Het opstellen van een business case voor BI blijft een leuke uitdaging. De directe baten van het hebben van goede inzichten of analyses zijn vaak moeilijk te traceren. Besparing op personeel is vaak een element, hoewel we allemaal weten dat dergelijke besparingen zelden echt worden gerealiseerd (wie is er ooit ontslagen vanwege een nieuw BI systeem?). Maar in de praktijk zie ik het tegenovergestelde vaak terugkomen in de business case voor een BI project: “het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel”.
Hoe helpt BI bij het aantrekken en behouden van personeel? Door een state-of-the-art KPI systeem te ontwerpen, waarin aandacht voor personeel gemeten wordt? Wordt text-mining toegepast om job-sites af te struinen naar geschikte CV’s? Wordt datamining toegepast om mogelijke ontslagnemingen te voorspellen? Had allemaal gekund, maar dit is het niet.
Personeel op afdelingen zoals finance en marketing, zijn vaak analytisch ingesteld. Ze werken op dergelijke afdelingen om cijfers te analyseren en om ondersteuning te leveren aan de overige afdelingen. In werkelijkheid bestaat de wereld van een dergelijke analist helaas vaak uit het verzamelen van data, uit het samenvoegen van cijfertjes in Excel, uit het eindeloos nabellen van afdelingen die hun cijfers niet of te laat aanleveren, aan het opsporen en verklaren van verschillen in rapportages. Vervolgens leveren ze, soms letterlijk na enkele weken, de cijfers op die gevraagd werden om vervolgens te ontdekken dat die cijfers nauwelijks meer relevant zijn. Niet echt motiverend, en zeker niet het type werk waarvan de meeste financiële professionals warm worden.
Het huidige arbeidsmarktklimaat is overspannen, niet in het minst voor ervaren finance en marketing analisten. De bedrijven die hun rapportages met Spreadsheets in elkaar geplakt hebben, worden geconfronteerd met een groot verloop in deze groep. Met als extra complicatie dat de enkeling die wist hoe de spreadsheets werken, weg is voor je het weet. Nog verder van huis, heet dat dan.
In de strijd om de beste mensen te krijgen (en te behouden), blijkt BI een belangrijk argument. Met een gedegen BI omgeving wordt de analist ontheven van de plicht knip- en plakwerk te doen. Hij of zij krijgt een professionele analytische omgeving, die past bij de professionele ambitie waar mee hij gekomen is.
Dit werkt retentieverhogend, en daar zijn absoluut harde euro’s aan te koppelen.
Stefan van Duin, Deloitte Consulting
Stefan, een mooie post !!! Om de externe klant retentie te spiegelen met de interne werknemer retentie. Hadden we daar niet een nederlands spreekwoord voor: ‘de kinderen van de schoenmaker lopen baarvoets’.Vanuit Business Intelligence een aantal open deuren natuurlijk. We zijn al decenia bezig om de business duidelijk te maken dat men de IT moet gebruiken / inzetten voor de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen, in plaats van zich inderdaad bezig te houden met onderbouwing vanuit spreadmarts. In mijn eerste jaren als Business Intelligence consultant benoemde ik dit risico van eiland automatisering meestal als een van de grote voordelen van een data integratie project (laten we op 1 plek toe werken naar een registratie van de waarheid op basis van de feiten).Je post trok ook mijn aandacht omdat ik gisteren toevallig in aanraking kwam met realtime decisioning, een belangrijk middel bij de ondersteuning van de genoemde afdeling Marketing (wie is mijn klant en wat is de NEXT BEST ACTION voor deze klant op basis van mijn predictive models? Is hij / zij wellicht geinteresseerd in retentie van zijn/haar abonnement / product?)Ik ben van mijn mening dat een hoop bedrijven het middel; MENS, nog niet goed in kaart hebben en dat dit artikel wellicht een aantal bedrijven wel eens aan het denken zou kunnen zetten om; BI on BI toe te passen ;-)Walter Smetsers
Bij het lezen van deze post vraag ik mij af of we ons niet beter op de diepte kunnen richten dan op de breedte, bij het maken van een sluitende business case. Natuurlijk is het leuk gevonden: het is mooi als een organisatie medewerkers kan behouden, op welke manier dan ook. Maar retentie is volgens mij nog steeds niet het doel van BI. Als het verband al significant is, is het mijns inziens louter een bijkomend voordeel.Zal een organisatie waar kritisch een kosten- en batenanalyse wordt opgesteld alvorens wordt besloten om in BI te investeren (of niet), zwichten voor het argument van Stefan?Ik denk het niet. Ik denk dat we eerst de ‘primaire voordelen’ maar eens goed boven tafel moeten krijgen.
Wat moeten we ons toch in vreemde bochten wringen om ons vak de rechtvaardigen (en te verkopen). Op de Gartner Summit (februari in Amsterdam) werd de gedachte geopperd op informatie maar als activa op de balans te zetten om te laten zien hoe waardevol en belangrijk het is. Ik vrees dat geen accountant hiermee akkoord gaat. Organisaties hebben veel belangstelling voor BI en investeren er veel geld in. Ik heb de afgelopen jaren vaak tevreden opdrachtgevers meegemaakt die bereid zijn om mee te werken aan een klantcase waarin ze enthousiast zijn over BI toepassingen binnen hun organisatie. Wat mij betreft hoeft de meerwaarde minder ver gezocht te worden dan bij retentie of potjes pindakaas. Veel organisaties hebben grote behoefte aan één versie van de werkelijkheid, goede definities van hun business en rapportages met informatie die ze verder helpt met de besturing van hun organisatie. Is dat niet Business Intelligence? BI is naar mijn mening niet moeilijk te verkopen, het is de kunst om bij onze leest te blijven(aansluitend op de terminologie van Walter).