Als ik spreek met (oud)collega’s uit de IT dan gaat het veelal over nieuwe tools met nieuwe functionaliteit, gadgets etc. Oneindige mogelijkheden voor de gebruikers. Ze kunnen het helemaal instellen zoals ze dat zelf graag willen. Met 1 druk op verschillende toetsen, komt alles eruit. Gebruikers kunnen zelf de meest mooie queries maken, voor hun eigen analyses etc. Veel it-ers zijn handig met pc’s en schrikken niet van allerlei toetsen combinaties.
Sinds een jaar werk ik niet meer in de IT. De afdeling waarvoor ik werk houd zich bezig met verkoop en productontwikkeling. Zitten zij te wachten op dit soort functionaliteit?
Nee, ik heb nu een heel ander beeld. Zij willen zich voornamelijk bezig houden met verkopen. Offertes voor klanten en gesprekken voorbereiden, dat heeft hun aandacht. Het invoeren van het verkoop proces in een systeem is bijzaak. Natuurlijk zijn ze wel geïnteresseerd in mooie IT systemen, maar het moet simpel zijn en niet te ingewikkeld. Het mag zeker niet te veel tijd kosten. Niet te veel knoppen graag. Voor een enkeling is een usb-stick al een hele nieuwe gadget.
Informatie over verkopen dient simpel en eenvoudig te zijn. KISS (keep it simple and stupid) slaat niet alleen op de overzichten maar ook op de manier waarop ze dit krijgen.
Ook managers zitten niet hele dagen achter hun pc, worstelend door bergen data. 1 A4tje maar dan wel met de analyse erbij is meer dan voldoende.
Ik vraag me nu af snappen wij elkaar? Of staat er een muur tussen de IT en de business?
Wat zou het mooi zijn om hier een onderzoek naar te doen. Welke functionaliteit wordt gebruikt in BI tools door de IT en welke door de business?
Zou de toekomst zijn, hoe minder knoppen en functionaliteit in een tool, hoe makkelijker te bedienen, hoe gebruiksvriendelijker? Wie weet…
Eva Dohle
Mooie statement, Ik zit trouwens zelf in de verkoop van software en kan dit volledig beamen. Er is een duidelijke miscommunicatie tussen IT’ers en niet IT’ers.Daar is overigens wel een psychologische verklaring voor, maar dat is een andere discussie.Eigenlijk zouden er bij grootte ICT projecten psychologen en ergonomen betrokken moeten worden om de software op werkvloer niveau geïntegreerd te krijgen in het werk proces.Maar ook bij kleinere projecten binnen een bedrijf is een dergelijke werkwijze niet slecht.Het zal in ieder geval de communicatie verduidelijken.