Een actie rond de verkoop van simlockvrije iPhones lijkt aardig uit de hand te lopen. De website iPhonehelpdesk.nl die de toestellen enkele weken geleden in een beperkte oplage aanbood is “wegens omstandigheden offline” gegaan. “Vandaag bestellen is 8 augustus ontvangen,” beloofde de site kort geleden nog.
Enkele klanten die geld hadden overgemaakt en geen toestel hadden ontvangen hebben woensdag aangifte gedaan wegens oplichting.
Onduidelijk is of hiervan sprake is. De site heeft vanaf het begin gemeld dat men de beschikking had over een beperkt aantal toestellen en mogelijk kan men de vraag niet meer aan. Bellen met het bedrijf gaat echter niet meer, alle eerder geadverteerde telefoonnnummers zijn afgesloten.
De vennootschappen waar klanten geld naar moesten overmaken (MR Z B.V. en MR ED B.V.) zijn niet meer aanwezig op het vestigingsadres aan de Weesperstraat in Amsterdam. Ook op email wordt niet meer gereageerd. De site staat op naam van Rob van Zanten, die ook diverse andere sites heeft en een bedrijf genaamd Mirzanti BV uit Maarssen.
Het bedrijf bood de toestellen aan voor resp. 540 en 620 euro. Volgens woordvoerder Floor de Haan was het "volkomen legaal wat wij doen, het enige is dat Apple niet toestaat via iTunes de telefoonsoftware te updaten. De iPhone 3G leveren wij met firmware 1.1.4 met een gratis update naar 2.0."
Volgens enkele (eerdere) mails gericht aan klanten is er sprake van overmacht. "Het probleem is dat we de hoeveelheid mails en telkefoontjes gewoon onderschat hebben.," liet het bedrijf weten. "Het zijn echt duizenden mails per dag en duizenden telefoontjes per dag, dat is voor een klein bedrijf gewoon even enorm aanpoten. Nog 2 weekjes en dan is de hausse voorbij, dan zal alles een stuk soepeler lopen."
iPhonehelpdesk.nl schreef de vertraagde levering toe aan problemen bij de toeleverancier of het nog niet beschikbaar zijn van een unlockmethode. Een aantal klanten heeft een gelockt toestel gekregen in afwachting van software. Daarbij bleek het te gaan om oude toestellen (eerste generatie iPhones) uit de VS, inclusief AT&T-kaart.
De Stichting Criminaliteitsbestrijding uit Zaandam gaat zich met de zaak bemoeien. "Normaal doen we dit niet," zegt directeur Stef Hendriks tegen Emerce. "Alleen hebben ze ons adres op een website vermeld en toen kwam er elke minuut een zevental mails binnen. Ik heb nu ongeveer honderd klanten die geen telefoon hebben gekregen. Qua omzet gaat dat al richting het miljoen. We hebben al het nodige nagetrokken, adressen en vennootschappen, en ik verwacht dat we de eigenaar spoedig te spreken krijgen. Ik sluit oplichting nog even uit. Het mag geen heksenjacht worden."