Slechts 44 procent van de bedrijven uit de detailhandel heeft een projectplan voor het Jaar 2000-probleem opgesteld. Dat blijkt uit een steekproef die werd gehouden tijdens het tiende Retail Symposium van Siemens Nixdorf (SNI).
Tijdens het tweedaagse symposium, dat eind september in Istanbul werd gehouden, waren vertegenwoordigers van diverse detailhandel-bedrijven uit Europa aanwezig. In het kader van retail en automatisering kregen zij een aantal vragen voorgeschoteld waarover ze plenair stemden. Behalve de aanpak van de millennium-problematiek, werden ook vragen gesteld over de euro en elektronische handel. Van de aanwezigen bleek 30 procent de invoering van de euro als een risico te beschouwen, terwijl 70 procent er juist meer geld door denkt te verdienen. Bijna een derde van de deelnemers wil dit jaar nog met een virtuele winkel op de elektronische snelweg beginnen. Eenzelfde percentage plant dit voor 2000. Zo’n 35 procent van de bedrijven uit de detailhandel heeft vooralsnog geen plannen.
Bruikbare data
SNI kondigde tijdens het symposium aan dat het streeft naar een omzet van één miljard mark op de detailhandelmarkt in 2000. Het bedrijf wil dit realiseren door de organisatie zo in te richten dat het overal ter wereld eenzelfde kwaliteit dienstverlening kan garanderen. Samenwerking met lokale softwarepartners en verkopers moet zorgen voor kennis van de plaatselijke markt. "Concentratie van de detailhandel-activiteiten is nodig, omdat klanten steeds vaker vragen om complete IT-oplossingen", stelde SNI-topman Karl-Heinz Stiller. Hij voorspelt dat veel van de huidige ‘proprietary’ mainframesystemen worden vervangen door open systemen in een client/server-architectuur. Datawarehousing-systemen kunnen hierin worden geïntegreerd, maar, zo merkt Stiller, "hoewel veel grote klanten erover praten, is het in de praktijk lastig om bruikbare data te verzamelen." RS