Binnenkort loop ik de marathon van Utrecht. Als ik ga trainen (en dat vergt heel wat trainingsuren) probeer ik een nat pak te voorkomen. Hiervoor heb ik niets aan informatie over de gemiddelde regenval in de afgelopen week, of op deze specifieke dag in de vorige jaren. Mijn vraag is heel concreet: hoeveel regen gaat er de komende uren vallen.
Een van de meest doeltreffende BI toepassingen die ik hierbij zelf gebruik is de Buienradar. Waarom is dit voor mij van mijn belangrijkste informatiebronnen:
- Het gebruik van de informatie is verankerd in het proces 'voorbereiding en uitvoering training', dit begint al enkele uren van te voren, aangezien ik niet op volle- maar ook niet op lege maag kan trainen.
- Het is gepersonaliseerd: op basis van mijn coordinaten kan ik specifiek de regencondities van mijn trainingsplaats oproepen.
- Het kijkt naar de toekomst op basis van historische ontwikkelingen. De windrichting en de grootte van de regenwolk levert mijn een zeer accurate voorspelling op.
- Het is zeer eenvoudig te gebruiken.
- Uit gebruik in het verleden heb ik geleerd dat ik toch nog weleens met een nat pak thuis kom, maar dat de kans daarop veel kleiner is geworden. Ik vertrouw de informatie die ik krijg.
Beste Johan,Als jij je blog nu ‘Doeltreffende Intelligence’ had genoemd, of desnoods intelligence had beperkt tot personal intelligence, weather intelligence of in navolging van Tanja, home intelligence, dan had mij dat toch weer een comment bespaard. Jouw argumenten om deze intelligence te waarderen zijn van toepassing op alle soorten intelligence. Kijk maar naar het hele terrorisme-verhaal. Had voorkomen kunnen worden als de intelligence net zo doeltreffend was geweest als Buienradar.Maar wat jij me toch mag uitleggen is waarom je dit doeltreffende Business Intelligence noemt. M.a.w. in welke mate helpt deze toepassing bedrijven hun strategie te verwezenlijken, of (n.a.v. de post van Henk) het vertrouwen van de betrokkenen in de organisatie te vergroten? Het lijkt erop dat deze post meer laat zien hoe zelfs practioners volkomen aan de haal gaan met het begrip BI, i.p.v. dat het echt iets toevoegd aan ons begrip hiervan.
Freddy, ik ben het helemaal met je eens. Goede BI begint vanuit de bedrijfsdoelstellingen en de processen die in place zijn om hieraan bij te dragen. Hou het komende BI themanummer van Business Proces Magazine in de gaten, hierin verschijnt een artikel van mijn hand over deze materie.Als we echter even alle theorieboekjes dichtslaan en met de voeten in de klei gaan staan, dan zien we veel BI toepassingen succesvol zijn die blijkbaar veel, zoniet alle regeltjes overtreden. En toch succesvol zijn, zoals mijn Buienradar.Maar laten we toch vooral stoppen met de semantische discussie of we dit wel of niet BI mogen noemen. Blijkbaar is het af en toe nodig dat de Computable blogcommunity en haar lezers weer even uit de ivoren toren afdalen, en gewoon normaal gaan praten over wat we kunnen bijdragen aan de organisaties met doeltreffende BI, zonder ons te verliezen in overbodige discussies over de naamgeving van ons intelligence vakgebied.
Hoi Johan,Ik vind je constatering interessant dat ‘veel BI toepassingen succesvol zijn die blijkbaar veel, zoniet alle regeltjes overtreden.’. Terwijl jij in je post, net zoals ik in mijn comment, meer praat over de regels dan over de toepassing. Frank heeft op zijn weblog een interessante post met als titel ‘Power to the Nerds’ (http://blogs.oracle.com/frankbuytendijk/2007/12/13#a100). Als je het dan hebt over ‘met de voeten in de klei gaan staan’ en ‘uit de ivoren toren afdalen’ dan is dit m.i. de sleutel tot succes. We hebben niet meer behoefte aan concepten en architecturen, maar aan door de praktijk geverfde implemtentatiemethodes, en techneuten die weten een succesvolle BI oplossing te bouwen, ondanks de techniek waarmee ze moeten werken. Ik zie in de dagelijkse praktijk teveel risicomijdend gedrag, dat zwaar ten koste gaat van de (innovativiteit van de) BI oplossing, en de toegevoegde waarde hiervan. Laten we dus inderdaad de ivoren en commerciele toren achter ons laten, en met Google en Microsoft de techniek nieuw leven inblazen!