Google geniet veel belangstelling. Die interesse komt niet alleen van eindgebruikers, die Googlen al tijden als normaal werkwoord hanteren. Ook ict-bedrijven willen maar al te graag met de zoekmachine in zee.
Sun Microsystems wil via Google het web heroveren. iWay Software begon eind vorige maand een relatie voor zakelijke zoekoplossingen. De Information Builders-dochter gebruikt daarvoor de Google Search Appliance. Ze voorziet die taakspecifieke zoekserver van connectoren om bedrijfsgegevens te voorzien van een algemeen XML-frontend.
Een saillant detail is dat iWay begin augustus de rechten op acht .NET-connectoren voor BizTalk Server verkocht aan Microsoft. De connectoren integreren die applicatie met bedrijfsapplicaties van Amdocs, Tibco en Oracle en diens overnames PeopleSoft, JD Edwards en Siebel Systems. Microsoft wil deze connectoren komend jaar uitbrengen. Via Google wil iWay de markt voor zakelijke zoek- en indexeermogelijkheden benaderen.
Schril afsteken
Dat concrete gebruik van de Google-relatie steekt schril af bij de aankondiging van Suns samenwerking. Vooraf is daar veel over gespeculeerd. De algemene opinie was dat de twee Microsoft-rivalen de Windows-producent zouden aanvallen met een online uitvoering van Suns kantoorpakket StarOffice (afgeleid van het open source OpenOffice).
Het eerste salvo in de strijd tegen Microsoft is vorige week gelost, maar de aanval is minder grootscheeps dan verwacht. Sun-ceo Scott McNealy en Google-ceo Eric Schmidt (ooit Sun-techneut) kondigden de samenwerking aan.
Geheime plannen
In plaats van de online kantoorapplicatie kondigden McNealy en Schmidt slechts een wederzijdse distributie van elkaars software aan, met name Suns Java Runtime Environment voor desktopcomputers en de Google Toolbar. Deze distributie komt neer op het aanbieden van de download aan de consument. McNealy en Schmidt beloofden wel uitgebreide samenwerking op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Die omvat ook software als OpenSolaris en OpenOffice.
De reacties op de aankondiging vallen grofweg in twee kampen uiteen: Sun wil meeliften op Googles populariteit of de twee houden hun spectaculaire plannen nog geheim. Analist Tom Berquist van investeringsbank Citigroup noemt de aankondiging een non-event, zeker vanuit Microsoft-perspectief (olgens hem betreft het vooral een marketingevenement). Zakenbank Goldman Sachs is genuanceerder en wil eerst zien waar de samenwerking toe leidt. Ovum-analist David Bradshaw is positiever. Hij meent dat de aandacht voor Microsoft misplaatst is. “Vergeet wat je in de media hebt gelezen, dit ging niet om Sun en Google die samen strijden tegen Microsoft. Het is zowel minder als meer: in plaats van een rechtstreekse confrontatie willen ze Microsoft irrelevant maken.”
Onderzoeksambities
Bradshaw baseert dat op het feit dat de twee internetkampioenen hun middelen samenvoegen voor de lange termijn. Google rekruteert al sinds zijn oprichting bekende ict-onderzoekers. Het haalde onlangs nog internetvader Vinton Cerf binnen. Daarnaast startte het recent een onderzoekssamenwerking met ruimtevaartorganisatie NASA.
De zoekmachine heeft naar verwachting ambities om op ict-onderzoeksgebied te worden wat het fameuze Xerox PARC (Palo Alto Research Center) ooit was. Google haalt vier miljard dollar aan contanten binnen voor niet nader gespecificeerde doeleinden. Nu lijkt de besteding daarvan duidelijker te worden. Verder houdt het gerucht aan dat er een online Office van Sun en Google komt. De zoekmachine breidt immers flink uit, onder meer met gratis pc-applicaties en wifi.