Computable ondersteunt RightBrains in de zoektocht naar de beste digitale talenten die zich als rolmodel inzetten voor andere meisjes en vrouwen. In de categorie Digital Talent Award 2018 werd ook een voordracht gedaan voor Lotte de Haas, businessconsultant bij KPN. De Haas vervult meerdere rollen die bij elkaar komen in de onderwerpen conversational interface/assistent en duurzaamheid.
Als it-consultant werkt ze samen met klanten en businesspartijen concepten uit voor de toepassingen van geautomatiseerde tekst- en voice-gesprekken op basis van artificial intelligence. Daarvoor scant ze de markt op nieuwe toepassingen en leveranciers, waarbij ze actief contact heeft met verschillende partijen waaronder Google. Ze deelt volgens de inzender haar kennis binnen en buiten de organisatie en maakt de impact van it op het milieu bespreekbaar. De Haas organiseert ook als informeel leider op ‘haar’ onderwerp conversational design hackathons om bijvoorbeeld de persoonlijkheid van de chatbot te helpen vormgeven met behulp van enthousiaste vrijwilligers en design thinking.
Kennis toegankelijk maken
Maar welke onderscheidende competenties maken De Haas succesvol in het werkveld van digitale technologie? Wat maakt haar speciaal? ‘De Haas is een jonge, bevlogen dame die in staat is een brug te slaan tussen nieuwe technieken, zoals het gebruiken van artifical intelligence en toepassing hiervan in de dagelijkse praktijk’, aldus de inzender. ‘Ze is leergierig en weet aansluiting te vinden bij mensen binnen en buiten KPN. Ze inspireert onder meer door haar kennis toegankelijk te maken met behulp van veel aansprekende voorbeelden en humor.’
Daarbij schakelt De Haas volgens de inzender makkelijk en snel op alle lagen van de organisatie, van it-ontwikkelaars tot productmanagers en het topmanagement. ‘De Haas geeft presentaties waarbij ze goed weet over te brengen wat een virtuele assistent toe kan voegen, deelt haar kennis over hoe machine learning werkt en welke mogelijkheden natural language zal gaan ontsluiten.’
Actief kennis delen
Als we kijken naar hoe Lotte de Haas het verschil weet te maken om haar eigen groei en ontwikkeling op het gebied van digitale technologie, is de inzender duidelijk. ‘De Haas is in een zeer korte tijd uitgegroeid tot een expert op het gebied van conversational interfaces. Hiervoor heeft ze zowel veel zelfstudie in eigen tijd geïnvesteerd als het bezoeken van verschillende conferenties over het onderwerp. De kennis die ze opdoet houdt ze vervolgens niet bij zichtzelf, maar deelt ze actief binnen en buiten de organisatie.’
De Haas schakelt volgens de inzender hierbij tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau en kan goed verwoorden waar de meeste waarde voor klanten en de organisatie kan worden bereikt. ‘De Haas is onlangs in Silicon Valley geweest en heeft inspiratie opgedaan bij zeven grote bedrijven, zoals Google, Amazon en Apple. Ze valt op omdat ze altijd scherpe inhoudelijke vragen stelt en een grote interesse heeft in allerlei innovaties. Bij terugkomst heeft ze meerdere presentaties gegeven om haar inspiratie en kennis te delen.’
Aantrekken jonge talenten
Voor KPN is Lotte de Haas een inspirerend technisch talent dat onder andere wordt ingezet in een wervingscampagne voor het aantrekken van jonge talenten. Zelf heeft ze een afstudeerkandidate bij het conversational-team naar binnen gehaald om wetenschappelijk onderzoek te doen naar de perceptie van chatbots en wat hierbij het beste aansluit bij klant en merk.