De implementatie van een nieuw ict-systeem is de boosdoener van de leveringsproblemen die Coca-Cola sinds anderhalve week ondervindt. Door de storing zitten veel winkels zonder Coca-Cola, Fanta en Sprite.
Volgens de frisdrankfabrikant heeft de storing voornamelijk betrekking op het voorraadbeheer en de orderpicking in de fabriek in Dongen. Woordvoerder Guido van Alphen licht de situatie kort toe: "De ict-leverancier is samen met ons al langere tijd bezig met de ontwikkeling en implementatie van het nieuwe systeem. Door dit systeem willen we onze afnemers een hoger serviceniveau bieden. Twee weken geleden zijn we de applicatie gaan gebruiken. Na enkele dagen ontstonden er problemen die nog altijd niet zijn opgelost."
Van Alphen zegt liever niet om welke ict-leverancier het gaat, welke kosten met de problemen zijn gemoeid en wie hiervoor gaat opdraaien. "De schuldvraag heeft momenteel geen prioriteit. Het belangrijkste is dat alle betrokken partijen nu samen aan een oplossing werken."
Desondanks duren de problemen nog steeds voort. Door het warme weer en Koninginnedag is er hoe dan ook veel vraag naar frisdrank. Voor de bevoorrading maakt Coca-Cola Nederland daarom tijdelijk gebruik van distributiepunten in de buurlanden. Het bedrijf hoopt de achterstallige bestellingen zo spoedig mogelijk te hebben weggewerkt.
Het is overigens de bedoeling dat Coca-Cola het in Dongen geïmplementeerde systeem uiteindelijk in heel Europa gaat gebruiken.