Volgens onderzoeksbureau Gartner geven cio's niet alleen prioriteit aan cloud computing, virtualisatie en mobility, maar sinds kort ook aan it-beheer. Dat komt omdat cloud computing omgevingen behoefte hebben aan goede nieuwe beheeroplossingen die kosten inzichtelijk maken. Dit zegt Paul Avenant, werkzaam als senior vice-president producten en strategie bij BMC, leverancier van softwareoplossingen voor it service management (itsm).
Volgens Paul Avenant zeggen veel it-leveranciers dat cloud computing kosten van informatie technologie kan drukken. Dat is in de beginfase echter niet het geval, aldus Avenant. ‘Er bestaan namelijk nog veel verborgen kosten in cloud computing. Dat komt naar boven tijdens het uitrollen van cloud computing projecten. Er ontstaan dan problemen waarbij it-afdelingen meer grip willen op processen en nieuwe it-beleid. Bijvoorbeeld op werknemers die steeds vaker hun eigen smartphone, pc of tablet in het bedrijfsnetwerk gebruiken. Daarvoor is een ‘bring your own device (byod) beleid nodig met ondersteuning voor Android, BlackBerry, iPhone en Windows Mobile.'
Volgens Avenant biedt cloud computing uiteindelijk voordelen als er maar genoeg grip en beheer is. ‘Cloud computing leidt tot een verbeterde utilisatie en capaciteit van servers. Het uitrollen van applicaties gaat dan sneller. Met beheersoftware kan je deze zaken beter managen, inclusief compliance.'
Cloud Lifecycle Management software
BMC heeft de laatste jaren een portfolio voor het beheer van cloudomgevingen opgebouwd. Bijvoorbeeld BMC Remedy IT Service Management Suite On Demand en de BMC Service Desk Express on Force.com. Verder is er de BMC Cloud Lifecycle Management software die geschikt is voor Amazon EC2 en Microsoft Azure cloudplatformen. BMC ondersteunt verder it-oplossingen van andere merken met zijn Atrium beheersoftware en Configuration Management Database (CMDB) oplossing. Avenant: ‘De software werkt met alle merken hardware en software in de cloud. We bieden een heterogene oplossing. Andere leveranciers hebben software die vaak alleen met hun eigen apparatuur werkt . Onze software werkt met merken zoals Cisco, VMware, NetApp , EMC, Accenture en de Amazon Web Services cloud. Zo werken Cisco en BMC samen op het gebied van beheersoftware voor telco's, service providers en grote beschrijven. BMC en Accenture bieden samen een clouddienst voor datacenters.'
Saas
Klanten van BMC kunnen de Remedy IT software zowel on-premise als via een saas-model gebruiken.Avenant verwacht dat een gedeelte van zijn klanten de komende jaren willen overgaan op software as a service (SaaS). 'De BMC Remedy oplossing is beschikbaar via SaaS, onder andere met ondersteuning voor ITIL-processen, workflow en service level management (sla).' BMC heeft de Saas-oplossing omgedopt tot BMC Remedy IT Service Management (ITSM) On Demand. Deze oplossing is gekoppeld aan BMC's configuratie management database die alle it-onderdelen binnen een organisatie verzameld.
Naar mij mening moeten we tijdens de discussie over cloud ook een verwijzing maken naar de scope van cloud waar we het over hebben(IaaS, PaaS, SaaS)
Ik vind dat cloud niet alleen verborgen kosten heeft maar ook nog andere verborgen aspecten die steeds niet voor organisaties bekend zijn. Dit komt doordat deze oplossing niet breed en overal toegepast is, daarentegen word er (alleen)veel en uitgebreid over gesproken. Dit betekent gebrek aan praktische ervaring en voorbeelden.
