Op het toppunt van de hype rond internetbedrijven behoort Razorfish tot de opvallendste. Begin dit jaar volgt de ontnuchtering: het bedrijf ontslaat 21 procent van de werknemers.
Aanvankelijk trekken oprichters Jeff Dachis en Craig Kanarick overal de aandacht met hun hippe aanpak voor websites en e-commercie initiatieven. Bij de beursintroductie op de Nasdaq twee jaar geleden schieten de aandelen omhoog. Nog geen twee jaar later keert het tij en moet er fors gesneden worden in de organisatie.
De bezuinigingen gaan aan Amsterdam voorbij, zegt woordvoerster Karin Eckhardt. Wel wordt het management van de kantoren in Amsterdam en Londen samengevoegd; de interim manager Stephen Fletcher is vorige week permanent aangesteld voor de beide vestigingen. Ook de zorg voor personeelszaken, financiële administratie en systeemondersteuning wordt nu vanuit één van deze vestigingen uitgevoerd.
Welke weet Razorfish nog niet. "Zoveel verschil zal het niet maken", zegt Eckhardt. "Alles gaat tegenwoordig elektronisch." Hoe het ook zij, ontslagen vallen er in Amsterdam niet. Eckhardt: "De tam-tam verhalen dat we gaan sluiten kloppen niet."
Operatie prestatieverbetering
Het lijkt een mirakel dat de groots ingezette operatie ‘prestatieverbetering’ Amsterdam niet raakt. In februari ontslaat de websiteontwerper vierhonderd medewerkers, ofwel 21 procent van het totaal aantal medewerkers. Het zes jaar oude bedrijf is vooralsnog niet van plan zich terug te trekken uit een van de vijftien landen waar het kantoor houdt. Het bedrijf wil met de maatregelen dit jaar zeventig miljoen dollar aan kosten besparen, zo meldt de Financial Times op 12 maart.
Er volgen al snel meer bezuinigingsrondes. Twee dagen later meldt de Wall Street Journal dat werknemers van kantoren in San Fransico, Boston en Londen op straat worden gezet. Hier werken 617 van de 1500 werknemers. De ongelukkigen kregen een week om de uitkoopsom aan te nemen. Woordvoerder voor Razorfish David LaBar wil volgens de krant niet zeggen hoeveel medewerkers de laan uitvliegen.
Onstuimig
De honderd medewerkers van Razorfish in Amsterdam kunnen opgelucht ademhalen. Het kantoor is pas veertien maanden actief; volgens Eckhardt een reden dat het niet zo onstuimig groeit als bijvoorbeeld het kantoor in Londen. Daar werden in korte tijd veel meer mensen in dienst genomen dan waar vraag naar was, zegt ze. "In Amsterdam is het personeelsbeleid beter afgestemd op de vraag. Het is gunstig dat we nog niet zo lang bestaan." Ze vertelt dat "heel positief is gereageerd" op het bericht dat aan alle personeelsleden in Londen is gestuurd. Hoeveel personeel zich daarop vrijwillig voor ontslag heeft aangemeld, kan ze niet zeggen. "Er wordt nog met deze medewerkers onderhandeld."
Geruchten dat het kantoor in Amsterdam in financiële moeilijkheden zou verkeren, wuift Eckhardt zonder omhaal weg. Een claim van twee ton van het schoonmaakbedrijf, dat met een deurwaarder dreigt, is haar onbekend. Ook als ze na een half uur terugbelt kan ze er niets meer over zeggen. "Financiële problemen hebben we absoluut niet."