Voor Atos is hét grote moment aangebroken. Morgen starten in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang de Olympische Winterspelen, waarvoor Atos het digitale fundament heeft gelegd. Om een indruk te geven van die immense technologische operatie, nodigde het Franse it-bedrijf de Europese pers uit om een bezoek te brengen aan het Central Technology Operations Center (CTOC) in Barcelona.
Atos zal een andere aftrap van de persconferentie voor ogen hebben gehad. Net op het moment dat Patrick Adiba, chief commercial officer Olympics & Major Events bij Atos, de verzamelde journaille wil uitleggen dat voor het hosten van de Olympische Spelen falen geen optie is, geeft het systeem in de perszaal de geest en springt het scherm op zwart. Het doet Adiba lachen als een boer met kiespijn, om zich daarna te herstellen en zijn presentatie zonder visuele hulpmiddelen in te zetten.
Nu zijn die middelen nauwelijks nodig om duidelijk te maken voor welke complexe operatie Atos staat: het onderhouden en beveiligen van het digitale fundament onder de grootste show ter wereld. Dan praat je over het equivalent van de digitale transformatie van een onderneming met tweehonderdduizend werknemers, 37 locaties en vier miljard klanten wereldwijd, die 24/7 bediend moeten worden vanaf elke denkbare plek en via elk mogelijke apparatuur. Vertaald naar de sport: de wedstrijdresultaten van alle vijftien sportdisciplines en 102 evenementen in een fractie van een seconde (0,3 seconde) ontsluiten voor internationale media en toeschouwers. ‘Wij, als Atos, beschikken over de tools om de golf van data te kanaliseren. Eigenlijk staan alleen de kaartverkoop en dopingcontroles los van de technologie waarvoor wij verantwoordelijk zijn’, voegt Adiba eraan toe. Ja, ook de coo realiseert zich dat de komende Winterspelen staan of vallen met de expertise van zijn bedrijf in cybersecurity én clouddiensten.
Olympische Winterspelen 2018
De Olympische Winterspelen van 2018 vinden plaats in het Zuid-Koreaanse district Pyeongchang. Vanaf vrijdag 9 februari tot en met zondag 25 februari is Pyeongchang de gastheer van de 23ste Winterspelen.
Fenomeen
Helemaal onbekend met het fenomeen van de Olympische beweging en de daaraan gekoppelde technologische services is Atos niet. De samenwerking gaat terug naar het jaar 1992, naar de Olympische Zomerspelen in Barcelona waarvoor Atos als toppartner de it-ruggengraat leverde. Met het passeren van nieuwe edities van de Spelen, evolueerde die coöperatie van services op het gebied van telefonie, fysieke servers, infobalies, websites, data en netwerken naar – anno 2018 – mobiele apps, data-analytics, sociale media, geconvergeerde netwerken, nog meer websites, draadloze communicatie, live-registraties, virtualisatie en tijdwaarnemingen. En wat ons te wachten staat – voor de Zomerspelen Tokyo (2020) en Parijs (2024), en de Winterspelen Beijing 2022 – zijn internet of thing (Olympics of Things!), big data, artificiële intelligentie en voorspelbare veiligheid.
De hoofdthema’s van de komende Spelen zijn duurzaamheid en cybersecurity. Die duurzaamheid en een forse beperking van de CO2-voetafdruk tijdens Pyeongchang 2018 laat zich gelden doordat – en dat maakt deze spelen in technisch opzicht uniek – alle kritische it-systemen voor de eerste keer in de Olympische geschiedenis volledig via de cloud (Canopy) worden geleverd. De twee kerntoepassingen hierin zijn het Olympic Diffusion System (ODS), dat realtime de distributie van wedstrijdresultaten verzorgt, en het Olympic Management System (OMS), de verzameling van informatie rond de sporters en hun disciplines, maar ook de bepaling van de toegangsrechten voor de vrijwilligers en medewerkers die het systeem zullen gebruiken.
De configuratie op afstand betekent niet alleen een tijdsbesparing en kostenefficiëntie (van een ‘elke keer bouwen’- naar een ‘eenmalig bouwen’-it-model), maar bijvoorbeeld ook minder fysieke infrastructuren ter plekke, minder personeel op locatie en minder transport- en reisbewegingen, dus minder uitstoot en verspilling. Met andere woorden: wat is veranderd ten opzichte van vorige edities, is ‘het centrale model’. Ofwel, geen kwartier maken op een wedstrijdlocatie, alles installeren en daarna weer ontmantelen.
Het draaien van de onderliggende digitale technologie voltrekt zich vanaf het nieuwe Atos Integration Test Lab (ITL) in Madrid en het Central Technology Operations Center (CTOC) in Barcelona, waar alle systeemtesten op afstand worden uitgevoerd. Het ITL en CTOC ondersteunen het Technology Operations Center (TOC) in Pyeongchang. Op afstand hosten en beheren biedt ook een grotere flexibiliteit, doordat elke wedstrijdlocatie is te simuleren alsof de teams zich op locatie in Zuid-Korea bevinden.
