Ict’ers met een afgeronde mbo-opleiding kunnen een flinke salarisstijging verwachten. Dat blijkt uit gegevens van consultancybureau De Breed & Partners.
Hoewel werkgevers de afgelopen periode vooral op zoek waren naar hooggeschoolde ict’ers, lijkt er nu ook meer vraag te komen naar werknemers met een afgeronde mbo-opleiding. Toch zijn de eisen nog steeds hoog.
Helpdeskmedewerkers met ongeveer tien jaar werkervaring verdienden in de tweede helft van vorig jaar gemiddeld 31.000 euro per jaar. Dat bedrag is inclusief extra’s zoals bonussen, reiskostenvergoedingen en vakantiegeld. Een jaar later is dat bedrag gestegen naar 32.879 euro, aldus onderzoeksgegevens van consultancybureau De Breed & Partners.
"Er is steeds meer vraag naar ondersteunend personeel", zegt consultant Judith Herrewijn. "De druk aan de onderkant wordt steeds groter. Dat zien we ook terug in de salarisontwikkelingen. Waar het salaris van lager geschoold personeel vorig jaar nog niet extreem steeg, zien we nu stijgingen van gemiddeld tien procent."
De helpdeskmedewerker krijgt daardoor veel vaker dan een jaar geleden een mobiele telefoon en een laptop van de baas. Ongeveer eenderde mag bellen op kosten van de baas en heeft een laptop. Een jaar geleden lagen die percentages nog op 25 procent.
Naast de toegenomen vraag naar ondersteunend ict-personeel kan ook de bescheiden salaristoename van het begin van dit jaar een oorzaak zijn van de hoge stijgingen. De helpdeskmedewerker verdiende in de eerste helft van 2008 slechts 643 euro meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Ondanks de forse salarisstijging stellen werkgevers wel hoge eisen aan nieuwe personeelsleden, aldus lezers van Computable. Ze willen voor een ‘dubbeltje op de eerste rij willen zitten’, vinden sommige lezers. Werkgevers zouden vooral op zoek zijn naar goedkoop personeel dat toch veel werkervaring en kennis heeft.