Op de consumentenmarkt heeft 4,4 procent van de Europese klanten van T-Mobile een abonnement op mobiel internet, Web ’n Walk. In juli verkocht het Nederlandse filiaal 35.000 iPhones.
Mobiel internet maakt door heel Europa gestaag opmars. Dat beeld wordt bevestigd door de kwartaalcijfers die France Telecom, KPN, Vodafone en nu ook Deutsche Telekom presenteerden.
Zojuist publiceerde Deutsche Telekom zijn financiële cijfers over het tweede kwartaal. Het bedrijf rapporteert niet meer zo specifiek als voorheen hoe intensief mobiel internet wordt gebruikt en wat dat in geldelijke zin oplevert. Toch lichten de Duitsers een tipje van de sluier op.
In de toelichting op de cijfers (download pdf) staat dat het bedrijf in west-Europa 4,1 miljoen abonnees op Web ’n Walk heeft. Dat is het mobielinternetproduct op de consumentenmarkt.
Internationaal heeft T-Mobile 125 miljoen klanten, van wie er 93,5 miljoen in Europa wonen.
Hoe doen anderen het?
Omgerekend houdt dat in, dat 4,4 procent van de klanten een abonnement op mobiel internet heeft. Voor Nederland zou dat, ongewogen omgerekend, uitkomen op 232.000.
Cijfers van andere operators, louter over mobiel internet:
- France Telecom (Orange): 21 miljoen abonnees, 18 procent van het klantenbestand
- KPN: 200.000 abonnees op de consumentenmarkt, 300.000 op de zakelijke markt
- Vodafone: Omzet datadiensten steeg 51 procent tot 6,8 procent van totale concernomzet
T-Mobile zette internationaal voor 8,7 miljard euro om, 0,3 procent meer dan in 2007. Inclusief de activiteiten op het vaste net leidde dat tot een kwartaalomzet voor Deutsche Telekom van 15,1 miljard, een daling van 2,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst voor het kwartaal bedraagt 300 miljoen euro.
400.000 klanten in 3 maanden
In Nederland boekte T-Mobile een omzet van 447 miljoen euro. Drie maanden geleden was dat nog 416 miljoen, maar vorig jaar stond de teller nog op 301 miljoen. Die omzetgroei van 48,5 procent is het directe gevolg van de overname van de vaste en mobiele activiteiten van Orange Nederland van France Telecom. Daarvoor betaalde T-Mobile 1,3 miljard euro.
T-Mobile Nederland had eind juni 2008 5,3 miljoen klanten, 400.000 meer dan drie maanden daarvoor. Nederland boekte samen met Duitsland en Hongarije de grootste groei, aldus moederbedrijf Deutsche Telekom.
Eerder deze week bleek uit onderzoek van Telecom Magazine dat het gebruik van wifi-hotspots in 2007 met zeker 50 procent steeg. T-Mobile, dat als nummer 2 wifi-operator van Nederland scheutig was met details, zegt dat het aantal wifi-sessies per persoon én de gemiddelde sessieduur in 2007 met 75 procent steeg. Of en hoeveel het bedrijf daadwerkelijk iets met wifi verdient, blijft in het ongewisse.