Business intelligence sijpelt langzaam door naar de lagere regionen van het bedrijf. Niet alleen topmanagers, maar ook op de werkvloer willen medewerkers besluiten kunnen nemen op basis van inzichtelijke cijfers in een dashboard. De business wordt steeds intelligenter.
Bij steeds meer bedrijven ontdekken managers de voordelen van business intelligence. BI-software geeft hen meer inzicht in hoe de verschillende afdelingen van het bedrijf precies presteren. En dat helpt bij het aanbinden van de strijd met concurrenten. En inzicht in cijfers kan zelfs de inspiratie leveren tot geheel nieuwe manieren van concurreren (pdf).
Op het moment dat een businessmanager gewend raakt aan het jongleren met cijfers die hem helpen bij zijn werkt, wil hij meer. De honger naar cijfers breidt zich langzaam uit. Naast het BI-systeem dat hij inmiddels heeft leren waarderen, wil hij met hetzelfde gemak inzicht krijgen in de gegevensstromen uit zijn oude vertrouwde ict-systemen. Het liefst ook in een zogeheten dashboard. En niet meer eens in de maand, maar op elk willekeurig moment, real-time.
Langzaamaan dringt de cijferhonger hierdoor tot de werkvloer. Ook gebruikers van erp-, ecm- of crm-systemen willen sneller worden bediend met rapporten uit de systemen die zij gebruiken. Zo willen P&O'ers voortdurend actuele overzichten kunnen oproepen uit hun personeelsinformatiesystemen. Wat de baas kan – even snel enkele weetjes op basis van de laatste cijfers uit de mouw schudden – willen zij ook. Dat wil iedereen wel. En dat is één van de trends die nu zichtbaar is in business intelligence.
Nieuwe functionaliteit
Door deze ontwikkeling dringt business intelligence door tot de overige ict-systemen die binnen de onderneming worden gebruikt. En daarmee krijgen die systemen in een keer een geheel nieuwe functionaliteit. Een dimensie die erp- en crm-systemen tot nu toe ontberen, is zicht op de toekomst. Een van de sterke punten van business intelligence is dat er prognoses mee kunnen worden gemaakt.
Juist die functionaliteit maakt een ict-systeem pas echt intelligent. Niet lijdzaam hoeven af te wachten welke ontwikkelingen zich voordoen, maar trends vroegtijdig kunnen ontdekken om vervolgens de reactie van het bedrijf vooraf te plannen. Zo wordt de business pas echt intelligent.
Het interpreteren van cijfers vraagt intelligentie, daarmee kun je zooooveel.
Het beste boek op dit gebied heet: “How to lie with statistics”.
Niet alleen het interpreteren is een kunst op zich, ook het bepalen wat je wel en vooral wat je niet wilt laten zien. Datamassage noemde we dat tijdens mijn studie.
Een recent voorbeeld hiervan is Al Gore die de trendbreuk van stijgende temperaturen (ze zijn weer iets naar beneden gegaan) liever niet liet zien in zijn klimaatfilm.
Wat je verder ook nauwelijks (in de pers) ziet zijn de nauwkeurigheden of foutmarges van gemiddelden, trends en wat dies meer zij.
Ik vraag me af in hoeverre BI zich daar mee bezig houdt, met dat soort statistische fouten en hypotheses? En als ze dat al doen, in hoeverre dat de managers die op basis van die informatie, daar dan ook nog rekening mee houden?
Ach ja je zult ook vast wel statistisch aan kunnen tonen dat de business intelligenter geworden is, als je maar de juiste hypothese er op los laat.
Ik denk dat BI zich bezighoud met o.a. transparantie. Hoever en hoe je het inricht bepaald de maten van transparantie. Ik denk dat wat men naar buiten publiceert, altijd gemanipuleerd zal worden. BI of geen BI. Ik vraag me dan ook af tot hoeverre BI zich hier mee bezig MOET houden.