De bijdrage van computers aan schoolprestaties is niet te zien. Dat stelt de Duitse econoom Thomas Fuchs. De onderzoeker uit München keek naar de prestaties van honderdduizend leerlingen van vijftien jaar in 32 landen. Critici relativeren zijn conclusies. “Het hangt ervan af hoe je ict inzet.”
Het maandblad NewScientist bericht over het onderzoek van Fuchs. Die presenteerde zijn resultaten in maart aan collega-economen voor de Royal Economics Society in Nottingham. Fuchs suggereert volgens het tijdschrift dat het geld voor pc’s beter besteed is aan schoolbord-en-krijt, meer leerkrachten en schoolboeken. “Vaker achter een pc zitten verbetert niets.” NewScientist tekende ook tegengeluiden op. Volgens een woordvoerster van de Britse leerkrachtenbond verbeteren de prestaties wel, onder meer door de interactieve schoolborden, die net beginnen aan hun opmars in scholen. Het Britse onderwijsministerie reageert ook: “Het hangt ervan af hoe ict wordt ingezet. De beschikbaarheid alleen zegt niets.” In Nederland vinden de meeste leraren dat ict-gebruik het onderwijs juist aantrekkelijker maakt. Onderwijsstaatssecretaris Medy van der Laan schrijft dit eind maart aan de Tweede Kamer. Ict maakt de leeromgeving rijker en bevordert het zelfstandig leren, aldus Van der Laan.
Internetconnectie
Het aantal pc’s op scholen is in Nederland gestegen van één voor iedere twintig leerlingen in 1998 naar één per acht leerlingen in 2004. De internetconnectie lijkt voor de meeste scholen min of meer geregeld. Bijna alle school-pc’s zijn aan internet verbonden. Ook de leerkrachten zijn meer met pc’s gaan werken. Ze gebruiken de pc’s vooral voor educatieve programma’s, administratie, internet en tekstverwerken. Het via pc’s afnemen van toetsen gebeurt nog maar nauwelijks, zo schatten de ict-coördinatoren van de onderwijsinstellingen.
OCW verwacht veel van twee projecten. Kennisrotonde moet scholen wijzen op de mogelijkheden en onmogelijkheden van onderwijsvernieuwing. Het andere project, Educatieve Contentketen, moet elektronische leermiddelen ontwikkelen en aanbieden. In dat project wordt onder meer gewerkt aan een standaard voor het opstellen en delen van lesprogramma’s voor het beroeps- en volwassenenonderwijs. Het ministerie zond op 23 maart de voortgangsreportage ‘Ict in het onderwijs’ naar de Tweede Kamer.