AMSTERDAM – Onderzoeksbureau Dataquest heeft cijfers vrijgegeven over de verkoop van personal computers in 1995. In totaal zijn er vorig jaar wereldwijd 59,7 miljoen PC’s verkocht. Dat is 24,7 procent meer dan in 1994. De stijging is met name te danken aan de lancering van Windows 95 en het groeiend aantal Internet-gebruikers.
Compaq zag de verkoop ten opzichte van 1994 met 25 procent toenemen tot 6 miljoen PC’s en bleef derhalve marktleider. Het bedrijf kwam daarmee uit op een marktaandeel van 10 procent. Goede tweede werd IBM, dat deze positie heroverde op Apple. IBM realiseerde een groei van 21 procent. Apple kwam niet verder dan 18 procent groei. Packard Bell en Nec kwamen op respectievelijk de vierde en vijfde plek terecht.
Opmerkelijk zijn de verkoopresultaten in Japan. Daar nam de afzet in 1995 met maar liefst 71 procent toe tot een totaal van 5,71 miljoen PC’s, tegen een waarde van 12,18 miljard dollar. De koppositie op de Japanse markt wordt ingenomen door Nec, gevolgd door Fujitsu, Apple, IBM, Toshiba, Compaq en Seiko Epson. Vooral Fujitsu deed goede zaken door de extreem lage prijzen die het bedrijf hanteerde. Het bedrijf kon hiertoe overgaan omdat het een buffer had in de vorm van de grote opbrengsten uit de verkoop van computerchips. Volgens Dataquest was er op de Japanse markt sprake van een ‘Fujitsu shock’, die resulteerde in een prijzenoorlog. Vooral de Amerikaanse producenten werden hiervan de dupe. Zij hadden moeite om hun marktaandeel uit te breiden of zelfs te behouden. RS
IBM heeft Apple weer verdrongen van de tweede plaats als het gaat om de afzet van PC’s in 1995. Krijgen de analisten gelijk dat Nec binnen afzienbare tijd Packard Bell helemaal opgeslokt heeft, dan is deze combinatie (3,17 en 2,86 miljoen PC’s) marktleider.
Wereldwijde afzet pc’s over 1995
Naam | Aantal in miljoenen |
Compaq | 6,00 |
IBM | 4,87 |
Apple | 4,66 |
Packard Bell | 3,17 |
Nec | 2,86 |