IT-bedrijven maken eigenlijk nog altijd niet genoeg gebruik van marketing. Dat is hartstikke zonde, want als je je winst zoveel mogelijk wilt maximaliseren, doe je er goed aan om toch een marketingstrategie op te zetten.
Zo kun je bijvoorbeeld bidons bedrukken met je logo en die vervolgens uitdelen op evenementen. Er zijn natuurlijk nog meer opties als het gaat om marketing voor IT-bedrijven, hieronder noemen we de beste strategieën.
Toon succesverhalen
Er zijn veel kleine en middelgrote IT-outsourcingbedrijven die proberen te overleven tegen topspelers. Hoewel grote bedrijven misschien flexibeler zijn met marketingbudgetten, tentoonstellingen, enz., nemen de kleinere slechts kleine stappen om een manier te vinden om toegang te krijgen tot potentiële klanten. Je doet er hiervoor goed aan om succesverhalen van eerdere klanten te tonen. Er zijn maar weinig dingen die krachtiger zijn vanuit het oogpunt van technologiemarketing dan dat je beoogde koper tegen zichzelf zegt: “Die oplossing werkte voor een ander bedrijf, net als het onze, dus misschien werkt het ook voor ons?” Toon deze succesverhalen bijvoorbeeld in video’s en blogs, al kun je ze ook plaatsen op bidons.
Focus op uitgaande of inkomende marketing
Uitgaande marketing
De kosten per lead zijn veel hoger voor B2B-marketing dan voor B2C-marketing. Daarom kan het alleen lonen als het leads goed kwalificeert. Als je bedrijf IT-diensten levert die gericht zijn op een bepaalde branche en je kent de functietitel van de beslisser, kan LinkedIn van onschatbare waarde zijn. Je kunt InMail, betaalde advertenties gebruiken of er gewoon verbinding mee maken.
Inkomende marketing
Als je je klantprofiel niet met dergelijke functies kunt definiëren, zal inkomende marketing efficiënter zijn. SEO en Google-advertenties zullen klanten aantrekken die zelf aangeven geïnteresseerd te zijn in je diensten, terwijl je eventueel ook nog bedrukte bidons kunt aanbieden als je klanten wilt trekken.
Richt je op sociale media
Een marketingstrategie waar IT-outsourcingbedrijven in 2023 en de komende jaren tijd aan zouden moeten besteden, is socialmediamarketing. IT-outsourcingbedrijven moeten buiten hun comfortzone treden en echt werken aan het uitbreiden van hun merk via meerdere socialemediakanalen. Het is belangrijk voor IT-bedrijven om creatieve posts met bijvoorbeeld je bedrukte bidons op sociale media te maken die inspelen op de behoeften van hun klanten. Door de marketingcampagnes van je IT-bedrijf te personaliseren en voortdurend te optimaliseren, kun je contact maken met het publiek en de reputatie van je merk verder versterken.
Maak video’s voor advertenties
We denken dat een marketingstrategie die werkt voor IT-outsourcingbedrijven het gebruik van video’s voor reclame is. Video’s zijn nuttig om verhalen te vertellen op een manier die andere vormen van reclame niet kunnen. Het is gemakkelijker om verbinding te maken met je publiek met behulp van video’s. In de online competitieve wereld van vandaag moet je opvallen en met video’s kan dat. Er zijn veel mogelijkheden om je creativiteit te gebruiken bij het maken van video’s. Hier is wat je moet overwegen;
- Maak goede inhoud. Zoals we allemaal weten “Content is King” in elke marketingstrategie.
- Branding. Zorg voor een goede naam en een goed logo, wat je dus op je bidons kunt bedrukken.