Ik ben het niet eens met wat er hierboven staat ” Cloud computing leidt tot een verbeterde utilisatie en capaciteit van servers”!Het goed benutten van je servers los je ook niet op met Cloud! Als je niet goed uitkijkt, dan ga je in de cloud meer servers in je park hebben dan nu! Het is toch maar een aantal klikken en kost 0.90 cent per uur, dus laat me maar voor deze applicatie een server aanmaken!! Daar ga je…..
@Reza
Het probleem dat je omschrijft, “Het is toch maar een aantal klikken en 0.90 cent/uur” is een probleem die ook binnen gevirtualiseerde omgevingen binnen bedrijven speelt, cloud helpt daar inderdaad niet, en het is ook geen specifiek cloud-probleem.
Als je dat specifieke probleem wilt oplossen zul je gebruikers bewust moeten maken van de kosten van ICT gebruik, en daar zijn prima tools en methodes voor.
@Rob
Ik ben het bijna met je eens! In je eigen gevirtualiseerde omgeving heb je te maken met je beperkte resources capaciteit (CPU, RAM, SAN disk& IOP/S etc )die je ook onder je ogen krijgt! Daarom ga je wat zuiniger met je virtuele servers om! Alhoewel heb ik vaak mee gemaakt dat de virtuele serverpark die netjes na het afronden van het project opgeleverd was, na 3-6 maanden veranderd was in een virtuele oerwoud!
In Cloud neem je een servers als een dienst af! Je ziet geen beperking wat betreft de capaciteit (CPU, RAM, SAN disk& IOP/S etc) en hierdoor zou je niet echt bewust met je servers omgaan! En ik ben het met je eens dat dat het oplossen van dit probleem meer met het veranderen van het gedrag te maken heeft en niet het middel!
Ik geloof dat duurzaamheid in ICT veel voordelen kan opbrengen! Dit is een onderwerp waar ik later iets over ga schrijven (en ik ben zeker geen geitenwollen sokken type!!)
Ergens zit er een tegenstrijdigheid in het verhaal, zoals bijvoorbeeld hoge kosten bij begin. Cloud Computing lijkt me namelijk, tenminste als ik uitga van een ‘greenfield’ juist kostenbesparend. Veel start-ups beginnen daarom in de Cloud omdat ze nog geen oplossingen, personeel (voor beheer) en dus een vrije keus hebben. Maar dat zal waarschijnlijk niet de doelgroep zijn waar het hierover gaat zoals Reza al terecht opmerkte.
Als er flink geïnvesteerd moet worden in de product portfolio van BMC dan kan ik me voorstellen dat overgang naar cloud veel hoger ligt dan gedacht. Dhr. Avenant trekt me dan ook iets te makkelijk lijntjes naar oplossingen die misschien helemaal niet nodig zijn. Zo lijkt het vastleggen van alle prive apparaten (BYOD) in een CMDB me geen zinvolle actie. Op die manier krijgt dit verhaal wat van een ‘woekerpolis’ waar administratiekosten hoger zijn dan de dekking. Refereren aan Gartner is ook leuk maar vermeld dan ook direct dat het, als het om beheer gaat hier vooral een aanpassing van de processen betreft door de nieuwe delivery modellen.
Meest belangrijke hierin is het inzichtelijk maken van kosten. Want zonder rem ligt mogelijke ‘wildgroei’ weer op de loer zoals Reza met referentie naar virtualisatie wederom terecht opmerkt. Bewustwording van de kosten, zoals telecom providers gebruiken voor mobiele telefonie en internet zorgt ervoor dat er gestuurd kan worden op gedrag. Veel Cloud providers hebben tenslotte een business model dat erop gericht is om zoveel mogelijk resources te verhuren. Of resources efficiënt gebruikt worden of niet zou in de cloud niet belangrijk moet zijn omdat dit het bedijfsrisico van aanbieder is, wel wie de rekening betaald en of services conform afspraak geleverd worden.
