Ict-kennisnetwerk Surf adviseert het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) over de verdeling van een miljoen euro voor de ondersteuning van online onderwijs. Het geld wordt in de eerste helft van 2014 verdeeld. OCW gaat jaarlijks een miljoen euro beschikbaar stellen voor de ondersteuning van online onderwijs op Nederlandse hogescholen en universiteiten. Daarbij zijn webcolleges sterk in opkomst.
Het geld moet bijdragen aan de samenwerking tussen instellingen in het hoger onderwijs. Het budget moet het internationale profiel van onderwijs in Nederland verbeteren en bijdragen aan het verspreiden van de ervaringen met open en online onderwijs in Nederland.
Minister Bussemaker zette 8 januari 2014 het licht op groen voor open en online onderwijs in het hoger onderwijs in Nederland. In een brief aan de Tweede Kamer noemt ze de ontwikkeling naar meer open en online onderwijs veelbelovend en schrijft ze die ontwikkeling te willen stimuleren en faciliteren.
In december 2013 publiceerde Surf een analyse over de mogelijke impact van open en online onderwijs. Eén van die uitkomsten uit die publicatie is dat universiteiten en hogescholen op korte termijn strategische keuzes moeten maken over open en online onderwijs. ‘De snelle, wereldwijde ontwikkelingen, met mogelijk disruptieve effecten op het verdienmodel van het hoger onderwijs, vragen daar om’, stelt het kennisnetwerk.
Massive Open Online Courses (MOOC’s)
Bussenmaker in haar brief aan de Tweede Kamer: ‘Digitalisering van het hoger onderwijs is geen nieuw fenomeen. Het vindt al langer plaats. Zo hebben nagenoeg alle instellingen voorzieningen als elektronische leeromgevingen, bieden zij roosters digitaal aan en maken zij in meerdere of mindere mate gebruik van online leermateriaal en videocolleges. Als recente ontwikkelingen noemt ze Massive Open Online Courses (MOOC’s). Dat zijn openbare college’s die op internet worden gestreamd in een video.
Goed om te horen dat Jet Bussemaker jaarlijks €1 miljoen wil uittrekken om de ontwikkeling van online onderwijs en het onderzoek ernaar te stimuleren. Een uitstekende ontwikkeling, want online onderwijs biedt veel mogelijkheden.
Jammer genoeg richt het plan van Bussemaker zich sterk op MOOCs: grootschalig open onderwijs als aanvulling op het reguliere ‘face to face’ onderwijs. Jet Bussemaker blijkt niet op de hoogte van het feit dat er steeds meer onderwijsinstellingen zijn die hun onderwijs ook kleinschalig en geheel online aanbieden- met dezelfde kwaliteit als het reguliere onderwijs. Bovendien is dit onderwijs veelal al geaccrediteerd. Een aantal van deze onderwijsinstellingen, waaronder het UMC Utrecht, de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en het Koninklijk Instituut voor de Tropen heeft zich verenigd in ‘Elevate Health’. En met deze keuze uitgesproken voor de keuze voor kleinschalig, interactief, academisch en geaccrediteerd online onderwijs op het gebied van gezondheidszorg.
Onze ervaring is dat bepaalde doelgroepen veel baat hebben bij onderwijs dat geheel online plaatsvindt. Dit geldt vooral voor studenten die hun studie combineren met een drukke baan of gezin. Het online onderwijs biedt hen precies de flexibiliteit en het maatwerk dat ze nodig hebben.
De Minister schetst haar voornemen om in de komende jaren een aantal fundamentele vragen over de invulling, voorwaarden en mogelijkheden voor online onderwijs mee te nemen in het ontwikkelen van de strategische agenda voor het hoger onderwijs in 2015. Namens Elevate Health (ElevateHealth.eu) nodig ik haar uit om deze visie niet te verengen tot MOOCs die een toevoeging vormen op het reguliere onderwijs, maar ook de kans te creëren voor online onderwijs als vervangend en gelijkwaardig aan face-to-face onderwijs.