Apple heeft met iTunes de muziekindustrie behoorlijk op de kop gezet. iTunes maakt het mogelijk om muziek vrijwel direct van de producent te kopen en de tussenhandel buitenspel te zetten. Met social media worden peer groups ingezet om slim naar relevante informatie te zoeken en een persoonlijke knipselkrant te maken. Dit op het eigen lijf geschreven ‘tijdschrift’ is voortdurend actueel en binnen handbereik. Traditionele media raken overbodig.
‘Sociale media, daar heb ik geen tijd voor!’ is een veelgehoorde kreet die in de meeste gevallen al snel gevolgd wordt door een opmerking over de stortvloed aan informatie die je daarmee over jezelf afroept. Steeds meer mensen ervaren dat je social media juist kunt gebruiken om uit het schier oneindige aanbod van informatie de voor jou meest interessante zaken te selecteren.
Door selectief te zijn in de personen of bedrijven die je op Twitter volgt of waarmee je via LinkedIn verbonden bent, kun je hen juist gebruiken om je te attenderen op relevante informatie. Datzelfde geldt ook voor Facebook. Waar LinkedIn vooral voor zakelijke contacten en netwerken wordt gebruikt, is Facebook vooralsnog vooral in het persoonlijke (privé) domein populair.
Samen met al langer bestaande mogelijkheden tot attenderen zoals RSS feeds en Google Alerts kan relevante informatie uit een grote diversiteit aan bronnen op internet (webpagina’s, maar vooral user-generated content) worden gefilterd. Deze filters worden voortdurend uitgebreid, maar kunnen ook worden bijgesteld. Wanneer iemand geen interessante tweets (meer) verstuurd, kan door het ontvolgen van deze persoon voorkomen worden dat de gepersonaliseerde knipselkrant hierdoor nog langer vervuild wordt.
Het volgen van alle genoemde bronnen kan een tijdrovende bezigheid zijn, maar niet wanneer een app als Flipboard wordt gebruikt. Deze app bundelt de bronnen in één dashboard of persoonlijk informatieportaal, waarbij iedere bron of kanaal zich op dezelfde manier presenteert en laat bedienen.
Social media, samen met nagenoeg continue toegang tot internet, het gebruik van apparaten (mobile devices) die voortdurend binnen handbereik zijn en speciaal ontwikkelde apps als Flipboard maken dat bijvoorbeeld een burgemeester of raadslid op ieder moment zich kan laten informeren over relevante thema’s. Onderweg naar de volgende bijeenkomst kunnen via de tablet de laatste twitterberichten over de gemeente worden gelezen (een opgeslagen zoekbewerking in Twitter kan ook als ‘feed‘ in Flipboard worden opgenomen) en tegelijkertijd kunnen de laatste artikelen op Binnenlands Bestuur of de foto’s die dochterlief via Facebook met haar vriendinnen deelt worden geraadpleegd.
De rol van traditionele media als tijdschriften (het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van informatie over een bepaald thema) verdwijnt hiermee grotendeels. Immers, de gebruikers stelt zelf één ‘tijdschrift’ samen op basis van zijn/haar specifieke interesses. Dit gepersonaliseerde tijdschrift wordt bij het openslaan geactualiseerd en volgt nagenoeg geruisloos en zonder extra inspanningen veranderingen in interesses. Het ‘opzeggen’ van abonnementen bestaat uit het ontlinken, ontvolgen of ontvrienden van bronnen die niet langer interessant zijn.
Daarmee hebben social media voor informatie een vergelijkbaar effect als iTunes voor muziek: de (eind)gebruiker bepaalt zelf de samenstelling van het gewenste materiaal zonder overbodige ballast (nummers in plaats van albums, artikelen in plaats van tijdschriften) waardoor de tussenhandel verdwijnt en de keten korter (en het materiaal wellicht goedkoper) wordt.
iTunes heeft inderdaad gezorgd voor een verandering in de industrie. Apple was de eerste die de meeste muziek labels heeft verenigd in een online concept. Alleen is iTunes nauwelijks goedkoper dan gewone aanschaf en het materiaal door iTunes niet goekoper geworden.
Het internet en daarmee het downloaden van muziek heeft de muziekindustrie op zijn kop gezet en initiatieven zoals Spotify zorgen nu daadwerkelijk voor een kanteling (die door iTunes wellicht is ingezet).
Maar ik zie geen overeenkomst tussen iTunes en social media. Social media zijn gratis en vrij samen te stellen en te subscriben, iTunes is verre van gratis en vrij en lijkt meer op de traditionele muziek industrie dan andere concepten.
Je eerste zin is dan ook in mijn ogen niet correct: “…maakt het mogelijk om muziek vrijwel direct van de producent te kopen en de tussenhandel buitenspel te zetten”
Nee, iTunes is gewoon een grote online winkel, versus de winkel om de hoek, maar Apple is gewoon nog eenzelfde schakel tussen klant en producent.
Er worden verbanden gelegd die er niet zijn, dus sorry, ik kan me niet vinden in dit artikel.
Tjerk,
Je hebt gelijk dat sociale media een steeds belangrijkere bron worden voor informatie maar dat is ook een twee (in meerdere opzichten) snijdend mes. Ik zal niet in gaan op alle gedachten die ik hierover heb maar wil je een paar punten niet onthouden:
1. Social Media Marketing: veel van deze kanalen worden misbruikt waardoor het sociale aspect plots een stuk minder wordt. Zie ook mijn vorig jaar geschreven opinie daarover: “Resocialisatie van social media” Al die SEO specialisten komen er nu langzaam achter dat gebruikte contentmarketing strategie contraproductief is omdat we doof worden voor al die nullen die er geplaatst worden. Sociale media zijn dus vooral infotainment, commerciele pulp voor het gepeupel.
2. De ‘Big Data’ mogelijkheden: niet alleen marketing doet analyses op alle data die we vrolijk in de cloud zetten met zijn allen. Gisteren op Alt-S congres werd dat nog eens duidelijk en eerder schreef ik hier over in: “A fool with a tool: Schaken in de cloud” Het is opmerkelijk eenvoudig hoeveel informatie je kunt verzamelen van mensen en daarmee dus gericht in kunt spelen op de menselijke zwakheden, zeg maar de Pavlov belletjes gebruiken.
Ewout: ik mis een Like button voor je reactie, haha.