Als ik term Cloud Lifecycle management uitleg als uitwisselbaarheid dan zal beheer onafhankelijk van techniek moeten zijn. Zodat op basis van prijs telkens voor de goedkoopste aanbieder gekozen kan worden zoals we ook kunnen wisselen van energieleverancier omdat meterkast ook niet vervangen hoeft te worden. Maar zoals artikel eigenlijk al zegt is Cloud Computing nog geen standaard waardoor inrichting van beheer toch vaak voor de ‘vendor lock’ zorgt. Misschien dat dhr. Avenant daarom wat meer kan vertellen over het SaaS concept voor beheersoftware.
BYOD moet je los zien van cloud. Als je dat doet dan komen er inderdaad nieuwe beheerproblemen bij die je wilt oplossen. Doe je dat niet, dan ontstaan er inderdaad hoge kosten. Het is een wet dat als er wildgroei is, de kosten te hoog worden.
De cloud moet men als een utility model zien, waarbij ‘pay per use’ hoog in het vaandel staat.
Jammer van dit artikel is dat het een propaganda lijkt voor BMC produkten. Er zijn meer leveranciers die onafhankelijke produkten leveren die men kan gebruiken voor beheer. Ik kan makkelijk een paar HP produkten noemen die dit ook kunnen.
Er zijn onderzoekscijfers bekend die duidelijk maken dat cloud goedkoper is. Je moet dan ook kijken naar de totale TCO, en niet alleen naar de hardware. De beheer kosten, maar ook datacenter kosten kunnen drastisch omlaag als het in een publieke cloud wordt gehost. Uiteindelik is een hybride cloud vaker goedkoper.
Toen ik begon te lezen, dacht ik: ik ben wel geinteresseerd om te weten welke verborgen kosten hier aan de orde zouden komen…..
Vanuit de financiële hoek kan ik er best wel een aantal opnoemen, maar hier lees ik ze niet. Zijn ze zo goed verborgen?
@Andre, je begrijpt er niets van. Dit soort artikelen gaat over een CIO die zijn bedrijf/producten profilieert en ondertussen naar een aantal open deuren wijst gebruik makend van het laatste ict-jargon.
Veel interessanter is dat hij een beetje op Putin lijkt, zo op die foto te zien. Vind ik dan, hoor.
In het geval ik het niet mocht begrijpen: dank voor de uitleg :)Zeker weer een wc eend story???
Ik vrees dat Andre dicht bij de waarheid zit.
Gelukkig geven de opmerkingen van Ewout Dekkinga nog enige houvast in deze wazige wereld.
BYOD is nu juist helemaal geen beheer probleem bij Cloud Computing.
1) De device is van de medewerker, het is dus *zijn* probleem
2) Als de cloud op het toestel X doet en niet op Y dan ligt het dus aan toestel Y.
Pas als je BYOD wil toepassen op de IT on-premises heb je een potentieel beheer probleem.
Ik snap niet zo wat mensen tegen die adviseurs van WC eend hebben. Het is volstrekt duidelijk dat Paul bij BMC werkt en dat zij hun product goed vinden. Pas als de transparantie ontbreekt zou het kwalijk kunnen zijn.
Ik schrijf ook artikelen in de Computable, dat doe ik niet voor het goede doel, dat doe ik om er uiteindelijk financieel beter van te worden.
Een artikel moet een prikkel geven om gelezen te worden.
Back on topic, ik quote:
‘Er bestaan namelijk nog veel verborgen kosten in cloud computing. Dat komt naar boven tijdens het uitrollen van cloud computing projecten. Er ontstaan dan problemen waarbij it-afdelingen meer grip willen op processen en nieuwe it-beleid.’
Welke cloud praten we dan over? Het uitbesteden van hardware naar de cloud?
Bij SaaS heb je namelijk niet zoveel meer te maken met een IT afdeling, die zit namelijk bij je leverancier.
Of praat je hier over de cloud gezien vanuit de cloud aanbieder?
Ik moet Andre nageven dat de verborgen kosten verborgen blijven.