HP start een wereldwijde offensief tegen grijze handel. Ook in Nederland worden partners verzocht geen compomenten uit het buitenland te halen maar alles via de officiele distributeurs in te kopen.
HP start een wereldwijde offensief tegen grijze handel. Ook in Nederland worden partners verzocht geen componenten uit het buitenland te halen maar alles via de officiele distributeurs in te kopen. Volgens HP is het geen goede zaak als er bepaalde componenten uit het buitenland zomaar in apparatuur wordt geplaatst. Klanten zouden dan last krijgen van slecht werkend apparatuur. Naar verluidt heeft HP Nederland al een partner betrapt op grijze handel en wordt er actie ondernomen.
Vanuit Amerika krijgen de ruim 154.000 wereldwijde channel partners een compliance training aangeboden. HP stuurde zijn Amerikaanse partners een fax dat ze deze training moeten volgen waarvan de kosten alleen met creditkaart te betalen zijn. Dat is niet bij alle partners in goede aarde gevallen.
Om eerlijk te zijn, kan ik dit alleen maar toejuichen, de concurrentie is moordend en degenen die het grijze spul doen, winnen vaak de deal, maar service ofzo, dat kennen ze nagenoeg niet. (uitzonderingen daar gelaten) In principe zal er bij de grotere trajecten nu een equal to all price naar voren moeten komen, hoewel HP daar ook uitzonderingen in maakt (dus niet gelijke pricing voor zelfde endusers)
Grijze import komt net zo goed uit de fabriek van HP als de normale import, maar blijkbaar kan HP hier meer winst maken als er een NL sticker op zit. Vanuit de EU zouden ze hier wat mij betreft best een einde aan kunnen maken. Blijkbaar wordt grijze import nog steeds zwarter gemaakt dan het is. Slechte service heeft vrij weinig met grijze import te maken.
Als HP een uniform prijsbeleid zou voeren zou grijze import zoiezo geen probleem zijn, maar blijkbaar kunnen wij meer betalen en bevalt dat HP wel.
Als HP de aantallen moet halen, en er is te weinig doorloop, gaan ze inkoopdeals voorstellen aan de voorraadhoudende partijen. Zodra de doorverkoop te laag wordt bij deze partijen worden deze producten met een verkoopbonus aangeboden. (HP HPYday’s, Printjesdagen e.d.)
Daarnaast zijn er SalesOFFices van HP welke grote OPG’s afgeven zonder dat er gecontroleerd wordt of de goederen bij de eindklant komen. Maar het salesoffice in dat land haalt de targets.
Zolang als de fabrikant verschillende prijzen aan verschillende landen, en gebruikers vraagt zul je dit hebben. Het getuigt van een enorm pak boter op je hoofd dat je je interne problemen extern wil oplossen.
Binnen Europa is een vrij verkeer van goederen, dat kan dus niet tegen gehouden worden.
Dat zou in strijd zijn met de Europese wetgeving. De import en counterfeit uit het Verre Oosten is terecht omdat je toch geacht wordt service te leveren op evt inferieure componenten. Hiervoor zul je dus ook op harde schijven en netwerk controllers een gesloten serienummer registratie moeten opzetten. Zonder registratie geen controle mogelijkheid, maar dit werk weer kosten verhogend voor de distributie (Alles scannen wat de deur uitgaat). Maar als HP hier zo veel last van heeft zullen ze hier vast een vergoeding voor onze distributeurs over hebben, zodat ze dit probleem serieus kunnen aanpakken.
Het is heel eenvoudig: zolang HP ergens de deur openzet en tegen lage prijzen uitverkoopt, ontstaat er een kanaal van grijze import. Als HP dat tegen wil gaan moeten ze de voordeur dichtdoen en niet bij de achterdeur boetes uitdelen aan partijen die (noodgedwongen ivm concurrentie) afnemen.
Krijg nu een “deja vu” gevoel, is er niet een soortgelijke bericht 5 jaar terug door HP gepubliceerd?
Kan alleen maar twee dingen concluderen
1) Er is door HP weinig progressie is geboekt.
2) Grijze handel is en (word nog steeds) door HP gecreeerd.