Na maandenlange geruchten dat Dell met een officieel channelprogramma komt voor de zakelijke markt en de retail, is de kogel eindelijk door de kerk. Michael Dell zegt officieel met de channel te gaan samenwerken. Eindelijk worden partners officieel erkend door Dell. De expertise, kennis en de lokale aanwezigheid van partners bij klanten heeft Dell ertoe bewogen voor het partnerkanaal te kiezen.
Eigenlijk doet Dell al jaren zaken met grote business partners zoals Getronics en Unisys. Daarnaast was er altijd een onofficieel kanaal in Nederland met tal van resellers die Dell servers en pc's op wens van de klant leveren. In al die jaren heb ik van diverse resellers tal van verhalen gehoord over Dell-dozen die bij andere gerenommeerde resellers stonden, klaar voor verscheping naar de eindgebruiker. Sommige resellers kwamen er gewoon voor uit dat ze zaken deden met Dell. Bijvoorbeeld Wortell, dat Dell-servers met Microsoft software levert aan zijn klanten. Zaken zijn zaken. Dell (Nederland) zelf was altijd terughoudend op de vraag of ze samenwerkten met resellers en reageerde dan met halfslachtige persverklaringen.
Toch is er wel animo bij resellers om zaken te gaan doen met Dell. Op de channelwebvraag op Channelweb.nl vroeg de redactie van CRN aan de spelers in de channel of ze er klaar voor zijn om met Dell zaken te doen. Bijna vierhonderd lezers hebben tot nu gereageerd. Op 18 mei 2007 zeiden 169 resellers 'ja' en 227 resellers 'nee'.
Dell moest op een geven moment wel voor de channel kiezen. Na tegenvallende verkopen in de afgelopen maanden nam Micheal Dell in januari 2007 weer het roer in handen, nadat Kevin Rollins aftrad als ceo. De stap naar de channel is een onderdeel van Dells groeistrategie. Eerder wist het bedrijf zich sterker te maken door nieuwe technologieën te omhelzen en het service aanbod te vergroten.
Dell heeft echter nog wat uitdagingen te gaan, zoals op het gebied van compliance en operational excellence. Dell deed de afgelopen jaren goede zaken door scherpe prijzen te bieden, maar door de concurrentie van andere pc- en serverleveranciers kan Dell daarop niet meer winnen. Het bedrijf moet toegevoegde waarde zoeken in zijn oplossingen en diensten, die op maat aan de klant worden aangeboden. Daarmee moet het bedrijf zichzelf van de andere leveranciers gaan differentiëren en onderscheiden.