Jacco van Achterberg is sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor de opzet en uitbreiding van de Europese markt en het partnerkanaal van Cloudian. Iets wat hij met veel plezier doet, want hij houdt ervan om iets van scratch op te bouwen. Dit deed hij eerder al voor Nexenta, maar hij sluit niet uit dat hij dit ook eens voor zichzelf zal doen. Channelweb nam hem onder vuur.
Hoe ben je bij je huidige functie gekomen?
Ik ben begonnen bij World Online, dat was mijn eerste baan in de it- en internetindustrie en gelijk een twijfelachtige baan want daar stond mevrouw Nina Brink aan het roer. Uiteindelijk is het bedrijf onder gegaan met het klappen van de internetbubbel. Maar daar heb ik mijn eerste ervaring in de technologie opgedaan. Daarna heb ik bij een aantal softwarebedrijven gewerkt en vlak voor deze baan bij Nexenta gezeten. Daar was ik zoals de Amerikanen het zeggen, the first man on the ground, ofwel de eerste man in de regio.
Ik heb voor Nexenta het Europese kanaal opgebouwd en de eerste klanten binnengehaald. Dat heb ik vier jaar gedaan, toen kwam Cloudian, dat vond ik mede door de cloudontwikkeling die nu gaande is een heel interessant bedrijf. Nu ben ik vergelijkbaar als bij Nexenta weer de eerste persoon buiten Amerika die verantwoordelijk is voor Europa en mag ik weer van begin af aan het kanaal en de sales hier opbouwen. Dat vind ik eigenlijk het leukste om te doen.
Je hebt voor verschillende Amerikaanse bedrijven gewerkt is dat een bewuste keuze of toeval?
De meeste innovatie, zeker aan de it storage kant waar ik ben ingerold, komt uit Silicon Valley. Daar zit ook het meeste geld qua investeerders en de meeste talenten. Ik vind het leuk om voor Amerikaanse bedrijven te werken omdat ik waarde kan toevoegen doordat ik veel weet over zakendoen in Europa. De channelmarkt werkt hier anders dan in de US, ik vind het leuk om ons als Amerikaans bedrijf succesvol te laten zijn hier in Europa. Ze verwachten veel van je, maar laten je, zeker als je het goed doet, heel vrij in hoe je dingen aanpakt.
Wat is het grootste verschil tussen voor Europese en Amerikaanse bedrijven werken?
Ik heb ooit voor Brainforce gewerkt dit was van oorsprong een Duitse organisatie. Daar werkte ik in de pre- en technische sales. Ik moet eerlijk bekennen ik werk liever voor Amerikanen dan voor Duitsers. Met Duitsers werk ik wel weer graag samen aan de klant- en partnerkant. Het grootste verschil is de perceptie van vrijheid. Mijn baas wordt bijvoorbeeld wakker als het hier vier uur ’s middags is. Ik heb in die tijd mijn vrijheid om dingen op mijn manier aan te pakken. Amerikanen staan ook over het algemeen heel erg open om nieuwe dingen te proberen met bijvoorbeeld een partner. Als het mis gaat kun je ook daarna weer iets nieuws proberen. Duitse bedrijven zijn vaak conservatiever en willen meer de controle houden.
Wat vind jij als salespersoon belangrijk in zakendoen?
Het is belangrijk dat je als salespersoon altijd wat komt brengen. Je hebt vaak salesmensen die vooral komen halen, maar het is heel belangrijk dat je juist wat brengt. Dat kan beginnen bij goeie koffie, maar ook een goed verhaal zijn of een bepaald inzicht. Een recent voorbeeld van iets brengen is dat wij twee klanten aan elkaar hebben gekoppeld. We hebben twee klanten, een in Gibraltar en een in Jersey die eigenlijk met elkaar concurreren, maar die elkaar ook kunnen helpen in hun business. Wij hebben hen samengebracht en nu kunnen ze bepaalde extra waarde leveren aan hun klanten. Ik denk dat dat de toegevoegde waarde is van een salespersoon.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik heb een vrouw en zoon van 3,5 en dochter van 2 dus dat kost veel tijd. Daarnaast ben ik momenteel veel weg doordeweeks in verband met mijn werk. Dus ik spendeer daar graag tijd mee wanneer ik terug ben. Verder zou ik meer moeten sporten. En was ik ooit actief in muziek als drummer, maar ook daarin ben ik niet meer zo actief als ik zou willen. Werk kost vooral veel tijd, weekdagen zitten vol met reizen en werken in verband met het opbouwen kanaal in Europa.
Dat reizen is vooral helaas veel metro’s, taxi’s, hotels, conferenties en kantoren dus niet heel spannend. De eerste keer dat je naar California gaat is heel leuk, dan ga je bijvoorbeeld met een mountainbike over de Golden Gate bridge fietsen en naar Alcatraz dat zijn de leuke uitjes die je niet bij elke bedrijf vindt.
Met wie heb je het laatst gebeld en waarom?
Met Sean Norris, mijn UK sales man. Dat gesprek ging over aantal deals die we probeerden binnen te halen. Dat is het nadeel van Amerikaans bedrijf, ze zijn verschrikkelijk kwartaal gedreven en het einde kwartaal is meestal stressig. Nu ziet het er goed uit overigens, maar het is pas binnen als het binnen is. Het is de kunst om een gezonde manier te vinden om wel volgens Amerikaanse richtlijnen de kwartaal doelstellingen te halen maar dan op Europese manier.
Bij welk ict-bedrijf zou je (n)ooit willen werken?
Bij Schuberg Philis zou ik wel kunnen werken als ik niet meer veel van huis zou willen zijn. Ik vind dat echt een leuk bedrijf. Ik ben geneigd om niet te gaan werken bij hele grote bedrijven. Ik ben eerder een start-up-iemand en niet geschikt voor hele grote onderneming. Ik heb weinig tijd voor bedrijfspolitiek of dat soort bedrijfsgeneuzel. Daarbij vind ik het leuk om dingen van scratch op te bouwen.
Wie is je grote voorbeeld?
Ik ben een beetje antiautoritair. Ik heb niet echt iemand die mijn grote voorbeeld is maar er is een recente biografie over Elon Musk van Tesla dat is een boek wat ik iedereen aanraad. Hij is echt een bron van inspiratie, maar ik heb niet de illusie dat ik ooit in die league zal spelen.
Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
Ik ben geneigd om toch de negatieve dingen te vergeten. Ik zit hard te denken wat niet goed ging, maar ik denk dat het toch in het karakter van een salespersoon zit om vooruit te kijken.