Soda, dat is ontwikkeld door Red Data Innovations, is een social media mood measuring tool en stelt gebruikers in staat het sentiment van berichten uit de social media te meten. Deze meting geeft een duidelijk en krachtig overzicht van de positieve of negatieve positionering van bijvoorbeeld jouw product. Ook kun je het sentiment onderzoeken rondom reclamecampagnes, marketingtrends of de bedrijfsnaam van uw cliënt.
Met een simpele druk op de knop krijg je onder andere de weergave van het sentiment, de geografische afkomst van de zenders, het tijdsverloop van de positieve en negatieve berichten en een overzicht van gerelateerde termen in de vorm van een tag cloud.
Soda van Red Data Innovations richt zich op de zakelijke markt, maar is ook een interessante applicatie voor de particulier. Het meten van het sentiment rondom je favoriete voetbalclub is hier slechts een voorbeeld van. Soda is breed uitgezet waardoor het voor elke doelgroep een functie verkrijgt in het vergaren van informatie.
De Soda applicatie bestaat uit meerdere pakketten, te weten Soda Lite, Soda Pro en Soda Enterprise. Soda Lite is gratis en biedt toegang tot de basismogelijkheden. Soda Pro biedt extra mogelijkheden waarmee je terug kan kijken hoe het sentiment zich in de afgelopen dagen heeft ontwikkeld, een interactieve Tag Cloud die verbanden legt tussen diverse woorden en een overzicht van welke personen en/of organisaties dat sentiment het meest beïnvloeden. Soda Enterprise biedt de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de informatie die social media prijsgeeft en biedt daarnaast mogelijkheden om deze informatie op een slimme manier in te zetten voor organisaties. Uitgebreide rapportages, een geografische sentimentskaart, een tag cloud die verbanden legt tussen diverse woorden en overzicht van de content van de berichten. Op deze manier zullen organisaties de concurrentie voor zijn en weten zij wat er speelt bij klanten en burgers.
De Soda-applicatie is voor alle devices beschikbaar zoals pc en tablet. De app voor de smartphone ligt vanaf eind december in de Google Play Store (Android) en in de Apple Appstore. Hierdoor kunt u altijd en overal op de hoogte blijven.
Versie 2.0 ziet er goed uit!!