Bedrijven die sociale media gebruiken onderbouwen onvoldoende de redenen achter het gebruik van die middelen. Vaak kunnen organisaties niet aangeven welke voordelen ze verwachten van de inzet van bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Door die houding wordt het succes van sociale media beperkt. Dat stelt analistenbureau Gartner. Het bureau benoemt vijf mythes over het gebruik van samenwerkingmiddelen (collaboration) door bedrijven.
Het gebruik van sociale media wordt langzamerhand gemeengoed bij bedrijven. Ze gebruiken bijvoorbeeld Facebook voor contact met klanten of communiceren via Twitter als er problemen met producten zijn. Analistenbureau Gartner stelt dat bedrijven voordat ze sociale media invoeren onvoldoende nadenken hoe die middelen de bedrijfsprestaties kunnen verbeteren.
Volgens de analisten ligt de denkfout in de gedachte dat techniek altijd leidt tot beter samenwerken. 'Technologie kan samenwerking vereenvoudigen. Zeker als applicaties een meer intuïtieve en soepele werkstroom ondersteunen. Maar bedrijven die een software kiezen zonder rollen, processen en meetpunten vast te stellen, spannen het paard achter de wagen.'
De analisten waarschuwen dat integratie tussen samenwerkingssoftware en bestaande bedrijfssoftware belangrijk is omdat medewerkers anders taken dubbel moeten uitvoeren. Dat kan leiden tot tijdverlies.
‘Sturing is belangrijk’
De analisten wijzen op verschillende opvattingen over de vraag of mensen van nature samenwerken of op zichzelf zijn aangewezen. Volgens de Gartner-analisten nemen de meeste medewerkers een standpunt in dat ongeveer in het midden van beide uitersten ligt. 'Zolang leidinggevenden duidelijk maken wat de verwachtingen van samenwerking zijn en het gebruik van de middelen belonen, zullen veel medewerkers het belang inzien.'
Het is volgens de analisten een misvatting dat gebruikers zonder sturing hun weg vinden in het gebruik van social media en samenwerkingssoftware binnen bedrijven. De Gartner-analisten pleiten niet zozeer voor algemene richtlijnen maar denken dat ondersteuning die gericht is op de individuele taken en werkzaamheden van een medewerken meer oplevert en goed voorbeeld doet volgen.
Gelet op de immense groei van het aantal Hyvers, Facebookers en Twitteraars denk ik dat Gartners “Het is een misvatting dat gebruikers zonder sturing hun weg vinden in het gebruik van social media en samenwerkingssoftware” een misvatting is.