De licentiestructuur aanpakken, als één Oracle naar buiten treden, meer omzet halen uit clouddiensten en innovatie meer uitdragen. Dat is de rode draad in de plannen van Wilfred Scholman (48) die sinds juni 2018 aan het roer staat van Oracle Nederland. Tijdens Oracle Open World in Londen vertelt hij over zijn eerste halfjaar als country lead.
Hoe heeft u de eerste dagen in de rol van directeur Oracle Nederland beleefd?
Het is een grote eer om een bedrijf te leiden waar je al zolang voor werkt (Scholman is al bijna twintig jaar actief voor Oracle – red.). Ik ben gestart met workshops voor medewerkers om zo samen nieuwe doelen te definiëren voor de organisatie en meer verbinding te zoeken om als één Oracle naar klanten te gaan.
En wat is daar uitgekomen?
We werken sinds zes maanden volgens het principe van ‘de rode draad’. Rood slaat op de kleur van ons bedrijfslogo. Het staat voor vragen als: wat heeft de klant nodig, hebben we dit al eerder gehad, wie moeten er in mijn team voor de juiste balans, hebben we de vragen echt beantwoord en hoe vieren we successen?
En hoe ziet u uw optreden in dat verhaal?
Ik probeer laagdrempelig te zijn zodat medewerkers altijd bij me aan kunnen kloppen. Mijn idee is niet per definitie het beste idee en ik zorg dat mensen in een groepsdiscussie niet geneigd zijn mijn idee te volgen. Ik geloof niet in autoritair leiderschap.
Bovendien draait het om klanten. We zetten nu elk kwartaal een klant op het podium tijdens de kwartaalmeeting. We laten klanten vertellen over hoe ze Oracle inzetten en wat de technologie voor hen doet. Dat was onlangs met KWF, die nu alle giften via onze Financials Cloud verwerkt. Zij durven ook een kritische noot te kraken tijdens zo’n bijeenkomst. Ook de politieorganisatie, die alle data beheert op ons dataplatform, was daarbij van de partij. Onze medewerkers horen die ervaringen aan en nemen die mee naar een volgende klant.
Onzichtbaar
Hoe staat het met het imago en de reputatie van Oracle in de Nederlandse markt?
Ongeveer zestig procent van de bedrijfsdata in Nederland draait op een Oracle-database, maar vaak zijn we onzichtbaar. Oracle is als een motor die op de achtergrond draait. Pas als die uitstaat, merken mensen dat. Ze denken bij innovatie nog te weinig aan ons. Dat wil ik, samen met onze mensen, veranderen.
Hoe gaat u dat doen?
Je kunt je reputatie niet oppoetsen, we bewijzen ons naar klanten. Daar werken we hard aan. Het gaat erom dat we de verwachtingen van onze klanten en de klanten die zij weer bedienen, overtreffen. In onze branche draait het om het bieden van de juiste bedrijfsinzichten, dat valt of staat met het samenbrengen van data. Oracle heeft daar innovatieve tooling voor.
Dat geldt ook voor innovatie. We beschikken over innovatieve oplossingen en moeten klanten laten zien wat die voor hen kunnen betekenen. We zijn bijvoorbeeld gestart met Oracle Next. Dat zijn teams die bestaan uit industriespecialisten, technisch specialisten en projectbegeleiders die binnen een korte tijd een werkend prototype bouwen van een bedrijfsoplossing op basis van Oracle-technologie. Binnenkort noem ik een aantal namen van partijen die ermee aan de slag zijn gegaan in Nederland. Maar het gaat er dus om dat je die innovatie uitdraagt.
Complexiteit van licenties
Oracle-klanten klagen nogal eens over de wirwar aan licenties. Ze verliezen het overzicht. Wat doen jullie daar aan?
