Bij Spaarne Gasthuis, het topklinische ziekenhuis met onder andere locaties in Hoofddorp en Haarlem, staat iedere dag in het teken van het bevorderen van hoogwaardige patiëntenzorg. Het niet goed functioneren van het netwerk kan leiden tot een kwaliteitsmindering van de zorg. De IT-afdeling van het Spaarne Gasthuis staat in dienst van de zorg en gaat altijd op zoek naar de randvoorwaarden om de beste zorg te kunnen verlenen.
De vraag naar draadloze dekking en functionaliteit in Spaarne Gasthuis wordt groter. Het wifi-netwerk is het primaire toegangsmedium en dient zodoende schaalbaar, flexibel, veilig en always-up te zijn. “Ons oude wireless netwerk in Haarlem Noord en Zuid kan de vraag uit de organisatie niet meer aan en is toe aan volledige vervanging”, vertelt Carol van der Palen, manager ICMT-services. De dekkingsgraad van de bestaande omgeving in Haarlem is onvoldoende in staat om de services te ondersteunen die de zorgmedewerkers en patiënten nodig hebben. “Denk bijvoorbeeld aan het niet kunnen vervangen van ouderwetse piepers door VoWLAN devices met VOS/MOS functionaliteit. In een ziekenhuis, waar de afhankelijkheid van bedrijfskritische systemen groot is, willen wij continue dekking. Als zorgmedewerker moet je overal bereikbaar zijn. Het End-of-Sale gaan van onze huidige omgeving is daarom een mooie aanleiding om een aanbesteding uit te zetten”, vervolgt Carol van der Palen.
Het netwerk speelt een grote rol in de zorgverlening van het Spaarne Gasthuis. Denk hierbij aan functionaliteiten zoals telemetrie, VoWLAN, (nood)oproepsystemen, workstation on wheels, gasten wifi en zelfs entertainment voor patiënten. “Ook alle access switches in onze SER-ruimtes moeten vervangen worden. In een ziekenhuis waar 24/7 gewerkt wordt, brengt dit aanzienlijke risico’s met zich mee. Technisch gezien is het project niet complex. Het feit dat het in een ziekenhuis gebeurt maakt het risicovol. Je kunt je het niet veroorloven dat er iets misgaat, zeker niet op afdelingen zoals de Spoed Eisende Hulp en Intensive Care Unit. Het in kaart brengen van alle mogelijke risico’s vraagt veel betrokkenheid vanuit de organisatie. Welke systemen draaien er op de afdelingen? Wat is de noodprocedure als het netwerk wegvalt? Welke gevolgen kan dit hebben? Pas als je dat allemaal in kaart hebt gebracht kun je gaan migreren. Natuurlijk met het ultieme doel dat patiënten, medewerkers en gasten niet in de gaten hebben dat er wat aan de hand is”, vertelt Fred Ruigrok, programmamanager.
Het Spaarne Gasthuis heeft de aanbesteding voor de vervanging van haar access switches en draadloze netwerk gegund aan SecureLink en Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company. “De bedrijfsfilosofie van SecureLink heeft meegewogen in de besluitvorming. Er wordt vanuit een security gedachte gewerkt, de producten zijn ondergeschikt hieraan. Tevens begrijpen zij echt hoe de zorg werkt. Zo zijn wij het project gestart bij niet-kritische systemen, zoals kantoorwerkplekken. Naarmate het project vorderde en wij meer vertrouwen vanuit de organisatie ontvingen, zijn wij de kliniek gaan migreren”, vertelt Fred Ruigrok. Door de groei van 600 naar 1.000 Access Points is de omgeving toekomstbestendig. Het Spaarne Gasthuis kan 1/3 uitval hebben, bijvoorbeeld bij grootschalige updates, en nóg zal er geen black spot ontstaan. Wij kunnen daarom gewoon overdag upgrades uitvoeren op ons wifi-netwerk. “Binnenkort zal iedereen zelfs in de lift bereikbaar zijn. Een mooie bijkomstigheid; er is zelfs meer dan genoeg performance om in de vraag naar On Demand entertainment van patiënten te voorzien”, voegt Carol van der Palen hieraan toe.
Naast redundantie is het gehele access netwerk (LAN & WLAN) ook veilig, waarbij toegang op het netwerk gecontroleerd plaatsvindt en tegelijkertijd de beheerlast drastisch wordt verlaagd. Om dit te bereiken is het gehele access netwerk ontsloten op basis van ClearPass Policy Manager. Dankzij deze toepassing kunnen alle eerdergenoemde functionele systemen op een veilige manier worden ontsloten en is netwerktoegang traceerbaar. De gewenste toegang tot de infrastructuur van zowel het medisch personeel als gasten en patiënten vereisen een goede visie op infrastructuur en security gebied. “De splitsingen in het netwerk zijn perfect! Naast ons eigen netwerk hebben wij nu een gasten- (hotspot), medewerkers-, zorgdomein-, patiënten- én BYOD-netwerk. Ondanks het grote, tijdsintensieve project hebben maar weinig mensen er iets van gemerkt. Dat is toch het grootste compliment dat je kunt krijgen. En mocht er een keer iets mis gaan, dan is het heel fijn om te weten dat SecureLink ook 24/7 voor ons klaar staat”, besluit Carol van der Palen.