‘Vijand’
Dan de cybersecurity (‘Vandaag de dag heel normaal’), dat is zo mogelijk het heetste hangijzer. Adiba wil er niet te veel over uitweiden, om de ‘vijand’ niet wijzer te maken dan hij al is. Wel wil hij kwijt dat zijn teams zich geconfronteerd zien met vierhonderd it-veiligheidsevents per seconde, waarbij aangetekend dat ‘events’ een ruim begrip is en varieert van menselijk falen en systeemfouten tot technische storingen en – natuurlijk – ook hackpogingen. Ingenieuze filtersystemen (gemonitord door een technologieteam van duizend man) brengen het aantal van vierhonderd terug naar vijftien serieuze dreigingen die om directe aandacht vragen. Adiba maakt zich daarover geen zorgen. Bovendien is het voor hem een geruststellende gedachte dat Angels Martin Munoz zich in de gelederen van Atos bevindt. Munoz is general manager voor de Olympische Spelen en loopt al heel wat jaren op het Olympische podia mee. Zij vertelt – de visuele ondersteuning is inmiddels hersteld – dat Atos heeft geleerd van de vorige edities. ‘Wat we doen, is de erfenis van de vorige spelen meenemen, om te leren en verbeteren. Maar ook om het Internationale Olympische Comité (IOC) te laten begrijpen wat we doen en wat er allemaal speelt.’
‘Trouwens’, vervolgt Munoz, ‘de Olympische Winterspelen in Pyeongchang zijn al een digitale D-Day, maar een nog grotere test voor Atos wacht over twee jaar, als het bedrijf optreedt als de technische host van de Olympische Zomerspelen 2020 in Tokyo. In termen van volumes zijn de komende spelen in Zuid-Korea een picknick, licht Munoz toe. In cijfers: tellen de komende Winterspelen twaalf wedstrijdlocaties, meer dan vijftig kritische applicaties en de uitgifte van tweehonderdduizend accreditaties (voor atleten, media en andere betrokkenen), waaraan honderdduizend testuren voorafgingen, de Zomerspelen zijn andere koek. Dan komen de cijfers respectievelijk uit op 37 speelplaatsen, meer dan tachtig kritische applicaties, driehonderdduizend accreditaties en tweehonderdduizend testuren. Munoz glimlacht bij het herhalen van deze uitdaging op alle fronten, en is kennelijk niet echt onder de indruk. Ze benadrukt dat de countdown naar de komende spelen vijf jaar geleden al is ingezet, en dat ze – zoals gezegd – kunnen bogen op decennia ervaring met het verzorgen van de technologie voor ‘grote events’, om de Olympische Spelen eufemistisch te omschrijven.
Plan B
Inderdaad, de start was pijnlijk, zegt ook Thomas Bacqué, marketingmanager Atos. ‘Vandaag onze grootste nachtmerrie.’ Om eraan toe te voegen dat voor alles wat maar mis kan gaan, een plan B bestaat. Wie daar zijn gedachten over laat gaan, weet van gekkigheid niet meer waar je aan moet denken. Wegen die door sneeuw afgesloten zijn, bergen waar je niet zo even een computer heenbrengt, logistieke uitdagingen, elektriciteitshaperingen? ‘Noem het maar. Waar moet je al allemaal niet rekening mee houden?’, vraagt Bacqué zich hardop af. En wat betreft die slechte start van de presentatie, daarover wil Bacqué nog wel wat kwijt. Een onderzoekje naderhand wees uit dat een of andere onhandige journalist aan de stekkers had lopen trekken en de stroomvoorziening van de beamer frustreerde. ‘Menselijk falen.’ Trouwens, Pyeongchang betekent vrij vertaald zoiets als ‘vrede en voorspoed’. Wat kan er nog misgaan?
Digitale transformatie Paralympische sport
Atos onderhoudt ook een partnership met het Internationale Paralympische Comité (IPC) met als doel de aandacht voor Paralympische sporten te vergroten. De it-dienstverlener heeft voor het IPC de Atos Codex Analytics-oplossing ingezet voor het verzamelen, verwerken en analyseren van data afkomstig uit sociale netwerken en sportresultaten. Het geïntegreerde platform combineert de communicatie via sociale media met sportanalyses om het digitale media-communicatieprogramma van het IPC te verbeteren. Het identificeert trending topics die interessant zijn voor Paralympische sportfans en linkt deze aan nieuwe inzichten die voortkomen uit historische data en gegevens over live-wedstrijden om redacties te ondersteunen bij het schrijven van nieuwsverslagen.