Oracle heeft grote stappen gemaakt in het verminderen van de complexiteit van licenties. Onze licentieregels zijn eenvoudiger geworden. Daarnaast hebben we een adviesfunctie voor onze klanten en adviseren we over en begeleiden hen bij de optimale inzet van hun investeringen in Oracle-software. Fundamenteel hiervoor is een nieuwe afdeling Software Investment Advisory, welke kosteloos adviseert met als doel het vergroten van zichtbaarheid, inzicht in en kennis over onze software. Een mooi voorbeeld hiervan is onze klant ING. Door te werken met ons licentiemanagementteam heeft zij haar bedrijfsprocessen geoptimaliseerd, waardoor zij goed inzicht en optimaal gebruik verkrijgt. Met die licentiekennis hebben ze nu volledige controle over hun software-assets. Tegelijk hebben we een samenwerking gebaseerd op vertrouwen en van waaruit we continu met elkaar praten over verdere optimalisatie.
Het is voor veel bedrijven lastig om jong talent binnen te halen. Hoe doet Oracle dat?
Veel jongeren gebruiken Java-toepassingen, bijvoorbeeld op hun smartphone, maar ze koppelen dat niet aan het bedrijf Oracle. We proberen op steeds jongere leeftijd bij ze in beeld te komen. We hebben al jaren vrijwilligers rondlopen in een weekendschool waar kinderen buiten de reguliere schooluren technische vakken krijgen. Ik geef zelf sollicitatiecursussen op het vmbo en was onlangs bij brancheorganisatie Nederland ICT, Mogelijk ga ik iets daar iets doen rondom loopbaan en jongeren.
We kijken ook goed naar waar we ons vestigen. Oracle Digital, het Oracle-onderdeel dat onze zogenoemde ‘niet enterprise– klanten’ bedient, is bewust in Amsterdam gevestigd omdat daar veel jong talent zit. De omvang van die bedrijven die Digital bedient, wisselt per sector, maar het gaat in principe om kleine en middelgrote bedrijven en isv’s (independent software vendors). Er werken op dit moment vierhonderd collega’s die zich richten op de Noord-Europese markt. Die locatie in een complex tegenover het Scheepvaartmuseum in Amsterdam wordt binnenkort uitgebreid met een extra verdieping. Oracle Digital biedt een mooie pool voor nieuwe aanwas, het begeleiden van jongeren in hun carrière en we hebben net iemand aangesteld voor de begeleiding van nieuwe werknemers.
Overstap
Oracle wil zich sterker profileren als clouddienstverlener. Hoe doen jullie dat?
Een veelgehoorde vraag die we krijgen van die klanten is: we willen ons datacenter sluiten, kun je ons helpen? In die transitie naar een infrastructuur in de cloud kunnen we een belangrijke rol spelen. Maar die klanten zien ons in eerste instantie niet als cloudleverancier. Ze denken bij zo’n overstap eerder aan andere partijen zoals AWS (Amazon Web Services red). Dat moet anders. Onze klanten maken nu flinke stappen. Cloudtoepassingen bieden namelijk grote voordelen.
Veel van onze bestaande klanten draaien hun erp bijvoorbeeld nog on premise. Vroeger kregen erp-gebruikers elke een, twee jaar een nieuwe update en gemiddeld elke zeven jaar deed een klant een grote upgrade. Met cloud-erp komen er elke drie maanden nieuwe functionaliteit bij. We moeten de voorbeelden van die cloud dus beter uitdragen en zorgen dat we in beeld komen als de partij die klanten op it-vlak van a tot z helpt in het bereiken van hun doelstellingen.
Profiel
Wilfred Scholman is in juni 2018 begonnen als directeur van Oracle Nederland. Hij kent het bedrijf van binnenuit en werk al bijna twintig jaar in verschillende rollen voor Oracle. Hij begon in 1999 toen zijn softwarebedrijf Tinoway, een leverancier van mobiele fieldservices, werd overgenomen door Oracle. Na een aantal jaren pendelen tussen de VS en Nederland besloot Scholman om zich in Nederland te vestigen. In zijn laatste rol voor zijn benoeming tot country lead Netherlands was hij verantwoordelijk voor grote klanten (key accounts) als ING, Rabobank, Liberty Global, KPN en Shell.