Microsoft steunt een werkakkoord dat jeugdwerkloosheid moet voorkomen en moet bijdragen aan vernieuwing van het onderwijs. De directeur van Microsoft Nederland, Edwin Hageman, ondertekent 31 maart 2015 in het bijzijn van de minister Asscher (Sociale zaken en Werkgelegenheid) en minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) het Werkakkoord met SterkWerk.
‘Onderdeel van het Werkakkoord is onder andere een samenwerking met uitkeringsinstantie UWV en proefproject ‘School van de Toekomst’, waarbij een basisschool gedurende drie weken ’s middags aan de slag gaat met ict-competenties die horen bij de 21-ste eeuw’, aldus de initiatiefnemers.
Microsoft meldt: ‘Wij verbinden ons met het Werkakkoord onder andere aan de doelstelling om via het onderwijs jongeren wezenlijke technische, digitale en sociale vaardigheden bij te brengen die in onze veranderende, digitale maatschappij steeds meer noodzakelijk zijn.’
Directeur Microsoft-Nederland Edwin Hageman: ‘Als we onze krachten bundelen met scholen, ouders en leerlingen, kunnen we samen werken aan nieuwe generaties die de taal en logica van het internet begrijpen, kennis hebben van ict, privacy, security én kunnen coderen. Zo bouwen we aan een sterke, toekomstbestendige BV Nederland.’
Business partners
Microsoft wil bijdragen om het curriculum op scholen moderner te maken. Dat doet het onder meer via gratis online opleidingen voor het primair en voortgezet onderwijs en door verschillende initiatieven te ondersteunen waarbij jongeren door middel van technologie het beste uit zichzelf halen. ‘Daar verbinden we onze naam, onze faciliteiten en onze mensen aan, maar ook ons netwerk van honderden business partners’, aldus de ict-leverancier.
In het project is plek voor ondernemend onderwijs, participatie van ouders en het gebruik van vernieuwende leermiddelen. Het programma is toepasbaar in groep 1 tot en met 8 van de basischool. ‘Na het project kan de school op deze wijze structureel verder met nieuwe manieren van lesgeven en onderwijsmethoden die in het project zijn geïntroduceerd. Na een pilot in Weesp in maart 2015, volgt een pilot in Den Haag in juni van dit jaar’,aldus het ict-bedrijf.
Microsoft: ‘Nog voor het einde van het schooljaar zullen extra pilots gestart worden om daarbij partners te zoeken, en een platform te bouwen waarop docenten onderling ervaringen delen en elkaar helpen groeien.’
Er gaan al jaren stemmen op om ict-vaardigheden als programmeren in het onderwijssysteem te verankeren, zoals dat in andere landen al het geval is.
“Microsoft wil bijdragen om het curriculum op scholen moderner te maken. Dat doet het onder meer via gratis online opleidingen voor het primair en voortgezet onderwijs en door verschillende initiatieven te ondersteunen waarbij jongeren door middel van technologie het beste uit zichzelf halen.”
Even vertaald:
“Microsoft wil hierbij opleidingen pushen die Microsoft-technologie betreffen.”
Gewoon een stukje van de oorlogskas aanwenden om Apple en Linux zo ver mogelijk weg te drukken.
@M
Je kan natuurlijk alles negatief zien, maar het positieve is toch dat Microsoft dit oppakt en Apple niet.
Een beetje leuke PR en wat nieuwe toekomstige klanten.
En je moet toch wat doen om ook mee te liften met de Steve Jobs-scholen waar kinderen worden opgevoed met de iPad.
@John,
Ook ik zie het negatief.
Op HBO niveau is MicroSoft al voledig dominerend en hoef je niet te verwachten dat een student nog andere technologie kent of zelf nog kan denken.
Heeft niets met Apple te maken maar met commercieel gewin.
Ik irriteer me mateloos aan personen die willen doen geloven dat Microsoft “evil” is omdat ze bijvoorbeeld dit willen doen. Wat maakt Apple, Google, IBM en welke bedrijf dan ook beter? Ze zijn allemaal commerciële bedrijven die hun doel is omzet draaien. Maar vergeet ook niet dat deze reuzen ook heel veel banen creëren. Direct en indirect.
Ons economisch systeem is daaraan gekoppeld(Kapitalisme). Als Apple dit doet dan krijg je weer dat gezeur dat ze dit doen omdat bla bla bla. Ik durf zelfs te wedden dat deze personen zijn dezelfde personen die zeuren dat ze teveel belasting betalen. Hoe meer de overheid op zich neemt hoe meer belasting e uiteindelijk moet gaan betalen.
“…die willen doen geloven dat Microsoft “evil” is ”
Tja, als je een bijna-monopoliepositie weet te verkrijgen/behouden door zaken als FUD, door te infiltreren in bepaalde posities (zoals in kleine landen waar je voor je eigen formaten (wereldwijd) kunt stemmen), door veroordelingen af te kopen door juist nog meer Microsoft-producten in te zetten (maar dan gratis), door in een USA staat te dreigen met ’t niet langer verkopen van Microsoft licenties aan de overheid als ze veroordeeld worden, door het steunen van een gevangenisstraf voor iemand in een arm land die Microsoft-software illegaal gebruikte, etc… Ja, dan ben je in mijn ogen evil. En dit is nog maar een kleine greep.
En ja, als andere bedrijven zich ook zo gedragen, dan is dat net zo evil. Maar als je een bijna-monopoliepositie hebt op een bepaald gebied, of als je veruit de marktleider bent waardoor je een bepaalde mate van macht hebt, dan dien je je terughoudender op te stellen in mijn ogen. Simpelweg omdat de schaal waarop je onoorbare dingen doet, dan groter is.
Een bedrijf als Microsoft heeft meer macht dan bepaalde kleine landen.
Ikzelf ben niet voor minder belastingen; ik ben eerder voor meer belastingen, aangezien ik tegen privatiseringen ben. Als je zaken teveel aan bedrijven over laat, kan dat wel efficiënter zijn maar dan weet je zeker dat er minder rekening wordt gehouden met bijv. het milieu en ‘eerlijk alles delen’.
Wat mij betreft mag er een 100%-belastingsmaatregel komen op alle inkomsten boven 100x de minimumuitkering. Danwel dat die inkomsten naar bepaalde goede doelen gaan. En ja, als de rijken ’t land verlaten: van mij mogen ze vertrekken. Blij toe.
“Maar vergeet ook niet dat deze reuzen ook heel veel banen creëren. Direct en indirect.”
Arbeidsgelegenheid _op zich_ hoort nimmer een doel te zijn. (Anders kunnen we terug naar handmatig weven en naaien, en naar type-machines of letterzetters of het handmatig overschrijven van boeken zoals monniken dat vroeger deden.) Automatiseringsbedrijven zorgen er globaal terecht) voor dat er juist minder werk is! Door automatiseren en robotiseren blijft er veel minder werk over waar je niet zo je hersens bij hoeft te gebruiken. Het daar aan verbonden aantal vrijkomende banen voor hoger opgeleiden is altijd veel minder, als je automatiseert/robotiseert.
Een oplossing die nodig blijft zolang er meer automatisering en robotisering haalbaar is, is het verminderen van ’t aantal uren in een volle baan. Iets waar de politiek momenteel absoluut niet aan denkt (of niet in geïnteresseerd is). Nu terug naar bijv. 30 uur voor een volledige baan, lijkt me niet verkeerd.