Rob van Rooij richtte in 1991 samen met een partner het ict-bedrijf H&R Automatisering op. Na 25 jaar is er veel veranderd in de it-sector en het kost steeds meer moeite om alle ontwikkelingen in het razendsnelle tempo bij te houden. Toch weet de ras-ondernemer als geen ander elke keer de juiste mensen aan zich te binden. ‘Kennis is de enige manier om disruptie te overleven’. Channelweb nam Van Rooij onder vuur.
Hoe ben je in de IT-branche terecht gekomen?
Ik heb ooit, rechten gestudeerd en toen verveelde ik me. Op dat moment kwam ik in aanraking met Apple, nu bijna dertig jaar geleden. De eerste Apple-apparatuur en Macintosh slokte me op. Ik vond het allemaal fantastisch. Die technologie was toen baanbrekend, het nieuwste van het nieuwste niet programmeren maar direct aan de slag met een kant een klare computer met eenvoud in bediening. Ik heb uiteindelijk drie jaar gewerkt bij grootste Apple-dealer van Nederland en daarna in 1991 H&R Automatisering met iemand van die Apple dealer opgericht.
Zitten er genoeg bedrijven in het Nederlandse ict-kanaal?
Er zijn een paar grote spelers die echt goed zijn en er zijn er honderden die ook mee doen. Wat je ziet is dat kleine firma’s steeds vaker niet meer in staat zijn om alle ontwikkelingen bij te houden. Wij doen enkel business to business en er zijn er veel die ook voor consumenten faciliteren. Er is momenteel veel kennis nodig om je klanten te bedienen. De technische ontwikkelingen zijn niet meer bij te houden. Met drie man kun je de kennis, die steeds meer nodig is, bijvoorbeeld niet meer bijhouden. Je zult gaan zien dat organisaties samengaan om die kennis te coveren, er zal consolidatie plaatsvinden. Ik zie het zelf ook, het is een race van kennis opfrissen en bijhouden die blijft doorgaan. Daarnaast komen er veel organisaties op. Soms zijn er nuttige start-ups, maar negen van de tien keer verdwijnen deze ook weer.
Hoe kun je kennis bijhouden?
Door middel van cursussen, maar ook door dicht op de leveranciers te zitten en te zorgen dat zij informatie met jou delen. Dus een goed partnerschap onderhouden, zo kom je ook aan de kennis. Wij hebben bijvoorbeeld een goede relatie met HP, Lenovo en Microsoft. Zij geven ons de juiste informatie, zodat we het merk en onze klant echt kunnen ondersteunen. We zijn geen broadliner, maar willen toegevoegde waarde bieden. Daarom bieden we niet alle oplossingen. We hebben een technische dienst van twaalf man die echt een relatie met de klant opbouwt.
Wat weet je nu dat je vijf jaar geleden nog niet wist?
Ik denk dat ik vijf jaar geleden nog niet wist dat het zo snel zou gaan. De snelheid waarin ontwikkelingen momenteel gaan is amper bij te houden. Je knippert nu met je ogen en wanneer je het nog een keer doet is het alweer gebeurd. Wat je nu kun doen is op kennis inzetten, dat is de enige manier om de disruptie te overleven.
Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
Ik heb ons kantoor het laatste gebeld. Ik hoorde op een seminar iets over een klant die iets ging aanschaffen. Toen dacht ik, ik zal even onze contactpersoon van de klant bellen. Even checken of die ervan op de hoogte is, maar die wist er uiteraard van. Dan hoor ik dat het al bekend is en dat ik niks hoef te doen. Daar word ik blij van. H&R Automatisering is mijn kindje. Ik hoef geen president van de Shell te worden. Ik heb een leuke groep mensen om me heen en ben helemaal happy.
Hoe zou je jezelf als ondernemer willen typeren?
Rechttoe rechtaan. Ja is ja, nee is nee, geen gedoe, goudeerlijk. Een man een man, een woord een woord. Ik moet wel toegeven dat ik in de jaren steeds mensgerichter ben geworden. Ik kijk niet meer enkel naar de organisatie, maar ook naar de mensen in de organisatie. Het kapitaal van de winkel is de mens. Ergens is het kwartje gevallen en ben ik meer maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Ik heb vier jaar geleden een burn-out gehad dat is het keerpunt geweest. Ik ben nu meer bewust om mensen te pushen om meer uit zichzelf te halen en bijvoorbeeld cursussen te doen. Investeren in kennis.
Doe je dat zelf ook?
Zelf doe ik momenteel een cursus advanced management op de Nyenrode Business Universiteit. Jaren heb ik dit soort dingen niet gedaan, maar nu heb ik mezelf daar tijd voor gegund. Ik vind het fantastisch. Met twintig man zit ik daar, een heel gemêleerd gezelschap waardoor ik een brok kennis kan opdoen. Sommige zijn verantwoordelijk voor een klein bedrijf met 31 man en andere hebben tweeduizend man op de payroll. Daar leer je veel van en andersom ook. Bijvoorbeeld hoe je tegen het leven aankijkt, wat je los moet laten en wat juist aan moet pakken.
Stel je zou niet in de it-branche werken, wat voor werk had je dan willen doen?
Ik was graag dierenarts geworden of advocaat. Ik heb ook rechten gestudeerd, maar dat trekt me eigenlijk niet. Ik heb zelf honden en ooit een paard gehad, dus ik was dan liever dierenarts geworden. Maar ik heb ook de wens gehad om geschiedenis te studeren. Wie weet als ik met pensioen ben dat ik dat nog ga oppakken.
Wat is je grootste teleurstelling geweest?
Ik heb afscheid moeten nemen van de partner waarmee ik H&R Automatisering heb opgericht. Nu tien jaar later denk ik, dat had ik anders moeten doen, dat is een teleurstelling.
En wat is je grootste triomf?
Aan de andere kant vieren we dit jaar ons vijfentwintigjarig bestaan. Ik ken niet veel it-bedrijven die zolang bestaan. PQR bestaat ook vijfentwintig jaar. Infotheek bestaat ook al enige tijd, maar is opnieuw gestart. Het is voor mij een triomf dat het goed gaat, we hebben een goede naam en een leuke groep, daar ben ik echt trots op. De viering van het vijfentwintig jarig bestaan wordt een verrassing. We gaan in ieder geval iets met klanten doen via een klantendag en het personeel krijgt een verrassing. Ik ga niet verklappen wat we gaan doen, maar ze moeten misschien een zwembroek of winterjas mee.
http://www.hr-automatisering.nl/highlight/stem-ook-op-rob-rob-rooij-genomineerd-titel-channel-personality-the-year/