De tien bibliotheken in Midden-Friesland zijn de uitleen- en betalingsgegevens die zijn uitgevoerd op maandag 7 maart, kwijt. Op die dag werd een nieuwe centrale server geïnstalleerd door de Bibliothekenservice Friesland. Die organisatie verzorgt de automatisering voor alle bibliotheken in de regio.
De data zijn verdwenen doordat ze zijn 'weggeschreven naar een map die niet meer bestond', aldus een woordvoerder van de Bibliothekenservice Friesland in Leeuwarden.
Daardoor raakten de gegevens verloren van alle mutaties die op maandag 7 maart zijn uitgevoerd in de bibliotheken van de gemeenten Leeuwarden, Tytsjerksteradiel en Boarnsterhim. De stichting heeft negen vestigingen en een bibliobus in een werkgebied van ruim 143.000 inwoners. Er werken ruim zeventig medewerkers.
Betaalde boetes
De Bibliothekenservice Friesland ziet geen mogelijkheid de verloren gegevens terug te roepen. 'Alle gegevens over uitleningen, inleveringen en reserveringen van boeken op maandag 7 maart zijn verdwenen', vertelt een bibliothecaresse van de vestiging in het Friese Grou. 'Daarnaast zijn ook alle betaalgegevens zoek.'
Dat laatste betekent dat informatie over alle op 7 maart betaalde boetes en abonnementen verdwenen is.
Een systeem wordt vervangen op een maandag waarop gewoon gewerkt wordt? Als dat klopt, dan verspeel je meteen de speelruimte voor het oplossen van bijna niet te vermijden problemen. De test was het live gaan en ja toen ging het goed mis.
Normaal zouden ICT-ers samen met bibliotheekpersoneel de gebruikelijke productietest met controles buiten de normale werktijd uitvoeren. Dan zouden ze moeten opmerken dat er data weggeschreven werden naar een map die niet meer bestond. En dan had deze kostbare blamage waarschijnlijk niet plaatsgevonden.
Zo maakte ik mijn backups ook altijd.
cpio / > /dev/null
🙂
Wat een flater. Weer een voorbeeld van niet testen.
Heeft dat systeem geen logfiles?
Op welk platform en met welke software was dat?
Ietsje meer informatie s.v.p.
Zouden ze daar niet een boek hebben waarin staat hoe het wél moet? 🙂
Nou, de foutafhandeling doet het elk geval uitstekend.
Dat werkt lekker vlot..
Change management niet goed uitgevoerd want zijn kennelijk geen test- en backoutplannen.
Ze draaien ook niet even schaduw.
Tenslotte is de Change niet goed uitgevoerd want je maakt eerst een backup en die controleer je voordat je gaat wijzigen.
Prutswerk dus.
“De data zijn verdwenen doordat ze zijn ‘weggeschreven naar een map die niet meer bestond’, aldus een woordvoerder van de Bibliothekenservice Friesland in Leeuwarden.”
Wegschrijven naar een niet bestaande map, wow! En dan zien we geen fout status? Geweldig OS en geweldige software moet dat zijn. Dat soort problemen hadden we volgens mij 50 jaar geleden al onder de knie. Blijkbaar zijn we in deze verlichte tijden niet meer in staat dit soort basis fout opvang functionaliteit in te bouwen.