Bij onze oosterburen is Deutsche Telekom momenteel actief bezig met het uitfaseren van isdn. De eerste concrete stap was het officieel aankondigen van het einde van isdn in 2018 enkele jaren geleden. In maart van dit jaar kondigde Deutsche Telekom ook de vervanger van isdn aan voor kleine tot middelgrote bedrijven: DeutschlandLAN NFON. Hiermee toont het bedrijf wederom heel duidelijk zijn All-IP strategie. Daarin is geen plek voor isdn.
Deutsche Telekom geeft zo het goede voorbeeld en maakt de overstap voor bedrijven eenvoudig. Isdn heeft ons twintig jaar trouw gediend, maar inmiddels is het hoog tijd om afscheid te nemen. De traditionele argumenten tegen alternatieven (betrouwbaarheid, kwaliteit,) zijn inmiddels door de verbeterde Quality of Service van vrijwel alle netwerkapparatuur ingehaald.
Betrouwbare techniek voor spraak
Zeker, isdn was een bijzonder betrouwbare techniek voor de overdracht van – voornamelijk – spraak, maar de kwaliteit kan inmiddels niet meer op tegen de hd-audiokwaliteit van moderne cloud-telefonieoplossingen. Bovendien willen we tegenwoordig onze communicatie-oplossingen voor heel wat meer dan alleen spraak gebruiken. Maar voor diensten als pinnen, alarmeren, faxen en video bleek isdn nu eenmaal niet zo geschikt en van deze isdn-diensten is in Nederland dan ook al afscheid genomen.
Het einde van isdn in Nederland wordt, ondanks het uitblijven van een officiële aankondiging, achter de schermen wel degelijk voorbereid. Bedrijven die nu nog isdn gebruiken (een percentage van 20 procent wordt genoemd, maar ik denk dat het er veel meer zijn) moeten mijns inziens dan ook wel degelijk al in actie komen.
Qua techniek is er misschien niet zo’n groot risico om vast te houden aan isdn tot aan het absolute einde, het risico op gemiste kansen vanwege niet optimale bereikbaarheid wordt wel steeds groter. Medewerkers willen niet eerst naar kantoor toe om hun toestel handmatig door te schakelen op hun gsm (als dat al kan) voordat ze op pad gaan en klanten willen geen antwoordapparaat inspreken als ze iemand willen spreken. Ze bellen wel een bedrijf dat wel bereikbaar is.
Wat zijn dan de opties voor bedrijven die hun isdn-aansluiting willen afstoten? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet een bedrijf zichzelf eerst de vraag stellen wat het wil bereiken met de switch. Zoekt een bedrijf een korte termijn-oplossing die voornamelijk kostenbesparingen oplevert, dan kan het de stap naar een Sip Trunk maken. Dit biedt de mogelijkheid om de eigen hardwarematige telefooncentrale te migreren naar een virtuele.
Wil een bedrijf echt profiteren van de mogelijkheden die virtualisatie (in mijn opinie de belangrijkste it-trend van de afgelopen tien jaar) met zich meebrengt, dan kan het niet om het omarmen van een volledige cloud-strategie voor hun it en communicatie heen. In een All-IP-model kunnen ze dan beschikken over alle techniek op elk moment, op elke plaats. Bereikbaarheid wanneer het nodig is, it-hulpmiddelen gebruiken wanneer daar behoefte aan is. Morgen een extra medewerker? Met tien minuten is alles geregeld.
Aandachtsveld bedrijfstop
Kennis van it en de impact die deze kan hebben op de strategische groei van een onderneming hoort inmiddels bij het aandachtsveld van de bedrijfstop – ook in het mkb en ook voor niet-it-onderlegde managers. Een praktische tip om die kennis snel te verzamelen is om aan bestaande leveranciers van it- en communicatie-oplossingen te vragen daar een visie voor neer te leggen. Of leg het eens voor in het lokale of regionale ondernemersnetwerk. Nodig een spreker uit die het onderwerp toelicht en denk met elkaar na over de mogelijkheden en voorwaarden. Vraag ten slotte naar de ervaring van een bedrijf dat de overstap al gemaakt heeft.
Daarvan zijn er al genoeg te vinden, zoals bijvoorbeeld uit onze klantenkring De Clercq Advocaten Notarissen en Netwerk Notarissen. Zo vormt voor De Clercq met name het feit dat het werken op meerdere locaties geen problemen meer oplevert het grootste voordeel. Netwerk Notarissen zijn vooral te spreken over het ontbreken van een contract en het feit dat telefonie geen gedoe meer is.
