Onze kersverse staatssecretaris van Financiën, Jan-Kees de Jager, was een van de oprichters van het al snel ter ziele gegane internetwarenhuis Hot-Orange. Daarna was hij meer dan succesvol als websiteleverancier voor gevestigde namen zoals bijvoorbeeld Heineken. Is het maken van webshops en websites nu zo standaard geworden dat het saaier is dan de politiek?
Een rondje langs de velden levert een wisselend beeld op. Ja, vliegtickets en tweedehands spullen worden in grote aantallen online verkocht. Ook vakantiefoto's worden massaal via internet besteld en verwerkt tot glossy fotoalbums en kalenders. Nieuwe aanbieders sturen de foto's keurig per post toe. Maar een bekende aanbieder als de Hema heeft liever dat klanten het album persoonlijk komen ophalen. Het blijkt namelijk dat ruim 25 procent van de online bestellers bij het ophalen andere spullen inkoopt. Houdt de Hema te krampachtig vast aan het oude winkelmodel of heeft de winkelketen gewoon door wat de klant wil?
Veel bedrijven zijn al met hun tweede of derde generatie website bezig. Echt interactief zijn de meeste sites echter niet. De website van TechDepot is dat wel. Hier worden bezoekers gestimuleerd om gebruik te maken van de telefonische hotline. Een goede zaak, maar misschien is dit nog te intensiveren met telefonische aanbiedingen. Wat goed is aan een site zoals die van TechDepot is dat je als klant altijd een overzicht van aanvullende en gerelateerde producten te zien krijgt. Opvallend daarbij is de transparantie over verkoopprijzen, voorraden en levertijden. Er zijn nog te veel sites die klanten volledig in het duister laten als het gaat om de meest optimale aanbieding of levertijden.
Softwaredienstverleners maken het anno 2007 wel het bontst. Casestudies zijn vaak ver te zoeken en er is geen enkele stimulans om contact op te nemen met de adviseurs. Wordt het geld te makkelijk verdiend? Valt er iets te verbergen of zijn er wellicht geen aanbiedingen?
Groeien gaat niet vanzelf. Zelfs het op internet zeer succesvolle Dell moet nieuwe wegen bewandelen om de groei vast te houden. Sleutelfactoren voor succes zijn in ieder geval transparante prijs- en leverinformatie, onderscheidend vermogen en een overzichtelijke webshop of contactmogelijkheid. Daarmee haalt u daadwerkelijk voordeel uit uw online distributie. Tot slot nog een speciale boodschap aan Jan-Kees de Jager: neem de site van de Belastingdienst eens op de schop. Want ook daar valt veel eer te behalen!
Casper Haspels
Commercieel Directeur bij AccountView