De stichting Ict op school gaat alternatieven onderzoeken voor het gebruik van Microsoft-software in het onderwijs. De stichting leidde vorige maand het protest tegen prijsverhogingen die Microsoft en onderwijsonderhandelaars begin januari bekendmaakten
De contractvoorwaarden zijn verbeterd, vindt stichtingdirecteur Mees van Krimpen (zie kader). Als vertegenwoordiger van schoolbesturen zet hij zich in voor verbetering van ict-producten en -diensten voor primair- en voortgezet onderwijs.
Van Krimpen is echter slechts ten dele gerust. Hij houdt er rekening mee dat nieuwe prijsverhogingen in het verschiet liggen. Hij wil daarom onderzoeken welke alternatieven er voor de Microsoft-software in het onderwijs zijn. "We zullen contact opnemen met geïnteresseerde scholen en ict-coördinatoren."
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 15 februari 2002.
Dit is typisch voor de kortzichtigheid van Microsoft, in plaats de software gratis te verstrekken aan diegene die met een OS moeten leren omgaan en ze dus als toekomstig gebruiker cq als toekomstige klant te beschouwen, proberen ze de armlastige scholen tot de laatste cent uit te persen. Korte termijn winst gedachte vanuit een angstig voorgevoel dat het misschien niet altijd microsoft zal zijn dat de klok zal slaan?
Misschien kan men Mandrake Linux 8.1; OS/2 E-com station of Free BSD overwegen.
Ik denk dat de scholen, zoals iedereen, zich moeten afvragen wat ze met de computers willen doen. Als ze leerlingen willen trainen in specifieke Office pakketen, zoals Word en Excel, dan kom je niet onder Microsoft uit. Is het de bedoeling om ze kennis te laten maken met algemene zaken als hardware, operating systems, GUI, programmeren en Internet, dan is een Linux variant een veel beter keus. We zullen bovendien moeten leren dat Microsoft een gewone marktpartij is en er voor alles een alternatief is; men hoeft niet voor Microsoft te kiezen. Tegenover Microsoft Office staat Staroffice, tegenover Windows staat GNOME en tegenover Internet Explorer staat Netscape om maar een paar voorbeelden te noemen.
We moeten niet vergeten dat er op scholen over het algemeen niet echt veel IT-expertise aanwezig is. Andere operating systems als Windows vallen dan eigenlijk al af, aangezien daar veel, en/of specialistische, technische kennis voor nodig is.
Je moet het voor de leerlingen niet al te ingewikkeld maken, dus de software zal gebruikersvriendelijk moeten zijn. Star Office valt dan toch af. Ook zal de software moeten voorbereiden op de maatschappelijke werkelijkheid, dus gebruik van simpeler versies van algemeen gebruikte programma’s ligt voor de hand. Behalve spelletjes om muis- en keyboard-vaardigheden mee op te doen, kom je dan bij bijvoorbeeld Microsoft Works uit.
Misschien is het een idee om uit te gaan van alleen Windows: hier zitten spelletjes bij, simpele tekstverwerkers (NotePad, Write) en andere programma’s (Calculator, Paint, Internet Explorer) die heel geschikt zijn voor kinderen om voldoende computervaardigheden mee op te doen. Als het budget beperkt is, kan er best wel voor gekozen worden om geen extra pakketten aan te schaffen.
Toevallig doet Apple al jaar en dag aantrekkelijke software en hardware dingen die speciaal zijn ontwikkled voor het onderwijs. Bijvoorbeeld: forse kortingen geven op hun software. Aan software moet je natuurlijk denken aan de Office paketten van Microsoft maar ook diverse andere paketten kunnen tegen aantrekkelijke prijzen worden aangekocht. Daarbij ook de mogelijkheid een deel van hun computerpark door sponsoren te financieren.
Verder op het gebied van de IT problematiek. Is dit op het Apple platform nauwelijks aan de orde. Alle workstations en servers zijn erg gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren. Daarbij komt het nog eens dat de scholieren over het algemeen weinig instructie nodig hebben op het Apple platform. En daar bij ook vele mate productiever zijn.
Op het gebied van de veel genoemde MS Offfice paketten. Zijn deze op het Apple platform identiek en bieden zelfs op sommige fronten meerdere opties. Daarbij zijn de meeste office paketten vele mate goedkoper door gebruik te maken van de voor onderwijsinstellingen ontwikkelde licenties.
Verder zijn alle bekende titels vertegenwoordigd op dit OS. Bijkomend voordeel nu is dat met het laatse systeem OS X alles draait op een unix hart. Zodat het ook meteen echt stabiel is.
Voor meer informatie ga je nar http://www.apple.com/nl en dan het onderdeel onderwijs
Apple zou inderdaad wel eens een heel aardig alternatief kunnen zijn. Zeker nu met macos 10 waar een fraaie bsd unix implementatie onder draait. Verder gaat het er op scholen niet echt om waar iets op draait maar meer wat er op draait. Office paketten zijn van belang en daar heeft Microsoft laten zien dat ze toch best wel wat goeds kunnen maken. Wat wel sterk mee telt is het gemak van het beheer van de systemen en daarmee scoort Apple zeer goed. Combineer dat nog even met airport – draadloos netwerken – en je hebt een voordelig en zeer flexibel netwerk. Ik denk dat die zaken een aardige bijdrage leveren aan het in stand houden van Apple als leverancier voor school systemen in de VS. Er is meer dan alleen windows. Vergeet ook linux niet, al zou ik dan toch eerder voor macos kiezen.
Een Linux omgeving of een Apple computer lijken goedkope alternatieven. Vergeet echter niet dat de scholier/student ook zijn huiswerk thuis wil kunnen maken. Een extra Apple computer aanschaffen is voor de meesten niet weggelegd. En hoe installeert een student (lees ‘leek’) Linux thuis op zijn PC naast Windows? Nee, er wordt al lang over Apple en Linux gepraat, maar zonder Windows kunnen we echt niet meer. Daar is het nu te laat voor.
Overigens ben ik geen Microsoft fan ofzo. Ik zou graag op iets anders overstappen, maar dan moet het wel compatible zijn met mijn huidige software. Het lijkt mij beter als er een concurrerend Windows besturingssysteem komt waar wel b.v. Office onder draait. En een universele bestandsformaten voor b.v. tekstdocumenten, zodat ik niet persé Office nodig heb, maar wel direct (zonder conversie) Office bestanden kan gebruiken incl. alle functies. Waarom geen aparte organisatie die de standaard bepaald.