De Vrije Universiteit Amsterdam heeft Axians gevraagd voor het ontwerp en de implementatie van haar nieuwe netwerk-infrastructuur die een doorvoersnelheid van 100Gb per seconde tussen haar IT-datacenter en de campus realiseert. Met de nieuwe infrastructuur wordt de VU technologisch koploper in onderwijs Nederland en is de universiteit in staat om een snelle, betrouwbare en flexibele IT-dienstverlening aan te bieden.
De netwerk-infrastructuur heeft tevens een positieve impact op IT-ontwikkelingen in de domeinen onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en zorg. Zo kunnen technologische innovaties op bijvoorbeeld het gebied van Artificial Intelligence, DNA-onderzoek en BigData, ongehinderd worden doorgevoerd en verbeterd het applicatielandschap aanzienlijk. Naast de nieuwe infrastructuur ontwikkelt Axians ook een Software-defined datacenter voor de VU waarmee zij nieuwe configuraties eenvoudig kunnen uitrollen. Het nieuwe datacenter stelt de universiteit in staat om snel in te spelen op vragen vanuit de verschillende domeinen.
“De dienst Informatietechnologie van de VU werkt volop aan de professionalisering en vernieuwing van haar organisatie en dienstverlening, met het doel om onderzoekers, docenten, studenten en medewerkers zorgeloos te laten werken en studeren. Zo zijn de access- en distributielaag op de campus vervangen en worden nieuwe firewalls geïnstalleerd voor een high-end cyberveiligheid. Met de toekomstige realisatie van een 100Gb-verbinding naar de campus heeft IT opnieuw een enorme stap gezet. Dit netwerk is een technologisch hoogtepunt voor de VU en sluit aan bij de ontwikkelingen van SURFnet om te komen tot een high-performance infrastructuur voor onderwijs en onderzoek in Nederland”, aldus Bob van Graft, Directeur IT/CIO bij de VU.
Tom Greeve, Directeur bij Axians zegt over de samenwerking: “Wij zijn er als Axians trots op dat we samen met Cisco de Vrije Universiteit Amsterdam kunnen voorzien van een slimme en ultrasnelle digitale infrastructuur waar studenten en medewerkers direct profijt van hebben. Dit sluit goed aan bij de vraag en groei van digitale diensten binnen het onderwijs.”