Het merendeel van het personeel van het Academisch Computercentrum Utrecht (Accu) is mordicus tegen een overname door Cap Gemini. Directeur J. Loeve heeft echter een negatief advies van de dienstcommissie naast zich neergelegd.
Tijdens een personeelsbijeenkomst van het Accu afgelopen dinsdag meldde Loeve de overnamebesprekingen door te zetten. Daarmee zwakte de directeur van het Accu een eerder gedane verklaring af de verkooppoging niet levensvatbaar zou zijn indien er onvoldoende draagkracht onder zijn personeel bestond. Het College van Bestuur, dat de onderhandelingen voert, wil Cap Gemini eerst de kans geven om de plannen te presenteren. De onderhandelingen nu stopzetten zou in de ogen van W. Kardux, secretaris van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, een emotionele actie zijn. Er is een stuurgroep in het leven geroepen om de zogeheten verkenningen uit te voeren. Mocht eind april blijken dat het personeel een overgang nog steeds niet ziet zitten, dan blaast het College de zaak af, beloofde Kardux.
Cultuurverschil
Een peiling onder 82 van de 120 medewerkers liet zien dat 62 procent tegen een overname is, 7 procent voor en 31 procent het nog niet weet. Het personeel ziet vooral het cultuurverschil als onoverkomelijk. Veel medewerkers hebben bewust gekozen voor een baan in een academische omgeving, waar nog ruimte is voor innovatief onderzoek. Cap Gemini kampt met het imago van een hard commercieel bedrijf waar werkweken van zestig uur geen uitzondering zijn. Bovendien heerst er een afkeer van deeltijdwerk, moeten opleidingen in eigen tijd worden gevolgd en kent het bedrijf een hoog personeelsverloop.
Een ander veelgenoemd bezwaar is dat het universiteitsbestuur een goeddraaiend bedrijf uit handen geeft aan de eerste de beste die langs komt. Hoewel het College automatisering niet meer als een kernactiviteit beschouwt, was uitbesteding nog niet aan de orde. Het computerbedrijf, met net een reorganisatie achter de rug, had zijn toekomstplannen vastgelegd in het ondernemingsplan Accu2000. Het College van Bestuur toonde zich enthousiast, maar roept nu dat het Accu als onderdeel van Cap een zekerder toekomst tegemoet gaat. Verkoop zou overigens ettelijke tientallen miljoenen opleveren: een opbrengst die het College goed kan gebruiken na enkele financiële tegenvallers. Ook vragen medewerkers zich af waarom er geen gesprekken worden gevoerd met andere IT-bedrijven, zoals Roccade.
Verder vrezen sommige werknemers dat een overstap naar Cap Gemini een uitstroom van personeelsleden en een terugval in opdrachten met zich meebrengt. Nu al vragen faculteiten zich af of ze hun IT-diensten wel via Cap Gemini willen laten lopen. Een woordvoerder van Surfnet zegt alleen te letten op de exclusieve relatie met de universiteit. Hij benadrukt dat de diensten die zijn bedrijf via het Accu aan de universiteit levert, niet aan een bredere doelgroep kunnen worden aangeboden. Ook niet door Cap Gemini.
Miljoenen
Het Accu is uitgegroeid van puur rekencentrum tot dé IT-dienstverlener voor de Rijksuniversiteit Utrecht. Inmiddels heeft het een omzet van rond de 33 miljoen gulden. Zo’n 22 procent daarvan komt van buiten de universiteit. Een groot deel is afkomstig van Surfnet, maar er worden ook netwerk- en consultancy-diensten geleverd aan andere onderwijsinstellingen, apothekers en gemeenten.
Cap Gemini is vooral geïnteresseerd in de netwerkinfrastructuur, de Internet-kennis en bijbehorende dienstverlening van het Accu. Met de overname wil het Utrechtse bedrijf zijn positie in het onderwijsveld versterken. Onlangs werd bekend dat het meedoet aan Piction, een platform dat het onderwijs steunt bij de integratie van ICT. Wanneer het ook nog het grootste universitaire rekencentrum overneemt, staat Cap sterk in een sector waarin de komende jaren honderden miljoenen worden geïnvesteerd.