verwachten dat je opleiding je de handvatten geeft om succesvol te zijn in game art. Het is echt je persoonlijke instelling. Een docent kan je helaas niet altijd leiden waar jij naar toe wil.’ Van Dijk benadrukt dat het belangrijk is om je eigen kansen te creëren. ‘Maak je eigen dromen waar, ontwikkel zelf wat je wil doen en geloof in jezelf.’
Portfolio
Belangrijkste punt om te slagen in game art is je portfolio. Het is volgens Van Dijk ondenkbaar dat je bij een grote gamestudio aangenomen wordt op alleen je schoolportfolio. Hij adviseert om zeker aan andere projecten te werken. ‘Een schoolportfolio zegt zo weinig over een persoon.’
Dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een diploma zinloos is. In tegendeel, Van Dijk geeft aan dat hij zonder diploma geen werkvisum zou hebben gekregen in de Verenigde Staten. Daarnaast benadrukt hij dat Nederlandse gamestudenten moeten profiteren van de kansen die ze hier bij onderwijsinstellingen krijgen. ‘Onderwijs is in de Verenigde staten niet te betalen, ze zijn vergelijkbaar met hypotheken.’ De game-industrie is een internationale industrie, maak daar goed gebruik van, geeft hij als tip.
Passie inzetten
Een ander ding is volgens Van Dijk meer van emotionele aard. ‘Je moet een raamwerk voor jezelf creëren, in plaats van passief afwachten. Het is belangrijk dat je zelf de omstandigheden creëert om je dromen waar te maken. Zet je passie om in concrete acties zodat je een context krijgt waarin je jezelf kan ontwikkelen.’
Dit brengt Van Dijk op het laatste punt, wat er eigenlijk op neer komt dat je jezelf actief moet verkopen. ‘Maar het gaat natuurlijk om je eigen mentaliteit. Ik was oprecht blij toen ik voor het eerst aangenomen werd. Ik solliciteerde eigenlijk als level designer bij mijn eerste werkgever. Ik was er namelijk van overtuigd dat ik geen concept artist kon worden. Dat was iets wat boven mijn niveau lag, ik zou dat nooit kunnen. Maar ik had geluk dat het bedrijf geen vaste concept artist in dienst had. Ik dacht als niemand het gaat doen, dan ga ik het op z’n minst proberen. Ik ga gewoon stoppen met zorgen maken over het feit dat ik nu doe alsof ik een concept artist ben, maar ik ga die rol gewoon uitvoeren en aannemen. Het is echt belangrijk dat je een beetje vooruit denkt. Beeld jezelf in welke positie je uiteindelijk wilt bekleden aan het eind van je carrière. Niet noodzakelijk de positie waar je nu in zit, maar juist in de toekomst.’
Online platform
De colleges van Jesse van Dijk over zichzelf vormen een verlengstuk op het reguliere onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat it-studenten, naast het huidige collegeaanbod, openstaan om deel te nemen aan extra activiteiten waarbij ze geïnspireerd worden door interessante sprekers uit het bedrijfsleven. Het online platform is daarom voor iedereen toegankelijk waarbij de colleges kosteloos kunnen worden teruggekeken.
Na het succes van de eerste opnamedag van IT Talent College, komt IT Talent College terug op 18 mei 2015. De tweede opnamedag zal in het teken staan van it-security. Het concept blijft hetzelfde: een samenwerking met it-studenten, top of the list-sprekers en ruimte voor een scherp vragenvuur. Dit alles om waardevolle content te realiseren voor het online platform, zodat it-studenten inspiratie kunnen opdoen buiten de collegezaal.