Dat de recessie veel bedrijven hard heeft geraakt is duidelijk. Veel personeel is op straat komen te staan en veel migraties en projecten zijn uitgesteld. Ict heeft een belangrijke rol gespeeld in deze recessie en zal nog een belangrijkere rol spelen in de upswing. Wat heb je eraan gedaan om mee te profiteren van de marktsegmentering en marktpositionering? In dit artikel wil ik graag met je sparren over de aankomende keuzes.
Voor de upswing zijn de steekwoorden personeel, workflow/uitvoering, strategie en cash van toepassing? Hoe profiteert jouw bedrijf het best?
Personeel
De juiste mensen op de juiste plaats is essentieel voor de stabiliteit en groei van jouw bedrijf. Hierbij speelt de communicatie en het management een belangrijke rol. De juiste mensen op de juiste plaats verhoogt de prestatie van ieder individu. Door de recessie zijn veel bedrijven met een onderbezetting komen te zitten. Dit heeft vaak als gevolg dat veel operationele taken zijn uitgesteld. Back-logs lopen op.
Veel bedrijven kijken nu naar eigen werving voor hun ict voor lagere kosten, maar is dit wel zo? Arbeidsmarktanalyse, doelgroepscan, wervingsmiddelenscan en het aannemen/inwerken gaan veel kosten mee gemoeid. Daarnaast geeft dit geen zekerheid over de juiste kandidaat. Zo is er een tool waarmee duidelijk voorgerekend kan worden dat eigen werving duurder is dan detachering. Daarnaast biedt een projectpool of detachering veel meer flexibiliteit en geeft je 100 procent garantie tot switch. Mocht je ondanks de matchingtools en een specifieke taakanalyse en persoonlijke profielanalyse van de persoon toch niet tevreden zijn.
Workflow en uitvoering
Efficiëntie en effectiviteit zijn de keywords voor jouw afdeling. Cruijff noemt het 'de juiste balans tussen kwaliteit en rendement'. Het samenspel tussen jouw eerste, tweede en derde lijn zijn van groot belang voor de operationele effectiviteit van jouw organisatie.
Veel bedrijven kiezen niet voor niets voor outsourcing. Ondernemers/bedrijven hebben als doel meer omzet te genereren door de diensten/producten die zij aanbieden. ‘Schoenmaker, blijf je leest.' De recessie heeft grotendeels gezorgd voor een marktsegmentering van de diensten en producten.
Het outsourcen van een gedeelte van jouw ict of helpdesk kan een oplossing zijn. Kies een partij als regieorganisatie die je verantwoordelijk stelt voor jouw infrastructuur. In de media lees je veel over de kwaliteit van deze diensten. Neem de tijd om de diensten met elkaar te vergelijken. Durf een kwaliteit/prijs-garantie te geven. Dit vertaalt zich terug in vaste lagere beheerskosten zonder afgrijselijk hoge nacalculaties. Oriënteer op bedrijven die zich richten op een goede migratie en transitie en die zich voornamelijk richten op de derde lijnoplossingen waardoor je lagere, terugkerende kosten hebt voor de eerste lijn. Hierdoor heb je meer tijd en geld om jouw ict/automatisering te richten op zaken waarmee je geld verdient! Kies voor een partij die doet wat het zegt!
Aan het begin benoemde ik vier punten, je mist dus nog twee zaken; cash en strategie. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Deze gedachte/overdenking bepaalt al jouw strategievorming en geeft je ook de tijd om nog meer focus te leggen op de basis doelstelling van bedrijf. Bovenstaande factoren hebben tevens direct invloed op jouw cash.
Natuurlijk zijn er veel sceptici die zullen roepen dat de keuzes zoals hierboven beschreven niet zo eenvoudig zijn als het hier wordt weergegeven. Daarom stel ik je voor om al jouw prioriteiten/doelstellingen op te schrijven en daarachter te plaatsen of deze doelstelling bij jou hoort of dat deze werkelijk tot één van de verantwoordelijkheden behoort van één van jouw managers. Ik ben erg benieuwd waar jouw focus ligt.