Ict-vaardigheden gaat verder dan de veel genoemde hard- en soft skills. Er is juist behoefte aan toepassingskennis. Want hoe dragen digitale technologieën bij aan bijvoorbeeld concurrentievoordeel of meer omzet voor een organisatie? Kennis van de werking en mogelijkheden van technologie is net zo belangrijk als ‘harde’ ict-kennis, zoals codeervaardigheden.
Dat meent Michiel van Vlimmeren, country manager bij Salesforce Nederland. Hij wil daarom dat kinderen in het primair onderwijs al basiskennis opdoen in digitale vaardigheden.
Praktijkervaring
Er worden velen initiatieven in het onderwijs ontplooit om ict-beroepen bij kinderen te promoten. Denk bijvoorbeeld aan ceo’s van ict-bedrijven die voor de klas staan, ict-bedrijven die op één dag de deuren openen voor kinderen of Girlsday, dat specifiek bedoeld is om meisjes warm te maken voor technische beroepen.
Het enthousiasmeren van kinderen voor ict-beroepen moet volgens Van Vlimmeren niet de reden zijn om ict-vaardigheden, zoals codeerlessen, op de basisschool aan te bieden. ‘Kinderen moeten zo vroeg mogelijk geschoold worden in digitale vaardigheden, zodat ze over de juiste kennis en skills beschikken om in de toekomst met digitale technologieën te kunnen werken. Het gaat dus om de denkwijze in plaats van het vergaren van ‘harde’ vaardigheden.’
Om kinderen in deze kennis op te leiden, moet het traditionele, klassikale en boekgestuurd leren op de schop. En dat kan alleen met hulp van de overheid en het bedrijfsleven. Scholieren moeten dus weten wat de mogelijkheden van technologieën zijn en een denkwijze aanleren om deze digitale mogelijkheden aan te wenden. Hiermee kunnen ze in de toekomst bijvoorbeeld een werkproces binnen hun organisatie verbeteren of klanten beter bedienen. ‘Die toepassingskennis is net zo belangrijk als het beheersen van harde vaardigheden, zoals coderen, en de zachte vaardigheden, zoals communiceren, plannen en organiseren.’
Toekomstkijken
Bovendien is het moeilijk om te voorspellen wat in de toekomst de meest gevraagde ict-vaardigheid is. ‘Dat komt mede door de komst van kunstmatige intelligentie, wat onze wereld compleet verandert’, vertelt Van Vlimmeren. ‘Banen die nu nog door mensen worden uitgevoerd, worden in de toekomst geautomatiseerd. Dit betekent dat het landschap gaat veranderen. Er gaan nieuwe banen ontstaan die weer om nieuwe vaardigheden vragen.’
De directeur vervolgt: ‘Elk bedrijf, ook non-profits, moet nadenken over hoe technologie ondersteunend kan zijn aan hun organisatie. Zij moeten hier toepassingen voor ontwikkelen, bijvoorbeeld met behulp van ict-bedrijven. Ik zie dan ook een verschuiving in de ict-branche ontstaan. Waar de toegevoegde waarde van een ict-bedrijf vroeger lag in het leveren van de beste en nieuwste technologische oplossingen, ligt de focus van ict-organisaties nu in het realiseren van toepassingen. Zij moeten klanten helpen om de technologie breder toepasbaar voor hun branche te maken.’
‘Juist daarom is en blijft digitale geletterdheid belangrijk, zodat iedereen begrijpt wat de impact van digitale technologie op het bedrijfsleven is en hoe hier een (concurrentie)voordeel mee behaald kan worden.’
“Toepassingskennis” is onderdeel van de soft skill intellectuele nieuwsgierigheid: intellectuele nieuwsgierigheid naar nieuwe technologie en hoe die toe te passen, ofwel de praktische toepasbaarheid. Indien juist gedaan levert dit winst op voor de organisatie en de klant.
Soft skill intellectuele nieuwsgierigheid..
en dan dat artikel met moet moet moet
wat weten de mannen in de pakken het toch weer goed met hun betweterige graai skills 🙂
@DINO | 14 MEI 2020 19:01
Het promoten van technische opleidingen is een groei-industrie voor alpha’s.