Grote internationale organisaties domineren doorgaans het imago-onderzoek onder ict-bedrijven. Toch blazen ook veel Nederlandse ict-bedrijven in onze studie een partijtje mee. Tijd om hen in het zonnetje te zetten, tijd om de chauvinistische bril op te zetten en uit te zoeken wie de beste ict-bedrijven van het land zijn!
Het zijn Microsoft, Google en Apple die steevast de bovenste drie posities innemen in onze imago-onderzoeken. Er zijn slechts twee bedrijven die af en toe tot een top drie weten door te dringen: ASML en KPN. Laten beide ict-bedrijven nou net uit Nederland komen! Als we het imago-onderzoek ontdoen van alle internationale ict-bedrijven, dan zien we ASML eigenlijk in elke top drie terug komen. Overall zijn zij dan nummer één, net als op de deelgebieden innovatie, werkgever en kennisniveau. Alleen als zakenpartner scoren ze minder met ‘slechts’ een derde plek.
KPN en Afas Software
KPN is die andere Nederlandse reus die het goed doet in het imago-onderzoek. Als zakenpartner zijn ze zelfs het populairst en overall scoren zij zilver. Ook zijn er nog derde plekken: als werkgever en in termen van hoogte van het kennisniveau van de eigen medewerkers. Alleen op innovatievlak ontbreekt KPN in de top drie.
Toch is er nog een Nederlands ict-bedrijf dat in het imago-onderzoek hogen ogen gooit: Afas Software. Met een derde positie overall en twee maal een tweede plek (als zakenpartner en werkgever) zien we dit typisch Nederlandse bedrijf vaak terug in een top drie.
NXP Semiconductors weet nog twee maal een tweede plek te bemachtigen, op het vlak van innovatie en het kennisniveau van de medewerkers, en ook Adyen zien we met een derde plaats op innovatievlak terug op het erepodium.
Belangrijkste bedrijfsactiviteit
Interessant is dat de Nederlandse toppers uit de imago-onderzoek onder ict-bedrijven ook de bedrijven zijn die het in het algehele onderzoek, dus met de internationale bedrijven erbij, relatief goed doen.
Computable heeft daarom alle deelnemende ict-bedrijven aan het imago-onderzoek ook een label meegegeven wat in ons ogen de belangrijkste bedrijfsactiviteit van desbetreffende organisatie is. Hierdoor ontstaan nog eens zes rankings, te weten erepodia op het gebied van detachering/recruitment, development, dienstverlening/advies, infrastructuur/telecom, software/cloud en wederverkoop (resellers en distributeurs).
Als we kijken naar de detacheerders en recruiters in de Nederlandse ict-markt, dan moeten we op basis van het imago-onderzoek concluderen dat IT-Staffing veruit het populairst is. Het bedrijf, onderdeel van De Staffing Groep, scoort beduidend beter dan de nummer twee, de combinatie van Myler en Jenrick. Dit erepodium wordt gecomplementeerd door de HeadFirst Source Group, de groep die bestaat uit de bedrijven HeadFirst, Source, Proud Company en Designated Professionals.
Development en dienstverlening/advies
De categorie Development is een interessante categorie geworden. Natuurlijk beschikt Nederland over goede softwarebouwers, maar development gaat verder dan alleen maar softwareontwikkeling. Development kan ook gaan over het optimaliseren van complete bedrijfsprocessen, het ontwikkelen van embedded systemen en hardware development, bijvoorbeeld voor robots. Het is deze laatste categorie waarmee Sioux een derde plek op deze lijst opeist. Wel op respectabele achterstand op de nummers één (Schuberg Philis) en twee (Xebia).
In het Nederlandse deel van het imago-onderzoek zijn de dienstverleners en consultancybedrijven voor het gemak samengevoegd. Het levert echter wel een top drie op met alleen maar dienstverleners; advieshuis QNH Consulting wist voor het erepodium niet genoeg punten te verzamelen. De einduitslag was spannend, want de complete top drie zat binnen twintig procent verschil van elkaar. Centric bleek de populairste ict-dienstverlener van Nederland, met een kleine voorsprong op nummer twee Ordina. Surfnet haalde brons op als ict-dienstverlener. Bij deze categorie moet worden aangemerkt dat KPN de nummer 1-positie had gepakt als het als ict-dienstverlener was betiteld. De redactie van Computable meent echter dat de belangrijkste bedrijfsactiviteit van KPN infrastructuur/telecom is.
Infrastructuur/telecom en software/cloud
Het is dan ook de categorie infrastructuur/telecom die wél voor KPN in the pocket is. Het wint met grote overmacht en houdt de concurrentie op bijna zeventig procent achter zich. Die concurrenten zijn in dit geval VodafoneZiggo Group en Eurofiber. De eerste van die twee is het oude Ziggo/UPC, dat in 2016 een joint-venture startte met Vodafone Nederland. In het imago-onderzoek van Computable eindigt dit bedrijf als tweede op de lijst van infrastructuur- en telecomaanbieders. Eurofiber pakt het brons.
De categorie van de Nederlandse softwareleveranciers is aangevuld met de cloud-aanbieders, omdat veel softwareoplossingen ook als SaaS worden aangeboden. Uiteindelijk winnen de ‘traditionele’ softwareleveranciers het nog, waarbij ook deze partijen hun oplossingen vaak al als SaaS aanbieden. De nummer één in deze categorie is Afas Software, met een respectabele voorsprong op de nummer twee Exact. Chipsoft maakt dit erepodium compleet.
Wederverkopers
Tot slot blijft de categorie Wederverkopers over. In deze klasse zijn distributeurs en resellers samengevoegd, die dus producten van derden doorverkopen. De einduitslag was spannend: winnaar distributeur Copaco boekte een nipte voorsprong op Scholten Awater. Deze reseller is inmiddels overgenomen door Infotheek, net als Centralpoint trouwens, en deze drie resellers opereren inmiddels gezamenlijk onder de naam Centralpoint. Het nieuwe Centralpoint had de nummer 1-positie gepakt, maar in ons imago-onderzoek zijn de drie entiteiten nog apart onderzocht. Overigens maakt PQR dit mooie erepodium compleet.