Isdn werd algemeen beschikbaar in 1996. De wereld is intussen ingrijpend veranderd en aan verandering zal geen einde komen. Aan isdn wel. U bent aan zet.
Dag isdn, hallo bereikbaarheid.
Wat is dit nu toch voor onzin?
“pinnen, alarmeren, faxen en video bleek isdn nu eenmaal niet zo geschikt”.
Bij mij heeft het jaren goed gewerkt en faxen over IP-Lijnen is echt nog een onrijpe aangelegenheid, helaas is de fax nog steeds niet verdwenen.
Ik heb niets tegen reklame maar wel dit soort uitspraken die op niets baseren.
Kom eens met een voorbeeld hoe je de fax over mobiele telefoonverbindingen laat werken, dat zou interessant zijn.
Het niet goed implementeren van de infrastructuur lijkt mij bijde genoemde advocaten een groter probleem dan ISDN. Bij een goede centrale kan ook bij ISDN het nummer worden gerouteerd zonder eerst naar kantoor te gaan!
Maar goed dat ik een andere leverancier heb genomen en niet Zetacom.
Dat ISDN gaat verdwijnen staat als een paal boven water. Gebruik dan wel de goede argumenten.
Het niet goed implementeren van de infrastructuur lijkt mij bijde genoemde advocaten een groter probleem dan ISDN. Bij een goede centrale kan ook bij ISDN het nummer worden gerouteerd zonder eerst naar kantoor te gaan!
Maar goed dat ik een andere leverancier heb genomen en niet Zetacom.
Dat ISDN gaat verdwijnen staat als een paal boven water. Gebruik dan wel de goede argumenten.
De argumenten in het artikel slaan inderdaad nergens op. Inmiddels is ISDN dus tergend traag, zeker bij de BRI aansluitingen.
Maar vroeger kon ik inderdaad mensen met ISDN nooit bereiken! /sarcasm off
Morgen een nieuwe medewerker was vroeger ook zo geregeld, als je bedrijf te hard groeide had je op een gegeven moment misschien meer lijnen naar buiten nodig.
De afkorting voor Integrated Service Digital Network zou genoeg moeten zeggen, scheiding van kanalen zorgde dat meerdere diensten gelijktijdig gebruikt kunnen worden, zoals fax en telefonie. Dat ISDN procentueel langzaam aan het verdwijnen is doordat er simpelweg geen groei meer inzit betekent dit nog niet dat telco’s dit zomaar kunnen beëindigen.
ISDN is digitale telefonie, 25 jaar geleden een enorme verbetering ten opzichte van analoge telefonie (POTS). In plaats van 1 telefoonlijn heb je er 2 (gewone consumenten) tot 30 (bedrijven) over een enkele aansluiting.
De ISDN standaard maakte digitale diensten mogelijk, zoals dataverbindingen zonder modem. Echter, net zoals POTS, is ISDN een geschakeld netwerk: er moet een point to point verbinding worden opgezet, en open worden gehouden, tijdens het gesprek of de bestandsoverdracht.
ISDN staat dataverbindingen tot 64 kbps per kanaal toe; een huishouden heeft met 2 kanalen dan 128 kbps. Toen ADSL kwam, tijdens introductie al met 4 Mbps en altijd online, was het snel afgelopen met ISDN.
Point to point geschakelde netwerken worden vervangen door IP netwerken, waar vele pakketjes tegelijk overheen kunnen, zonder dat er een dedicated lijn tussen 2 partijen aanwezig hoeft te zijn.
Bedrijven hebben geen ISDN als doel, het doel is om bereikbaar te zijn. ISDN is een middel. Als KPN zonder ISDN diezelfde bereikbaarheid kan garanderen, zonder dat klanten grote investeringen in hun telecom apparatuur moeten doen, dan zie ik geen problemen. KPN moet dan wel bereid zijn om klanten die kosten moeten maken tegemoet te komen.
Zoals Frank al aangeeft, De mate van bereikbaarheid hangt niet van ISDN af. De mate van bereikbaarheid hangt af van het communicatie beleid wat een bedrijf voert. Ook bij VoIP/SIP/GSM is het zo dat als men zich niet aan afspraken houdt men ook niet bereikbaar is.