Softwarebouwer Tridion heeft een kapitaalinjectie gekregen van tien miljoen gulden. Hiermee wil het Nederlandse softwarebedrijf de Europese expansie financieren en zijn softwareproduct verder ontwikkelen.
Tridion maakte tot voor kort deel uit van Twinspark, leverancier van het zogenoemde Internet Publishing System (IPS) en dienstverlening voor Internet. Voordat de Amerikaanse websitebouwer Agency.com Twinspark in juli overnam, bracht het de activiteiten rond IPS onder in een aparte organisatie: Tridion. Met de miljoeneninjectie van de nieuwe investeringsmaatschappij Prime Technology Ventures (PTV), die afgelopen dinsdag werd afgesloten, wil het bedrijf een positie verwerven als leidende speler op de softwaremarkt voor het bouwen en beheren van websites. PTV heeft met de investering een onbekend minderheidsbelang in Tridion verworven. Het bedrijf heeft KLM, Scania en Ericsson als klant.
Niet-technici
Het IPS is inmiddels omgedoopt tot Dialogserver en dient als fundament voor websites. "Een website van honderdduizend pagina’s zonder infrastructuur is niet te beheren. Met Dialogserver kunnen niet-technici informatie op een site wijzigen, zonder te weten wat Html of ASP is", zegt algemeen directeur van Tridion Paul Konijnendijk.
Met de steun van financier PTV streeft Tridion de komende twaalf tot achttien maanden twee doelen na. In de eerste plaats productontwikkeling: "De afgelopen zes maanden hebben we het al omgevormd van een softwareproduct uit een service-organisatie, tot een gebruiksvriendelijk standaardpakket. Wij willen het gebruikers echter nog gemakkelijker maken op een drietal punten: bouw en onderhoud van websites en de aansluiting ervan op applicaties voor elektronische handel."
Ten tweede wil Tridion met de investering zijn Europese veldtocht bekostigen en begin volgend jaar kantoren openen in Engeland, Zweden en Duitsland. "Wij leveren daarbij meer dan geld, en dat is belangrijk bij internationalisering van organisaties. In ons managementteam zitten bijvoorbeeld Finse en Israëlische partners, die hun kennis en contacten kunnen inzetten om Tridion in verschillende Europese landen op de kaart te zetten", aldus Ilja Bobbert, managing partner bij PTV. Pas als Tridion een plek heeft als belangrijke Europese aanbieder, wil het zijn vizier richten op Amerika.
Grote bedrijven
Tridion mikt met Dialogserver vooral op grote bedrijven. "Organisaties die iets te vertellen hebben op het web en het verkoopproces tot aan de daadwerkelijk koop willen ondersteunen", licht Konijnendijk toe. Voor een degelijke installatie moet een gebruiker in totaal rekenen op een investering van een half tot één miljoen gulden. "Dat lijkt een hoop geld, maar als je ziet wat bedrijven de afgelopen jaren hebben weggegooid met het bouwen van statische eerste generatie sites, is zo’n investering wel verantwoord", meent Konijnendijk.