It-uitgaven zullen in 2009 met 6,8 procent dalen. Dat zei SVP Research Peter Sondergaard van Gartner tijdens zijn openingskeynote op Gartner ITxpo 2009 in Cannes. “Pas in 2012 zal het niveau van 2008 opnieuw bereikt worden. Dit is het moeilijkste jaar ooit.”
In 2009 zal er globaal genomen ongeveer 2,3 triljoen dollar gespendeerd worden aan it. Vorig jaar was dat nog 2,5 triljoen dollar. De daling heeft zich afgetekend in zowat alle sectoren: software, hardware, telecom en diensten. Sinds de vorige crisis in 2001 heeft de it-sector enkele gouden jaren gekend, om in 2009 opnieuw in elkaar te zakken.
"Vandaag lijken overheden wel de nieuwe emerging markets voor de it-business", wist Sondergaard, die overigens nog enkele opmerkelijke uitspraken in petto had. Zo ziet hij Silicon Valley zijn rol in de drivers seat verliezen eens de markt weer aantrekt. "Niets zal nog hetzelfde zijn."
Nog volgens Gartner zal 2010 een vlak jaar worden, waarin ricico’s en kosten in evenwicht gebracht kunnen worden. "Volgend jaar zullen de it-uitgaven groeien met 2,3 procent, en vanaf 2011 zal er een versnelde groei merkbaar zijn. Wij verwachten dat de echte ommekeer in 2012 zal worden ingeluid."
Het ITxpo-congres in Cannes staat dit jaar volledig in het teken van de return to growth. Bedrijven moeten daarop anticiperen, en de groei vanuit het it-departement op gang trekken. "Create capacity", klonkt het uit de mond van Gartner-ceo Gene Hall. Adequaat reageren op gebeurtenissen is een andere boodschap waar heel wat aandacht aan besteed wordt.
Gartner doelt hiermee op het relatief nieuwe begrip ‘event processing’, waarbij een computersysteem onmiddellijk kan reageren op gebeurtenissen in de buitenwereld. Het is niet voldoende om bestaande rekenmethoden alsmaar sneller te maken, of om medewerkers alsmaar harder te laten werken, maar de hele infrastructuur moet worden aangepast, waarbij het reageren op externe veranderingen de grootste prioriteit krijgt.
En geloof het of niet, ook sociale netwerken zijn een hot topic in Cannes. De boodschap aan de CIO’s is dat ze hun ogen niet mogen sluiten voor de realiteit. "Vaak is een profiel op LinkedIn of Facebook heel wat accurater dan de profielen uit het eigen HR-departement. Het bannen van deze sites heeft geen zin, ze zullen immers steeds prominenter deel gaan uitmaken van externe services."