Het Symantec State of Privacy-rapport laat zien dat 53 procent van de Nederlanders bezorgd is over de veiligheid van hun data. 51 procent geeft aan wel eens problemen te hebben met de beveiliging van gegevens. Behalve een beveiliging in de bedrijfsstrategie opnemen, moet security ook gezien worden als belangrijke factor bij klantenbinding, aldus Erik van Veen, senior manager technical sales en services bij Symantec Benelux.
‘Consumenten zullen in de toekomst kiezen voor de bedrijven en diensten die zij als het veiligst zien’, zegt Peter Cochrane, technoloog en futuroloog. Cochrane denk dat consumenten in de toekomst koopgroepen zullen vormen, waarin zij hun koopkracht samenbrengen en zo de bedrijven die zij het meest vertrouwen zullen promoten, in plaats van zelfstandig op zoek te gaan naar de beste koop.
Belangrijkste bevindingen
63 procent van de consumenten wil zijn of haar gegevens beter beveiligen, maar weet niet hoe ze dit moeten doen. Maar liefst zeven op de tien Nederlanders zien ziekenhuizen als meest betrouwbaar als het gaat om omgaan met persoonlijke gegevens. Technische bedrijven (18 procent), detailhandelaren (14 procent) en social media-bedrijven (8 procent) worden gezien als het minst betrouwbaar. Een meerderheid van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid om gegevens te beschermen bij henzelf ligt: consumenten (44 procent), overheid (34 procent) en bedrijven (22 procent).
85 procent van de Nederlanders gelooft dat hun persoonlijke gegevens geld waard zijn, waarvan 60 procent denkt dat hun gegevens meer dan duizend euro waard zijn en 21 procent schat de waarde van hun informatie zelfs boven de tienduizend euro. Bijna driekwart (73 procent) van de Nederlanders vindt het niet rechtvaardig dat bedrijven winst halen uit het handelen in hun persoonlijke data, daarentegen zouden twee van de vijf online-gebruikers hun emailadres prijsgeven in ruil voor voordeel.
Valse gegevens
59 procent van de Nederlanders vermijdt het online invullen van persoonlijke gegevens en drie op de tien respondenten geeft aan valse gegevens in te vullen. Door dit omslagpunt ligt er volgens het rapport een uitdaging voor bedrijven om te focussen op databeveiliging, door een beter beveiligingsbeleid en solide procedures. Beveiliging van privégegevens is erg belangrijk voor consumenten en hoe eerder bedrijven zich dit realiseren, hoe eerder zij hier een concurrentievoordeel uit kunnen halen.